استقبال بازارها از آتش‌بس تعرفه‌ای چین و امریکا

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۱۹
استقبال بازارها از آتش‌بس تعرفه‌ای چین و امریکا

گروه جهان|

 پکن در پاسخ به تعلیق اعمال تعرفه بر روی کالاهای چینی از سوی واشنگتن اعلام کرد برخی از محصولات کشاورزی امریکا مانند سویا و گوشت خوک را از تعرفه‌های اضافی خارج می‌کند. پیش از این قرار بود که امریکا تعرفه روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین از ابتدای ماه اکتبر را از ۲۵ درصد به ۳۰درصد افزایش دهد اما طبق تصمیم دونالد ترامپ این اقدام به ۱۵ اکتبر موکول شده است.

به‌گزارش رویترز، «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین و مذاکره‌کننده ارشد تجاری چین، این درخواست را با توجه به فرا رسیدن روز ملی چین که مصادف با اول اکتبر و هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است مطرح کرده بود که مورد موافقت امریکا قرار گرفته است.

کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و وزارت بازرگانی چین شنبه اعلام کرد، با توجه به اینکه امریکا تصمیم گرفته است زمان افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین را به تعویق بیندازد، چین هم از شرکت‌های این کشور در خرید محصولات کشاورزی مانند سویا و گوشت خوک حمایت می‌کند و کمیته تعرفه شورای دولتی چین هم معافیت از افزایش تعرفه بر این محصولات را اجرا خواهد کرد. این کمیسیون اعلام کرده: «بازار چین ظرفیت عظیمی دارد و واردات محصولات مرغوب امریکا هم با دورنمای خوبی مواجه است به همین دلیل امیدواریم طرف امریکایی تعهدات خود را اجرا کند و برای همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی شرایط مساعدی ایجاد کند.»

کارشناسان معتقدند از آنجاییکه دو کشور خود را برای یک دور جدید از مذاکرات تجاری آماده می‌کنند و تصمیم دولت امریکا در راستای موفقیت مذاکرات اهمیت زیادی دارد. گفته شده، واردات کالاهای امریکایی به چین در سال گذشته به‌دلیل تنش‌های تجاری حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

   استقبال جهانی از تعویق تعرفه‌ها

پس از موافقت امریکا با تعویق موقت اعمال تعرفه‌های جدید روی محصولات چینی، بازارهای جهانی صعودی شدند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آدام سرهان معامله‎گر سهام در بورس‌های آسیایی، گفته که بورس‌ها به خبر کاستن از تنش‌های تجاری، واکنشی عادی و سالم نشان دادند؛ و این می‌تواند شروعی برای ثبت رکوردهای جدیدی در بازارهای بورس باشد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳ درصد صعود تا ۷۳۶۷.۴۶ واحد بالا رفت. شاخص «کک۴۰» بورس پاریس با افزایش ۰.۲ درصدی در سطح ۵۶۵۵.۵۳ واحد بسته شد و شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۵درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۴۶۸.۵۳ واحدی به کار خود خاتمه داد.

 در وال استریت نیز روند صعودی کاملا محسوس بود تا جایی که شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۷ هزار و ۲۱۹.۵۲ واحد رسید، شاخص «اس‌اندپی۵۰۰» با ۰.۱ درصد افزایش تا سطح ۳۰۰۷.۳۹ واحدی بالا رفت. با این حال طرف امریکایی در اظهارات خود سعی کرد بازارها را خیلی به حصول توافق سریع امیدوار نکند. ترامپ گفته است که دستیابی به راه‌حلی آسان برای حل اختلافات با چین چندان واقع بینانه نیست و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا نیز گفته موافقت رییس‌جمهوری با تعویق اعمال تعرفه‌های جدید به درخواست طرف چینی بوده است.

   حمایت از تداوم ریاست‌جمهوری ترامپ

خبر آتش‌بس تعرفه‌ای چین و امریکا در شرایطی منتشر شده که مدیر سابق ارتباطات کاخ‌سفید گفته به اعتقاد او، چین امیدوار است که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مجددا انتخاب شود و بتواند در سمت رییس‌جمهوری امریکا باقی بماند.

به‌گزارش پایگاه خبری یاهو، آنتونی اسکاراموچی دستیار سابق ترامپ که سال ۲۰۱۷ مدتی مدیر ارتباطات کاخ‌سفید بود، گفته: «شما از یک طرف دونالد ترامپ مو نارنجی را دارید و از طرف دیگر چین را. چینی‌ها می‌خواهند ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا انتخاب شود. خوب چرا چین می‌خواهد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا بماند؟ چون ترامپ در حال تخریب امریکا و تضعیف جایگاه جهانی کشورمان است.» مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید همچنین گفته: «ترامپ در حال از بین بردن و تخریب ائتلاف جهانی است و سیستم تجارت بین‌المللی را از بین می‌برد. او در حال از بین بردن و ضرر زدن به قدرت سخت و نرم ما و موضع ما در سطح جهانی است. راهی که او در پیش گرفته یک شرمساری بزرگ در عرصه جهانی است.»

در چند ماه نخست جنگ تجاری دو کشور، دولت ترامپ تعرفه‌های گمرکی بر کمتر از سه درصد از کالاهای وارداتی چین اعمال کرد اما تا ۱۵ دسامبر رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد تا بر هر کالای چینی که وارد ایالات متحده می‌شود، تعرفه اعمال کند.

 

ارسال نظر