هشدار پاول درباره بی‌اعتمادی به سیاست‌های تجاری

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۶۰
هشدار پاول درباره بی‌اعتمادی به سیاست‌های تجاری

گروه جهان|

جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، گفته نبود اطمینان در رابطه با سیاست‌های تجاری سبب شده که شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در امریکا خودداری کنند و رغبتی به این کار نداشته باشند.

به‌گزارش رویترز، جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، با اذعان به کاهش تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در امریکا گفته: «نباید درباره سیاست‌های تجاری اظهارنظری کنیم. ما کار تجارت را انجام نمی‌دهیم. این مسوولیت بانک مرکزی امریکا نیست. اما معتقدم که نبود اطمینان در رابطه با سیاست‌های تجاری سبب شده شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در امریکا خودداری کنند و رغبتی به این کار نداشته باشند. وظیفه ما استفاده از تمامی ابزار‌ها برای حمایت از اقتصاد است و ما به این کار ادامه می‌دهیم.»

پاول در زوریخ سویس گفته: «بخش مشتری در امریکا در وضعیت خوبی است و انتظار نداریم که شاهد رکود باشیم. البته خطرهایی وجود دارد که ما وضعیت موجود را به دقت زیرنظر داریم. ما سیاست‌هایی را به‌کار می‌بریم که شاهد رکود نباشیم. اما من پیش‌بینی رکود را نمی‌کنم. اگر امریکا دچار رکود شود اقتصاد جهان هم دچار رکود می‌شود.»

اظهارات رییس بانک مرکزی امریکا در شرایطی است که ترامپ بار دیگر در پیامی توییتری از نرخ بهره بانک مرکزی انتقاد کرده است. او در توییتر نوشته: «فدرال رزرو باید نرخ بهره را پایین‌تر بیاورد. نرخ بهره خیلی زود افزایش یافت و خیلی دیر پایین آمد و سیاست انقباض مالی شدید نیز کمکی نکرد. من، این یارو جروم (جروم پاول) را از کجا پیدا کردم؟ خب، همیشه نتیجه کار‌ها موفقیت آمیز نیست!»

در همین حال یک مقام ارشد فدرال رزرو امریکا تاکید کرده که سیاست‌های انبساطی پولی و کاهش نرخ بهره نمی‌تواند تاثیرات منفی ناشی از جنگ تجاری با چین را کاهش دهد.  نیل کشکاری رییس فدرال رزرو میناپولیس گفته کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا ابزار ناکارآمدی برای جبران خسارات وارد شده به اقتصاد این کشور ناشی از جنگ تجاری تمام عیار با چین است. او گفته: «البته فدرال رزرو امریکا در شرایط کنونی چاره‌ای غیر از این ندارد که برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی، نرخ بهره را کاهش دهد. اگر سرمایه‌گذاری در بخش تجاری همچنان کاهش یابد و اقتصاد به سوی رکود پیش رود، تصور می‌کنم فدرال رزرو باید هرآنچه می‌تواند انجام دهد تا اقتصاد را در مسیر اصلی خود حفظ کند.»

   طولانی شدن جنگ تجاری

امریکا و چین در ماه‌های اخیر تعرفه‌های سنگینی را علیه واردات یکدیگر اعمال کرده‌اند و نگرانی‌های مربوط به جنگ تجاری فشار زیادی را بر مصرف‌کنندگان امریکایی وارد کرده است. مساله‌ای که مشاوران انتخاباتی دونالد ترامپ و رییس‌جمهوری امریکا را نگران کرده است. ترامپ بارها با هشدار با چین نسبت به طولانی کردن روند مذاکرات تجاری، پکن را متهم کرده که در انتظار پیروزی یک دموکرات در انتخابات سال آینده است.

چین اما، به نظر نمی‌رسد که قصد عقب‌نشینی داشته باشد. رویترز در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ تجاری دو کشور گزارش داده که پکن خود را برای طولانی شدن نبرد تجاری با امریکا آماده می‌کند. در این گزارش آمده که چین قصد دارد از بخش‌های اقتصادی خود بیشتر حمایت کند. «لیو هی» معاون نخست‎وزیر چین، و رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور، قرار است در اواسط سپتامبر اولین نشست حضوری تجاری بین چین و امریکا را برگزار کنند.

به‎گزارش رویترز، دولت چین در بیانیه‌ای اعلام کرده برنامه‌های متعددی نظیر افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و توسعه مناطق کم‌تر برخوردار چین برای تقویت رشد اقتصادی این کشور در نظر گرفته خواهد شد. دولت همچنین وعده داده که در حوزه سیاست پولی، سطح نقدینگی را در سطح معقولی نگه‌دارد.

تقابل بین امریکا و چین در روزهای اخیر با اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات محصولات دو کشور توسط یکدیگر وارد فاز جدیدی شده و احتمال کمی وجود دارد که تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌ آینده امریکا، دو طرف به توافق جامعی برسند. از زمان آغاز جنگ تجاری بین چین و امریکا رشد اقتصادی هر دو کشور کمتر شده تا جایی که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم امسال به پایین‌ترین سطح خود رسید. دولت چین پیش‌تر اعلام کرده بود رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ با ۰.۲درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶.۲درصد رسیده است. پیشتر صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی جدید خود از اقتصاد چین اعلام کرده بود که رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری معادل ۶.۲ درصد و برای سال آینده معادل ۶ درصد برآورد شده است. کمیسیون توسعه و ثبات مالی چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به اهمیت توسعه زیرساخت‎ها، گذار از صنایع سنتی به مدرن و خدمات اجتماعی در تقویت رشد اقتصادی واقف هستیم.»

در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی، میزان سرمایه‌گذاری‌های چین در بخش‌های زیرساختی کاهش یافت. با این حال به نظر می‌رسد دولت این کشور برای تغییر روند دست به‎کار شده است و خود را آماده تقویت زیرساخت‌های اقتصادی به‌منظور مقابله طولانی با امریکا می‌کند. علاوه بر تقویت زیرساخت‌های داخلی، چین همچنین به‌دنبال متنوع‌تر کردن روابط تجاری خود با دیگر کشورهاست. رییس‌جمهور چین اخیرا وعده داده چین برای توسعه روابط تجاری خود با دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری بیشتری در پروژه «جاده و کمربند» انجام خواهد داد.

 

ارسال نظر