گذر مرکل از فاجعه

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۱۸
گذر مرکل از فاجعه

گروه جهان|

نتایج انتخابات در ایالت‌های زاکسن و براندنبورگ در شرق آلمان نگرانی‌ها از قدرت‌گیری احزاب راست افراطی را تسکین داد. با این حال نتایج نشان می‌دهد که از آرای احزاب سنتی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات کاسته شده و بر آرای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» افزوده شده است. همه‌چیز حاکی از آن است که حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) و حزب سوسیال دموکرات شکستی آشکار را متحمل شده‌اند اما فاجعه بزرگ را از سر گذراندند.

دویچه‌وله نوشته، برگزاری انتخابات ایالتی در این دو ایالت شرق آلمان به‌دلیل امکان قدرت‌گیری احزاب راست‌گرای پوپولیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. با وجود نگرانی‌ها و از دست دادن آرای بسیار، حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی آلمان توانست پرقدرت‌ترین حزب در ایالت زاکسن باقی بماند و

۳۵، ۵ درصد آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را به دست آورد. آرای این حزب به نسبت انتخابات پیشین ایالتی ۶، ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان هم توانست بیشترین پیروزی را به نسبت انتخابات دیگر به دست آورد و ۲۷، ۸ درصد آرای این ایالت را از آن خود کند. آرای این حزب در ایالت زاکسن بیش از ۱۸درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ایالت زاکسن حزب سبزها حدود 8.14 درصد آرا را به دست آورد. آرای این حزب رشدی حدود ۲، ۷ درصد داشته است. حزب چپ آلمان با شکستی چشمگیر در زاکسن روبرو شده است. این حزب توانست تنها 10.1درصد آرا را به دست آورد و به نسبت انتخابات پیشین این ایالت حدود 8.8درصد آرای خود را از دست داده است. حزب سوسیال دموکرات آلمان تنها ۷، ۸ درصد آرا را به دست آورد. این حزب نیز ۴، ۶ آرا را نسبت به انتخابات ایالتی پیشین از دست داد. با توجه به نتایج اعلام شده، مجلس ایالتی زاکسن با ۴۵ نماینده حزب دموکرات مسیحی، ۳۰ نماینده حزب آلترناتیو برای آلمان، ۱۴ نماینده حزب چپ و ۱۱ نماینده حزب سبزها و ۱۱ نماینده سوسیال دموکرات تشکیل خواهد شد.

  افزایش آرای پوپولیست‌ها در براندنبورگ

نتایج انتخابات ایالتی در ایالت براندنبورگ نیز نشان‌دهنده افزایش محبوبیت پوپولیست‌ها در میان شرکت‌کنندگان در انتخابات است. در این ایالت حزب سوسیال دموکرات با از دست دادن نزدیک به ۵، ۸درصد آرا ولی همچنان قدرتمندترین حزب باقی مانده و ۲۶، ۱ آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را به دست آورده است. حزب دموکرات مسیحی نیز تنها ۱۵، ۷ درصد آرا را به دست آورده و کاهشی معادل

 ۷، ۳ درصد آرای انتخابات را به نسبت انتخابات پیشین داشته است.

در براندنبورگ هم موفقیت حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان چشمگیر بوده است. این حزب با افزایشی ۱۱، ۵ درصدی توانسته ۲۳، ۷ آرا را به دست آورد. حزب سبزها نیز با افزایش آرای ۴، ۴ درصدی روبرو بود و توانست ۱۰، ۶ درصد آرا را در براندنبورگ کسب کند.

مجلس ایالتی براندنبورگ با ۲۵ نماینده سوسیال دموکرات، ۲۳ نماینده آلترناتیو برای آلمان، ۱۵ نماینده دموکرات مسیحی تشکیل می‌شود. حزب چپ و سبزها هم هر کدام با ۱۰ نماینده و شرکت‌کنندگان آزاد نیز با ۵ نماینده در مجلس ایالتی براندنبورگ شرکت می‌کنند. نگرانی زیادی نسبت به کسب بیشترین آرا از سوی حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان در انتخابات ایالت براندنبورگ پیش از اعلام نتایج انتخابات وجود داشت. بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت آلمان در ایالت زاکسن و دو میلیون و 500هزار نفر در ایالت براندنبورگ زندگی می‌کنند.

  عمیق‌تر شدن شکاف شرق و غرب آلمان

افزایش دور از انتظار آرای آلترناتیو برای آلمان واکنش‌های متفاوتی به‌دنبال داشته است. آرای این حزب در دو ایالت براندنبورگ و زاکسن به نسبت انتخابات پیشین دو برابر شده است.

اشپیگل آنلاین نوشته انتخابات دو ایالت شرقی آلمان هیچ برنده واقعی نداشته است. نیویورک‎تایمز هم نوشته انتخابات ایالتی آلمان شکاف جدید میان شرق و غرب را آشکارتر و عمیق‌تر کرده است. روزنامه ایتالیایی رپوبلیکا نتیجه انتخابات ایالتی آلمان را بهت‌آور ارزیابی کرده و در عین حال نوشته این نتایج آن زلزله‌ای که همه از آن وحشت داشتند، نبود. یک نشریه لهستانی هم نوشته نتایج انتخابات ایالتی نشان می‌دهد نیروهای چپ میانه و راست میانه با وجود کاهش مقبولیت عمومی همچنان در صدر قرار دارند.

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» در تحلیلی متفاوت نتایج انتخابات در دو ایالت شرقی آلمان را «پرواز بلند راست‌های افراطی» تفسیر کرده و روزنامه لوموند فرانسه این نتایج را موفقیت قدرتمندانه افراطی‌های راستگرا خوانده است.

روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس بر این باور است که احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات موفق شدند صعود راستگرایان افراطی در شرق آلمان را مهار کنند، روزنامه تلگراف چاپ هلند هم نتایج انتخابات ایالتی یکشنبه را سیلی مضاعف به دولت‌های ائتلافی ناپایدار ارزیابی کرده است. روزنامه استاندارد اتریش از سرخوردگی زیاد در شرق آلمان سخن گفته و در عین حال اهمیت موفقیت راستگراها را نسبی دانسته و نوشته: «درست است که خیلی از شهروندان به حزب آلترناتیو رای داده‌اند اما اکثریت عظیم رای‌دهندگان این کار را نکرده‌اند.»

واشنگتن‌پست هم نوشته: «حزب راستگرای افراطی آلمان در دو انتخابات ایالتی موفقیت قابل توجهی به دست آورد اما قادر نشد بیشترین آرا را نصیب خود کند و احزاب سنتی را پشت سر بگذارد.»

دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی که رهبری ائتلاف در دولت‌های محلی براندنبورگ و زاکسن را در اختیار داشته‌اند، برای تشکیل دولت جدید احتمالا مجبور به همکاری با حزب سبزها خواهند بود. این دو حزب پیش تر هرگونه همکاری با راستگرایان افراطی برای تشکیل دولت را بطور اصولی رد کرده‌اند.

 

ارسال نظر