کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۲۳۱۱

اقتصاد ترکیه  کوچک‌تر شد

اقتصاد ترکیه در سه ماهه دوم سال نیز با رشد منفی به کار خود خاتمه داد. به‌گزارش دیلی‌صباح، بحران ارزی، تورم بالا، بحران بدهی و فضای شکننده سیاسی کماکان کار اقتصاد ترکیه برای حرکت رو به جلو را دشوار کرده است و آن‌طور که مرکز آمار این کشور اعلام کرده رشد اقتصادی ترکیه پس از رشد منفی سه درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته و رشد منفی ۲.۶ درصد در سه ماهه نخست امسال، دومین فصل ۲۰۱۹ را نیز با رشد منفی به پایان رسانده است؛ هر چند که از شتاب کوچک‌تر شدن اقتصاد کاسته شده است.

شکایت عراق از کویت به شورای امنیت

روزنامه «الرای» چاپ کویت نوشت عراق در اعتراض به اقدام کویت در ترسیم یکجانبه مرز آبی، در شورای امنیت سازمان ملل علیه همسایه جنوبی خود شکایت کرده است. نماینده عراق در سازمان ملل کویت را متهم کرده که با ایجاد تغییرات جغرافیایی در مرزهای آبی دو کشور، سیاست تحمیل عمل انجام شده، را اعمال می‌کند. کویتی‌ها می‌گویند ترسیم مرز بین کویت و عراق در چارچوب قطعنامه 833 شورای امنیت سازمان ملل صادره در 1993 صورت گرفته است.

کارت قرمز حزب عدالت‌ و توسعه به داووداوغلو

یک مقام ترکیه‌ای گفته حزب حاکم عدالت‌وتوسعه به‌دنبال اخراج احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر پیشین، و سه نماینده مجلس از این حزب است. به‌گزارش رویترز، کمیته مرکزی حزب خواستار اخراج اوغلو به همراه «آیهان سفر اوستون»، «سلجوق اوزداغ» و «عبدالله باشچی» شده‌اند. داووداوغلو سیاستمدار کهنه‌کاری است که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ابتدا سمت نخست‌وزیری ترکیه را برعهده داشت و پس از آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ میلادی نخست‌وزیر ترکیه و متحد اصلی اردوغان بود. او اخیراً از سیاست‌های حزب و عملکرد دولت در زمینه مسائل اقتصادی و حتی خود اردوغان انتقاد کرده بود.

2میلیون کارگر خارجی عربستان را ترک کردند

در دو سال گذشته حدود دو میلیون کارگر خارجی بر اثر فشارهای اقتصادی ناشی از گرانی و افزایش بهای سوخت همچنین گسترش دامنه بیکاری، عربستان را ترک کرده‌اند. شرق‌الاوسط نوشته، به‌دنبال وضع مالیات‌های سنگین بر درآمد کارگران خارجی و افزایش نرخ برخی از کالاهای اساسی در عربستان، کارگران خارجی که به‌طور معمول با حقوق کمی معیشت خود را می‌گذرانند، مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

 

ارسال نظر