کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۵۳۵۳۱

آزادی زندانیان طالبان با هدف تسهیل صلح

پس از توقف مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا و شدت گرفتن درگیری‌ها در افغانستان، دولت وحدت ملی اعلام کرد که آزادی برخی زندانیان طالبان را به عنوان تسهیل بخش مهمی از روند مذاکرات صلح در دستور کار قرار داده است. به‌گزارش خبرگزاری طلوع، وزیر دولت افغانستان در امور صلح گفته دولت افغانستان آزادی زندانیان بیشتر از گروه طالبان را بررسی می‌کند. این در حالی است که آزادی زندانیان طالبان، از نظر این گروه، بخش مهمی از روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان عنوان شده است.

بازداشت 15 متهم امنیتی در ترکیه

پلیس ترکیه در عملیاتی در ۷ استان به مرکزیت آدانا در جنوب این کشور، ۱۵ فرد متهم به عضویت در گروه فتح‌الله گولن (فتو) را بازداشت و روانه زندان کرد. به‌گزارش تایم‌تورک، بازداشت‌شدگان متهم به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» برای دستیابی به اهداف درون سازمانی خود شده‌‍‌اند. دولت ترکیه معتقد است که نرم‌افزار بای‌لاک تنها از سوی گروه فتو و برای محرمانه نگه داشتن فعالیت‌هایشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیه می‌گوید تشکیلات گولن (فتو) با رخنه در ساختارهای قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای را سازماندهی کرده است.

عراق به‌دنبال همکاری اقتصادی با چین است

نخست‌وزیر عراق در سفری هفت روزه به چین گفته کشورش تمایل دارد که بخشی از رشد، پیشرفت و آگاهی در آسیا باشد. به‌گزارش سومریه‌نیوز، عادل عبدالمهدی در سفر به شانگهای گفته: «چین در صدر کشورهایی است که رشد و پیشرفت را در شرق رهبری می‌کند و عراق به دنبال همکاری و شراکت با آن و همچنین ایجاد روابط عمیق و ادامه‌دار است.» نخست‌وزیر عراق پس از سفرش به شانگهای، برای دیدار با مسوولان راهی بندر یانگ شان شد؛ این منطقه در مبادله‌های تجاری عراق و چین نقش بسزایی دارد.

افتتاح اولین عبادتگاه یهودیان در امارات تا ۲۰۲۲

ساخت اولین عبادتگاه رسمی یهودی در امارات متحده عربی سال آینده میلادی آغاز خواهد شد و ۲۰۲۲ به اتمام خواهد رسید. به‌گزارش ایسنا، این عبادتگاه در چارچوب مجتمع ادیان با نام «خانه خاندان ابراهیمی» در ابوظبی قرار خواهد داشت که در آن یک مسجد و یک کلیسا نیز ساخته خواهد شد. مسوولان ابوظبی پس از سفر پاپ به امارات که اولین سفر او به منطقه شبه جزیره عرب بود، از ساخت این مجتمع خبر دادند. امارات تلاش می‌کند خود را به عنوان مرکز آشتی ادیان در جهان معرفی کند.

 

ارسال نظر