کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۶۷

تعویق سفر غنی به امریکا

سفر اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، به ایالات متحده امریکا، که قرار بود یک‌شنبه (امروز) انجام شود، به تعویق افتاده است. به‌گزارش بی‎بی‎سی، قرار بود غنی همراه با یک هیات ۱۳ نفره شنبه عازم امریکا شود و با دونالد ترامپ دیدار کند. مقامات دولت افغانستان، جزییاتی از دلیل تعویق سفر غنی ارایه نداده‌اند اما منابع آگاه گفته‌اند دلیل این وقفه، اختلافات مقامات امریکا و افغانستان بر سر پیش‌نویس طرح صلح با طالبان است. با این حال به‌گفته این منابع، اشرف غنی سیزدهم سپتامبر به دیدار ترامپ خواهد رفت. دولت افغانستان، پیش‌تر در رابطه با پیامدهای منفی توافق صلح امریکا و طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

10سال حبس به جرم توهین به اردوغان

مسوول حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول به‌دلیل توهین به رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه به ۹سال و 8 ماه زندان محکوم شد. به‌گزارش جمهوریت، سومین جلسه رسیدگی به پرونده جانان کفتانچی‌اوغلو به اتهام توهین به رییس‌جمهوری، توهین به جمهوری ترکیه و تحریک ملت به دشمنی برگزار و به  ۹ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد. اکرم امام‌اوغلو شهردار جدید استانبول، در واکنش به حکم هم حزبی‌اش گفته این حکم احتمالا در دادگاه تجدیدنظر تغییر می‌کند.

اپوزیسیون پاکستان در تلاش برای فلج کردن اسلام‌آباد

با گذشت 13ماه از آغاز به‌کار دولت کنونی پاکستان به نخست‌وزیری «عمران‌خان»، جناح مخالف قصد دارد برای تحت فشار قرار دادن دولت، اسلام‌آباد را فلج کند. حزب تحریک انصاف به ریاست عمران‌خان، حزب حاکم فعلی پاکستان است و جناح مخالف نیز شامل احزاب مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جمعیت علمای اسلام و حزب ملی عوام است. جناح مخالف پاکستان از سال گذشته حزب عمران‌خان را به تقلب در انتخابات متهم کرده و سپس تصمیم گرفت تا رسیدن به نتیجه مشترک یعنی کنار زدن دولت، دست از اعتراض برندارد.

مذاکرات عراق و روسیه درباره همکاری هسته‌ای

عراق و روسیه درباره از سرگیری همکاری‌ در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای گفت‌وگو کردند. شرکت «روس‌اتم» از دیدار نیکولای اسپاسکی معاون این شرکت در امور بین‌الملل با هادی العذاری سفیر عراق در مسکو، خبر داده و گفته دو طرف درباره از سرگیری همکاری در زمینه به‌کارگیری صلح‎آمیز انرژی هسته‌ای گفت‌وگو کردند. عراق و روسیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی با هم همکاری دارند.

 

ارسال نظر