نتانیاهو در برزخ سیاسی

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۵۵
نتانیاهو در برزخ سیاسی

گروه جهان|

هیچ‌یک از احزاب شرکت‌کننده در انتخابات سرزمین‌های اشغالی اکثریت پارلمانی را- تا زمان تنظیم خبر- به دست نیاورده است. این در حالی است که اگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی اسراییل، نتواند دولت ائتلافی آینده را تشکیل داده و بار دیگر نخست‌وزیر شود احتمالا به اتهام فساد و رشوه تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، ساکنان سرزمین‌های اشغالی سه‌شنبه دومین بار در سال جاری به پای صندوق‌های رای رفتند.

 انتخابات پارلمانی پیشین نتوانسته بود مقدمات تشکیل یک دولت ائتلافی را فراهم کند. چالشی که هنوز روی دوش احزاب سیاسی پس از انتخابات اخیر نیز سنگینی می‌کند. بیزینس اینسایدر با اشاره به شکست انتخاباتی نتانیاهو نوشته: «ترامپ ممکن است که یکی از متحدان نزدیک خود را در خاورمیانه از دست بدهد. نتایج انتخابات سه‌شنبه احتمال حذف نتانیاهو از صحنه سیاسی اسراییل را پس از یک دهه تقویت کرده است.»

نتایج اعلام شده نشان می‌دهد که هیچ یک از دو حزب اصلی و رقیب انتخابات پارلمانی، یعنی حزب لیکود بنیامین نتانیاهو و حزب «آبی و سفید» بنی گانتس، موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشده است. پارلمان اسراییل (کنست) ۱۲۰ کرسی دارد. بر اساس آمار ارایه شده حزب لیکود بنیامین نتانیاهو می‌تواند حدود ۳۰ تا ۳۳ کرسی را از آن خود کند. حزب آبی و سفید نیز می‌تواند ۳۲ تا ۳۴ کرسی را تصاحب کند. بنابراین حتی احتمال تغییر نخست‌وزیر اسراییل نیز منتفی نیست. حزب راست‌گرای «اسراییل بیتنا» آویگدور لیبرمن نیز 9 کرسی را از آن خود کرده است.

به‎گفته کارشناسان، هر دو جناح اصلی رقیب این انتخابات یعنی لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف آبی‌وسفید به رهبری گانتس و یاییر لپید برای تشکیل دولت به لیبرمن نیاز دارند.

  ابهام در مورد ترکیب دولت ائتلافی

پس از پایان انتخابات پارلمانی، بنی گانتس رییس پیشین ارتش، و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، اعلام کردند مذاکرات خود را با نمایندگان سایر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز خواهند کرد. گنتس گفته حزبش قصد دارد در اسرع وقت با احزاب دیگر تماس گرفته و برای تشکیل احتمالی یک دولت وحدت ملی و ائتلافی فراگیر، برنامه‌ریزی کند. نتانیاهو از احزاب دست‌راستی خواسته یک «ائتلاف صهیونیستی» تشکیل دهند و گفته به «خدمت به مردم و کشور ادامه خواهد داد.»  در این بین، حزب تندروی اسراییل بیتنا می‌تواند در ائتلاف با یکی از این دو حزب، نقشی تعیین‌کننده در تعیین دولت بعدی ایفا کند. آویگدور لیبرمن، کار سیاسی خود را در سال‌های دهه ۱۹۹۰ با حضور در دفتر نخست‌وزیری نتانیاهو آغاز کرد. او سپس در کابینه نتانیاهو هدایت وزارت جنگ این رژیم را برعهده گرفت. لیبرمن با تاسیس حزب یاد شده، از بنیامین نتانیاهو فاصله گرفت و به رقیب او در کارزار سیاسی تبدیل شد.

پس از انتخابات پارلمانی ماه آوریل، اصرار لیبرمن بر اجباری شدن سربازی برای همه و از جمله برای محصلان مدارس دینی، باعث شد که گفت‌وگوها بر سر تشکیل دولت ائتلافی بی‌نتیجه بماند. همین موضوع تکرار انتخابات پارلمانی را در پی داشت. اکنون نیز، اختلاف نظر بین احزاب همچنان چالش بزرگ پیشاروی تشکیل دولت ائتلافی است.  لیبرمن از تشکیل دولت وحدت ملی سخن گفته است. اگر احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا اکثریت را به دست بیاورند، بنی گنتس در مقام نخست‌وزیر بدون نیاز به احزاب دست راستی می‌تواند با حزب کارگر و اردوی دموکراتیک (حزب تازه تاسیس سکولار و طرفدار محیط‌زیست) دولتی ائتلافی تشکیل دهد. اگر لیکود بتواند اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، ممکن است موفق شود با سه حزب دست راستی و مذهبی که حمایت خود را از نتانیاهو اعلام کرده‌اند، دولت تشکیل دهد. بنیامین نتانیاهو که بیش از 10 سال است قدرت را در اختیار دارد، با توسل به هر راهی در تلاش برای حفظ قدرت است تا بتواند از محاکمه‌ شدنش در ارتباط با پرونده‌های فساد و رشوه جلوگیری کند.

اگر هیچ‌یک از ۱۰ حزب فعال در انتخابات به اکثریت نرسد، رییس‌جمهور در مذاکره با همه احزاب از آنها خواهد پرسید از چه کسی برای مقام نخست‌وزیری حمایت خواهند کرد و از نامزدی که بیشترین شانس را دارد، خواهد خواست تا دولت را تشکیل دهد.

رویترز می‌گوید هنوز مشخص نیست که هیچ‌یک از احزاب و تشکل‌ها قادر باشند دولتی ائتلافی با حمایت ۶۱ تن از نمایندگان تشکیل دهند. حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از حق شرکت در انتخابات برخوردار بودند. بر اساس ارزیابی‌های صورت میزان مشارکت کمی بیش از ۶۹ درصد بوده است.

 

ارسال نظر