گاردین: زمان استیضاح فرا رسیده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۸۸
گاردین: زمان استیضاح فرا رسیده است

گروه جهان|

 نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، دستور داده تا درباره آغاز فرایند استیضاح رییس‌جمهوری ایالات متحده، تحقیقات آغاز شود. انتشار خبر آغاز تحقیقات درباره روند استیضاح ترامپ، بازارهای جهانی را متلاطم کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دستور نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، پس از افشای اخباری درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ و وولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، صادر شد. دموکرات‌ها در کنگره، ترامپ را متهم کرده‌اند که برای کسب اطلاعات زیان‌بار علیه جو بایدن (رقیب انتخاباتی)، رییس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده است.

دونالد ترامپ هرچند پذیرفته که با همتای اوکراینی‌اش درباره بایدن صحبت کرده ولی اصرار دارد کار اشتباهی نکرده است. او پیشتر فرد افشاگر تماس تلفنی خود را فردی با رویکردی شدیدا حزبی توصیف کرده بود. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته: «رییس‌جمهوری باید پاسخگو باشد. هیچ‌کسی فرای قانون نیست. بنا بر این، امروز اعلام می‌کنم که مجلس نمایندگان روند تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز می‌کند.» تنها دونالد ترامپ در پیام‎های توییتری نوشته: در چنین روز مهمی در سازمان ملل که او کارهای زیادی انجام داده و موفقیت‌های زیادی به دست آورده، دموکرات‌ها عمدا سعی دارند دستاوردهای او را با چنین اخباری خراب کنند. او این اقدامات را آزار و اذیت رییس‌جمهور توصیف کرده است.

۱۴۰ نفر از نمایندگان دموکرات در ارتباط با موضوع رسوایی اوکراین خواهان استیضاح و برکناری ترامپ شدند. ده‌ها نفر از سیاستمداران دموکرات نیز با سخنان مشابهی بر لزوم استیضاح ترامپ تأکید کرده بودند. از همین رو، انتظار می‌رفت که پلوسی نیز از طرح استیضاح ترامپ حمایت کند. این در حالی است که او پیشتر در موضوع کمک روسیه به ستاد انتخاباتی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با استیضاح موافقت نکرده بود.  در صورتی که اقدام پلوسی به فرایند رسمی استیضاح ترامپ بیانجامد، سومین بار در تاریخ امریکاست که چنین فرایندی شامل رییس‌جمهور می‌شود. پیشتر فرایند رسمی استیضاح شامل اندرو جانسون -۱۸۶۸- و بیل کلینتون -۱۹۹۸- شده بود، که هر دو از سوی سنا تبرئه شدند. مجلس نمایندگان سال ۱۹۷۴ فرایند استیضاح ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری وقت، را نیز صادر کرده بود. اما نیکسون پیش از آنکه فرایند آغاز شود، برای نخستین‌بار در تاریخ امریکا، از مقام ریاست‌جمهوری کناره گرفت.

روزنامه واشنگتن‌پست برای اولین‌بار گزارش داد که یک مقام اطلاعاتی از اظهارات ترامپ در جریان گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری اوکراین، نزد بازرس کل سازمان خود شکایت کرده‌ است. در این گزارش به نقل از مقام اطلاعاتی گفته شده، ترامپ از مقام‌های اوکراینی خواسته اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اقتصادی بایدن در اوکراین به او بدهند و در مقابل، ترامپ حمایت نظامی از این کشور را بیشتر خواهد کرد. مطرح شدن این مساله در کنگره سبب شد که ترامپ دستور دهد متن مکالمه تلفنی او با همتای اوکراینی‌اش را بطور کامل از حالت طبقه‌بندی سری خارج کنند.

 ترامپ پیشتر تاکید کرده بود که از منظر او اقدامات جو بایدن شرم‌آور است. او بایدن را متهم کرده که به حفظ موقعیت پسرش کمک کرده و باید درباره فعالیت مالی ‌آنها تحقیق صورت گیرد. بایدن نیز با انتقاد شدید از رییس‌جمهوری خواستار انتشار کامل فایل صوتی مذاکره ترامپ و زلنسکی شده بود.

اخبار مربوط به افزایش احتمال استیضاح ترامپ باعث افزایش نااطمینانی سرمایه‌گذاران به شرایط حاکم بر بازارها شده است. به‌گزارش اسوشیتدپرس، در معاملات چهارشنبه بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی۱۰۰» بورس لندن با ۰.۴۷درصد کاهش تا ۷۲۹۱.۴۳ واحد پایین رفت، شاخص کک۴۰ بورس پاریس ریزش ۰.۰۴درصدی داشت و شاخص دکس۳۰ بورس فرانکفورت در آلمان نیز با کاهش ۰.۲۸درصدی بسته شد. در وال استریت نیز شاخص‌ها عمدتا نزولی بودند از جمله شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج که ۰.۵۳درصد ریزش کرد. شاخص اس‌اندپی۵۰۰ نیز ۰.۸۴ درصد ریزش داشت. در معاملات بورس‌های آسیا نیز به عنوان مثال شاخص «نیکی۲۲۵» بورس توکیو ژاپن ریزش ۰.۳۵درصدی را تجربه کرد.

  روند استیضاح  در کنگره

استیضاح معمولا باید از طرف کمیته قضایی یا هیات دیگری به صلاح‌دید مجلس نمایندگان مطرح شود. پس از آن مجلس نمایندگان می‌تواند بطور رسمی تقاضای استیضاح کند. تقاضای استیضاح باید به تایید نیمی از اعضای مجلس نمایندگان برسد تا رسمیت پیدا کند و به این ترتیب روند استیضاح آغاز می‌شود. در این صورت مجلس نمایندگان، که در حال حاضر اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست، به عنوان «مدعی‌العموم»، نقش دادستان را ایفا می‌کند. رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند وکلای شخصی خودش را داشته باشد و از خود در کنگره دفاع می‌کند. در این میان، مجلس سناست که نقش قاضی را ایفا می‌کند و قدرت نهایی و رای آخر را دارد. اگر دو سوم کل سنا، در صورت آغاز و فرجام یافتن فرایند، رای به عدم کفایت رییس‌جمهوری بدهد، در آن صورت ممکن است رای به برکناری او صادر شود. در حال حاضر بیش از نیمی از سنا در اختیار جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های ترامپ، است.‎

گاردین با اشاره به قوت گرفتن استیضاح ترامپ نوشته: «از مسائل و اغراض سیاسی که بگذریم، حقیقت بزرگ‌تر این است که دموکراسی امریکایی در چنان شرایط خطرناکی قرار دارد که دفاع از آن مهم‌تر از هر نتیجه سیاسی کوتاه‌مدتی است. دونالد ترامپ نشان داده که دموکراسی و ارزش‌های دموکراتیک هیچ معنایی برایش ندارند و در چنین شرایطی، حکم قانون اساسی کاملا روشن است. نمایندگان مسوول کنگره باید کاری کنند. اگر امروز که تمامیت دموکراسی امریکا توسط کسی که قرار بوده مجری دفاع از آن باشد تهدید می‌شود، کاری نکنند، پس چه زمانی قرار است دست به کار شوند؟»

 

ارسال نظر