پس‌زدن راست‌های افراطی از صحنه سیاست ایتالیا

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۴۲
پس‌زدن راست‌های افراطی از صحنه سیاست ایتالیا

 گروه جهان|

توافق حزب پوپولیست جنبش 5ستاره و حزب چپ دموکرات ایتالیا باعث شد تا حزب راست‌گرای «لیگ» از گردونه قدرت خارج شود. قمار سیاسی ماتئو سالوینی وزیر کشور و رهبر حزب «لیگ» به ضرر او تمام شد. سالوینی با هدف برگزاری انتخابات زودهنگام و طمع کسب اکثریت قدرت، از دولت ائتلافی با جنبش 5ستاره خارج شد و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرد. اما جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا و از منتقدان سرسخت سالوینی با هدف جلوگیری از برگزاری زودهنگام انتخابات از سمت خود کناره‌گیری کرد و این فرصت را به رییس‌جمهوری داد تا بار دیگر دولت تشکیل دهد. در دور جدید مذاکرات احزاب سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی، این‌بار جنبش

 5 ستاره و حزب چپگرای دموکرات با هدف جلوگیری از به قدرت رسیدن راست‌های افراطی، اختلافات را کنار گذاشته و دولت جدید را بدون حضور سالوینی تشکیل داد. این دو حزب همچنین بر سر نخست‌وزیر مجدد کونته به توافق رسیدند.

به‌گزارش یورونیوز، سرجیو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا، پنجشنبه کونته را مسوول تشکیل دولت ائتلافی جدید ایتالیا کرد. ماتارلا پس از آنکه دو حزب دموکرات و جنبش ۵ ستاره اعلام کردند برای تشکیل دولت ائتلافی با یکدیگر به توافق رسیدند به کونته ماموریت داد تا دولت تازه خود را تشکیل دهد. دو حزب دموکرات و جنبش

 ۵ ستاره پیش‌تر بر سر بازگشت کونته به عنوان نخست‌وزیر به توافق رسیده بودند. دولت ائتلافی جدید باعث شد تا یکی از مخالفان اتحادیه اروپا یعنی ماتئو سالوینی از دولت ایتالیا کنار رود.

جوزپه کونته همزمان با اعلام استعفای خود، متیو سالوینی وزیر کشور را به‌شدت مورد حمله لفظی قرار داد و او را متهم کرد که به‌دلیل منافع شخصی و سیاسی، ائتلاف حاکم را به ورطه سقوط کشانده و اقتصاد کشور را به خطر انداخته است. این سیاستمدار ایتالیایی که ۱۴ماه پیش یک شخصیت کمتر شناخته شده در دنیای سیاست به شمار می‌رفت پیش از نخست‌وزیری، استاد حقوق در دانشگاه فلورانس بود. او پنجشنبه پس از دیدار با رییس‌جمهوری ایتالیا ابراز امیدواری کرده که در روزهای آینده فهرست وزرای کابینه جدید خود را معرفی کند. کونته گفته که دولت جدید بلافاصله اقدامات لازم را برای تنظیم بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی همچنین جلوگیری از افزایش مالیات فروش به کار خواهد بست.

گفته شده، اختلاف میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم ایتالیا بر سر لوایح گوناگون که به بی‌اعتمادی و ناامنی برای سرمایه‌گذاری در این کشور انجامیده، تاکنون پنج میلیارد یورو خسارت برای دولت به بار آورده است. ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست، هم‌اکنون با مشکل بدهی‌های سنگین خارجی رو به روست.

ائتلاف ۱۴ماهه جنبش ۵ستاره و حزب دست‌راستی لیگ پس از اختلاف میان نخست‌وزیر ایتالیا و ماتئو سالوینی وزیر کشور و رهبر دست راستی حزب لیگ، هفته گذشته به پایان راه خود رسید. سالوینی که تصور نمی‌کرد جنبش ۵ ستاره و حزب دموکرات با یکدیگر ائتلاف کنند، از نخست‌وزیر خواسته بود از سمت خود استعفا دهد تا انتخابات جدید برگزار شود. طبق نظرسنجی‌ها در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام حزب لیگ به همراه دیگر احزاب دست راستی می‌توانستند دولت تشکیل دهند.

پیشنهاد حزب دموکرات به جنبش ۵ ستاره مورد پذیرش لوییجی دی‌مایو، رهبر این جریان قرار گرفت و دولت ائتلافی جدید باعث شد تا یکی از مخالفان اتحادیه اروپا یعنی سالوینی از دولت ایتالیا کنار رود. به اعتقاد ناظران، این اقدام می‌تواند روابط متزلزل ایتالیا و اتحادیه اروپا را بهبود بخشد.

شبکه فرانس24 نوشته: «10 روز گذشته برای سالوینی بسیار طاقت فرسا بود. وزیر کشور ایتالیا نه تنها نتوانست پارلمان را منحل کند بلکه حزب او 8 وزارتخانه را از دست داد که به او اجازه دهد در مرکز سیاست این کشور باشد.» این سیاستمدار اهل میلان که حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارد در توییت‌های متعدد خود از وضعیت کنونی انتقاد کرد و ائتلاف جدید که بدون حضور او شکل گرفته را «دولت بازنده‌ها» خوانده است.

او همچنین در یک توییت دیگر وعده داده که قدرت دوباره به او باز خواهد گشت. سالوینی مدعی شد یک ماه، چند ماه و شاید هم دو سال دیگر دوباره ورق در ایتالیا تغییر خواهد کرد و او وحزبش به قدرت باز خواهند گشت. ماتئو سالوینی از زمان حضور در دولت ایتالیا به عنوان وزیر کشور، سیاست‌های ضد مهاجرانه بسیاری را به اجرا گذاشت. او همچنین از سوی رقبا متهم شده بود که از روسیه پول گرفته و سیاست‌هایش به تخریب جایگاه ایتالیا در اروپا و جهان می‌انجامد.

فارن‌پالسی جمعه در گزارشی با عنوان «شکاف بزرگ »

 با اشاره به نقش مذهبی در تقابل‌های سیاسی امروز ایتالیا نوشته: «کاتولیک‌هایی ایتالیایی عمیقا به‌دو دسته تقسیم شده‌اند، گروهی سنت‌گرایان هستند و دسته‌ای دیگر حامیان دیدگاه پاپ فرانسیس لیبرال. در این میان ماتئو سالوینی در پی این است که به واتیکان یک وزن سیاسی جدیدی بدهد. نشست 20 آگوست پارلمان که در آن به حیات دولت ائتلافی پوپولیستی ایتالیا پایان داده شد به طور غیرمعمولی رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته است. کونته نخست‌وزیر مستعفی به‌شدت از سالوینی انتفاد کرد. او وزیر کشور را متهم کرد که از احساسات مذهبی سوءاستفاده کرده و اساس سکولار دولت مدرن ایتالیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

 

ارسال نظر