پیروزی دیگری برای مخالفان جانسون

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۴۱
پیروزی دیگری برای مخالفان جانسون

گروه جهان|

شکست‌های بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، تمامی ندارد. دادگاه عالی اسکاتلند چهارشنبه تعطیلات پنج‌هفته‌ای پارلمان بریتانیا را غیرقانونی ارزیابی کرد. تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع برعهده دادگاه عالی بریتانیا است. این در حالی است که با تصمیم دولت بریتانیا مجلس عوام از بامداد سه‌شنبه به مدت پنج هفته تعلیق شده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، قضات دادگاهی که بالاترین مرجع تجدیدنظر در اسکاتلند است، تصمیم بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، برای تعلیق پارلمان این کشور را غیرقانونی خوانده‌اند. این حکم رای قبلی دادگاه را که گفته بود تصمیم جانسون مغایرتی با قانون ندارد، لغو می‌کند. در چکیده حکم دادگاه آمده که تصمیم مبنی بر تعلیق قوه مقننه با «هدف بی‌تناسب اخلال در کار پارلمان» اتخاذ شده است. این رای که به نوبه خود می‌تواند مورد فرجام‌خواهی قرار گیرد، اضافه می‌کند که تصمیم دائر بر تعلیق پارلمان غیرقانونی بوده و به همین جهت باطل و از بلا اثر است.

البته رای تازه دادگاه تاثیر فوری بر تعطیلی پارلمان نخواهد داشت؛ به این دلیل که این دادگاه دستوری برای لغو تعلیق پارلمان نداده است. با این حال قرار است دادگاه عالی بریتانیا سه‌شنبه آینده روند رسیدگی به این پرونده را آغاز کند. پیشتر دادگاه عالی انگلستان نیز اعلام کرده بود تصمیم جانسون در تعلیق پارلمان قانونی است.

نخست‌وزیر بریتانیا اواخر ماه اوت اعلام کرد که فعالیت پارلمان را از نیمه سپتامبر تا اواسط اکتبر معلق می‌کند. این تصمیم به تایید ملکه بریتانیا نیز رسید. مخالفان جانسون را متهم می‌کنند که با این تصمیم در تلاش است فعالیت پارلمان این کشور را در فاصله باقیمانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند. هرچند او دلیل رسمی برای ارایه چنین طرحی را «کمک به احزاب بریتانیا برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آن‌ها» عنوان کرده است.

مهلت بریتانیا ۳۱ اکتبر برای خروج از اتحادیه اروپا چه با حصول یک توافق چه بدون آن، تمام می‌شود و جانسون مصرانه می‌گوید اگر اروپایی‌ها با تغییرات مورد نظر او توافق نکنند، او بدون توافق کشورش را از اتحادیه خارج می‌کند. آن در شرایطی که نمایندگان، دولت را ملزم کرده‌اند تا از خروج بدون توافق اجتناب کند.

جانسون اما می‌گوید برگزیت را به تاخیر نخواهد انداخت. او بارها گفته مهلت خروج را درخواست نخواهد کرد و چنین سیاستی را صحیح نمی‌داند. در همین حال آندریا لیدسون وزیر تجارت بریتانیا، گفته تمرکز اصلی دولت بوریس جانسون رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا در نشست ماه آینده است، توافقی که نیازی به سیاست حمایت از ایرلندی‌ها نداشته باشد. لیدسون گفته: «ما به‌دنبال دستیابی به یک توافق هستیم، رسیدن به یک توافق خوب، که برای لندن و بروکسل کارایی داشته و از توافق پیشین که در خصوص آن مذاکراتی صورت گرفته بود، متفاوت باشد.» گفته شده، میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده برگزیت، پنج‌شنبه به مسوولان اتحادیه اروپا درباره سطح مذاکرات خود با نمایندگان بریتانیا اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در آستانه این اقدام، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، گفته بریتانیا هنوز برای جدایی از اتحادیه اروپا از طریق توافق فرصت دارد در غیر این‌صورت برلین برای برگزیت نامنظم آمادگی دارد.

به‌گزارش رویترز، آنگلا مرکل روز چهارشنبه با اشاره به اینکه دولت آلمان تا آخرین روز هر آنچه بتواند برای تحقق اجرای برگزیت منظم انجام می‌دهد، گفته: «ما برای برگزیت نامنظم هم آمادگی داریم. اما این حقیقت وجود دارد که پس از خروج بریتانیا، ما یک رقابت اقتصادی در کنار خود داریم، حتی اگر بخواهیم همکاری اقتصادی، خارجی و امنیتی نزدیک و روابط دوستانه را حفظ کنیم.»

صدراعظم آلمان گفته: «با وجود برگزیت که می‌تواند به تضعیف این اتحادیه منجر شود، ما به‌دنبال تعریف نقش جدیدی برای این اتحادیه در مناسبات جهانی هستیم؛ این همان چیزی است که در شکل‌گیری کمیسیون جدید اروپا به آن اندیشیده‌ایم و می‌خواهیم نقش و قدرت تاثیرگذاری خود در مسائل جهانی را تثبیت کنیم.»

مرکل پیشتر نیز درباره برگزیت گفته بود: «تلاش می‌کنیم که در فضایی کاملا آرام و دوستانه با لندن مذاکره کنیم. اما بیش از آن باید بگویم که اولویت ما قبل از هر چیز، حفظ وحدت ۲۷ عضو باقیمانده این اتحادیه خواهد بود. اگر ما در سیاست‌های خود اولویت را به موضوع برگزیت دهیم و از وحدت میان کشورهای باقیمانده چشم‌پوشی کنیم، مطمئنا مرتکب خطای مرگباری خواهیم شد. ما به‌دنبال پروژه‌های دفاعی مشترک در اتحادیه اروپا هستیم و باید بتوانیم از منافع خود بدون وابستگی به ایالات متحده دفاع کنیم.»

 

ارسال نظر