کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۲۶

اردوغان: درباره «اس‌۴۰۰ » با ترامپ حرف می‌زنم

رییس‌جمهوری ترکیه گفته در سفر آتی‌اش به نیویورک با دونالد ترامپ، گفت‌وگو خواهد کرد و ممکن است صمیمیت شخصی که بین آنهاست باعث حل شدن دو موضوع اس‌۴۰۰ و جریمه هالک‌بانک شود. رجب طیب اردوغان به رویترز گفته دو هفته پیش مکالمه‌ای تلفنی با ترامپ داشته و در سفرش به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، نیز به گفت‌وگوهایش در این باره ادامه خواهد داد. اردوغان گفته در تماسش با دونالد ترامپ یادآور شده که ترکیه همچنان با وجود خرید اس‌۴۰۰ از روسیه حاضر است از امریکا انواعی از پاتریوت را بخرد که با سامانه اس‌۴۰۰ سازگار باشد.

حمله به 2 پالایشگاه نفتی عربستان

در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی از آتش‌سوزی پالایشگاه‌های خریص و بقیم عربستان سعودی منتشر شده است. علت آتش‌سوزی حملات پهپادی اعلام شده است. هر دو پالایشگاه متعلق به آرامکو بزرگ‌ترین کنسرن نفتی جهان هستند. انقلابیون یمنی مسوولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان را به عهده گرفتند.

صدور حکم دستگیری  ۲۲۳ نظامی ترکیه

دولت ترکیه دستور داده تا ۲۲۳ تن از نیروهای نظامی در حال خدمت در سراسر کشور و در قبرس شمالی بابت ارتباط با سازمان فتو دستگیر شوند. به‌گزارش رویترز، مقام‌های ترکیه به‌دنبال مظنونان در ۴۹ استان ترکیه و قبرس شمالی - قبرس ترک‌نشین- هستند تا آنها را دستگیر کنند. ۱۰۰ تن از این افراد از ارتش، ۴۱ تن دیگر از نیروی هوایی و ۳۲ تن دیگر از نیروی دریایی ترکیه هستند که حکم دستگیری‌ آنها به دلیل ارتباطشان با سازمان تروریستی فتو وابسته به فتح‌الله گولن روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه است.

دیدار طالبان با نماینده روسیه در مسکو

پس از آنکه دونالد ترامپ مذاکرات با طالبان افغانستان را متوقف کرد گزارش‌هایی از حضور هیاتی از دفتر قطر طالبان در مسکو جهت گفت‌وگو با مقامات روسیه منتشر شد. خبرگزاری روسی تاس اظهارات محمد سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر را بازتاب داده که می‌گوید نمایندگان طالبان با ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، دیدار کرده‌اند. سرپرستی هیات طالبان در این سفر برعهده شیرمحمد عباس استانکزای بوده است. ترامپ پیش از این یک دیدار غیراعلام شده و پنهانی با مذاکره‌کنندگان طالبان در اقامتگاه کمپ دیوید را لغو کرده بود. از سویی زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در مذاکرات با طالبان، نیز جهت ارایه توضیحات پیرامون این مذاکرات به کنگره ایالات متحده فراخوانده شده است.

 

ارسال نظر