نتانیاهو مهره‌ای سوخته برای ترامپ

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۵۳۳۴۵
نتانیاهو مهره‌ای سوخته برای ترامپ

گروه جهان|

 بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در سرزمین‌های اشغالی از بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید خواسته با او فورا دیدار کرده و روند تشکیل دولت وحدت ملی را به پایان برساند. این در حالی است که حزب آبی- سفید تاکید دارد تنها در صورتی به تشکیل دولت ائتلافی با حضور نتانیاهو تن خواهد داد که گانتس نخست‌وزیر دولت آینده باشد؛ شرطی که پذیرفتنش برای نتانیاهو غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا نتانیاهو چندین پرونده فساد مالی در حال رسیدگی دارد که در صورت لغو مصونیت نخست‌وزیری، می‌تواند به حیات سیاسی‌اش پایان داده و او را راهی زندان کند.

به‌گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو پس از آن از بنی گانتس برای تشکیل دولت ائتلافی درخواست کرد که نتایج حدود ۹۹درصد آرای شمرده شده، بن‌بست سیاسی جناح‌ راست در برابر جناح میانه و چپ را تغییر نداد. بر اساس تازه‌ترین آمار مربوط به انتخابات سه‌شنبه، حزب آبی- سفید با ۳۳کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس (کنست) صدرنشین است و با برخورداری از حمایت دو حزب میانه و چپ و حمایت احتمالی عرب‌های شهروند سرزمین‌های اشغالی، در مجموع پشتیبانی ۵۷ نماینده را دارد.

اتحاد مشترک عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی با ۱۳ کرسی در جناح میانه‌وچپ، در حمایت از بنی گانتس می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. اما حزب لیکود با ۳۱ کرسی و با اتکا به حمایت سه حزب راست و مذهبی، یک جناح ۵۵ نفره را در اختیار دارد.

شمار کرسی‌های حزب تندروی «اسرائیل بیتنا» به رهبری آویگدور لیبرمن، پس از شمارش آرای بیش‌تر، به ۸ کرسی کاهش یافت اما به اعتقاد ناظران، عملکرد روزهای آتی لیبرمن در تشکیل یک ائتلاف هنوز هم می‌تواند بن‌بست را بشکند.

بنیامین نتانیاهو از احزاب راست و مذهبی خواسته به او تعهد بدهند که به دولتی به نخست‌وزیری بنی گانتس ملحق نشوند. اما حزب راست جدید اعلام کرده جبهه‌ای که نتانیاهو تشکیل داده، برایش مبهم است. آیلت شاکد رهبر راست جدید در انتقاد تلویحی از نتانیاهو گفته: «جناح راست متوجه شده که قادر به تشکیل ائتلاف مورد نظر نیست و حاضر به نشستن زیر چتر یک دولت با جناح چپ شده است.»

رئوون ریولین رییس رژیم اسرائیل پنج‌شنبه گفته از فراخوان نتانیاهو به تشکیل یک دولت ائتلافی استقبال می‌کند. با وجود این، سخنگویان گانتس تاکید کردند که حزب آبی- سفید ضمن استقبال از ایده تشکیل دولت ائتلافی، حاضر به ائتلاف با لیکود هست مشروط به آنکه نتانیاهو از رهبری آن کنار برود یا کنار گذاشته شود.

حزب آبی- سفید استدلال می‌کند که دادستانی از مدتی پیش تاریخ دو هفته آینده را برای جلسه استماع با نتانیاهو در خصوص پرونده‌های تحقیقات از او به ظن فساد و خیانت در امانت، تعیین کرده و کسی که در مظان این اتهامات است، نمی‌تواند شریک تشکیل یک دولت ائتلافی باشد. آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل بیتنا نیز که اصرار به تشکیل ائتلاف وسیع ملی با شرکت لیکود و آبی- سفید دارد، فراخوان نتانیاهو از بنی گانتس را نمایش خوانده است.   رییس رژیم اسراییل می‌تواند رهبر یا یکی از سیاستمداران یکی از احزاب را به تشکیل دولت مکلف کند؛ فردی که این تکلیف بر دوش او نهاده می‌شود، تا شش هفته مهلت دارد دولت را معرفی کند. نتانیاهو در انتخابات بهار امسال در حالی که هم حزبش و هم جناح راست شمار بیش‌تری کرسی داشتند، به‌دلیل خودداری لیبرمن از پیوستن به ائتلاف دولت او، ناکام شد.

   ابهام در روابط نتانیاهو و ترامپ

نتانیاهو که با بزرگ‌ترین چالش دوران سیاستمداری‌اش روبروست، سفر به نیویورک برای دیدار با دونالد ترامپ و سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرده است. ترامپ هم که پس از انتخابات هنوز تماسی با نتانیاهو نداشته گفته مناسبات آمریکا با ملت اسرائیل است (و نه شخص نتانیاهو). در این میان، دفتر نخست‎وزیری رژیم‎صهیونیستی به اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا، که نتانیاهو را به دادن اطلاعات اشتباه به ترامپ متهم کرده، واکنش نشان داده است. تیلرسون گفته نتانیاهو برای آنکه آمریکا را به انجام اقدامات معینی در راستای منافع تل‌آویو متقاعد کند، چند بار به ترامپ اطلاعات اشتباه داد و مقامات آمریکا هر بار به رییس‌جمهوری آمریکا توضیح داده‌اند که «رو دست خورده است.»  

نشریه صهیونیستی هاآرتص هم جمعه نوشته که در پی ناکامی‌های اخیر، برخورد ترامپ که پیش از این بارها نتانیاهو را دوست نزدیک خود قلمداد کرده بود، اکنون بسیار سرد شده است. در این گزارش آمده: «وضعیت پیچیده‌ای که پس از انتخابات برای نتانیاهو پیش آمد، باعث شد که او به نیویورک نرود و در نتیجه سخنرانی‌اش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد لغو شود. لغو این سفر البته نتیجه دیگری هم دارد و آن لغو دیدار برنامه‌ریزی شده با ترامپ است. قرار بود در این دیدار دو طرف درباره یک «توافق دفاعی» مشترک صحبت کنند اما بدین ترتیب به نظر می‌رسد ترامپ ترجیح می‌دهد صبر کند تا پیش از هرگونه صحبتی، وضعیت ثبات سیاسی اسرائیل و سرنوشت نتانیاهو مشخص شود... خواندن ذهن نه چندان پیچیده ترامپ، کار دشواری نیست. او دو بار به نتانیاهو کمک کرده است؛ ترامپ درباره تصمیم مربوط به بلندی‌های جولان و انتقال سفارت به قدس و نیز صحبت از توافق دفاعی جایگاه نتانیاهو را بهبود بخشیده است. در مقابل اما نتانیاهو چیزی جز ناامیدی بزرگ برای ترامپ نبوده است. در مرحله اول نتانیاهو از تشکیل ائتلاف برای معرفی کابینه بازماند و در مرحله دوم نیز نتوانست اکثریت را در کنست به دست آورد... احساس فعلی رئیس‌جمهوری آمریکا این است که نتانیاهو دیگر گزینه برنده نیست.»

 

 

ارسال نظر