ترامپ به‌دنبال وصول طلب تاریخی از چین

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۴۱
ترامپ  به‌دنبال وصول طلب تاریخی از چین

گروه جهان|

اداره فدرال امریکا زودتر از آنچه تصور می‌شد اعلام کرد از جمعه ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین را شامل ۱۰ تا ۱۵ درصد تعرفه می‌کند. این اقدام به تلافی آن است که چین روی ۷۵میلیارد دلار از کالاهای وارداتی امریکا بین ۵ تا ۱۰درصد تعرفه وضع کرد. در همین حال بلومبرگ گزارش داده که دولت امریکا قصد دارد تا از پکن بخواهد که بدهی مرتبط با اوراق قرضه صادره در زمان امپراتورهای چین را پرداخت کند.

رویترز نوشته، دولت‌های چین و امریکا تلویحا به احتمال برگزار نشدن مذاکرات تجاری برنامه‌ریزی‌شده سپتامبر در واشنگتن اشاره کرده‌اند. این در حالی است که بنیاد خرده‌فروشی در امریکا بابت جنگ تعرفه‌ها به‌شدت ابراز نگرانی کرده و در بیانیه‌ای آورده است که کار امریکا نیز سخت‌تر خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های تجاری با چین برای آینده از این پس دشوارتر می‌شود. یک رسانه چینی نیز نوشته شرکت‌های چینی زیان‌های بیشتری متحمل شده‌اند و با بالا رفتن نرخ تعرفه‌ها از سوی دولت امریکا در حال از دست دادن این بازار هستند. روزنامه ساوت‌چاینا از هنگ‌کنگ نوشته: «شرکت‌های چینی امیدوار هستند که تسعیر نرخ یوان پول ملی چین به آنها برای صادرات کمک کرده و راه را برای ورود آنها به بازارهای کشورهای دیگر هموار کند.»

وزارت بازرگانی چین جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یادداشت دیپلماتیک چین در اعتراض به تصمیم امریکا برای اعمال تعرفه ۱۰ و ۱۵ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین از این هفته تسلیم واشنگتن شده است. «گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم گفته: «ما هنوز در حال رایزنی با طرف امریکایی هستیم تا ببینیم دیدار مستقیم دو طرف برگزار می‌شود یا خیر.» از سوی دیگر استیو منوچین وزیر بازرگانی امریکا، از پاسخ به این پرسش که مذاکرات برنامه‌ریزی شده برای سپتامبر در واشنگتن برگزار می‌شود، طفره رفته است. او گفته: «ما فعلا در حال برنامه‌ریزی هستیم برای اینکه هیات چینی به امریکا سفر کند.»

در شرایطی که دولت امریکا از اعمال تعرفه بر 300میلیارد دلار کالای چینی خبر داده، دونالد ترامپ گفته با طرف چینی تلفنی گفت‌وگوهایی شده و آنها به‌دنبال توافق هستند. اما وزارت خارجه چین چنین ارتباطی را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت بازرگانی چین همچنین هشدار داده کشورش ابزارهای کافی برای اقدامات تلافی‌جویانه را دارد. این مقام چینی خطاب به امریکا گفته که اگر به‌دنبال تداوم گفت‌وگوهاست باید تعرفه روی ۵۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را لغو کند.  

دولت چین در اقدامی تلافی‌جویانه ۷۵ میلیارد دلار دیگر از کالاهای امریکا را مشمول تعرفه کرده و تعرفه ۲۵درصدی جدید روی خودرو و قطعات خودروی وارداتی از امریکا در نظر گرفته و کل تعرفه روی این تولیدات را به ۴۰درصد افزایش داده است؛ بدین‌ترتیب از ابتدای جنگ تجاری دو کشور از یک سال پیش تاکنون، ۱۸۵میلیارد دلار از کالاهای صادراتی امریکا به چین هم مشمول تعرفه شده است.

  بدهی امپراتوری چین

با تداوم جنگ تجاری چین و ایالات متحده، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده دولت ترامپ به این فکر افتاده است تا از چین بخواهد بدهی مرتبط با اوراق قرضه صادره در زمان امپراتورهای چین را پرداخت کند. در این گزارش آمده: «رییس‌جمهوری امریکا با گروهی از دارندگان اینگونه اوراق قرضه دیدار کرده است. اوراق قرضه امپراتوری چین اوایل قرن گذشته وارد بازار مالی شد و هدف اصلی آنها، جلب سرمایه برای ساخت خطوط راه‌آهن در این کشور بود. اکثر این اوراق تاکنون نزد کلکسیونرهای امریکایی نگهداری می‌شوند و آنها را می‌توان در حراج‌های آنلاین خریداری کرد. مطابق با ارزیابی یکی از بنیادهای اصلی دارنده اوراق قرضه چین مبلغ پرداختی در ازای آنها با در نظرگرفتن تورم و بهره و مبلغ جبرانی، بیش از یک تریلیون دلار می‌شود. مقامات چین بدهی دولت پیش از انقلاب را قبول ندارند و از پرداخت آن خودداری می‌ورزند.»

بلومبرگ جمعه در گزارش دیگری درباره جنگ تجاری نوشته: هفته‌ای که گذشت را به عنوان یک نمونه در نظر بگیرید. پکن صبح روز دوشنبه با چیزی روبه رو می‌شود که شرایط را از بد و بدتر به سوی «وخیم» سوق داد. ترامپ نه تنها تعرفه‌ کالاهای چینی را افزایش داده بلکه شی جین‌پینگ (رییس‌جمهور چین) را دشمن خوانده است و به شرکت‌های امریکایی دستور داده که چین را ترک کنند. اما تا بعدازظهر همان روز شرایط تغییر کرد. ترامپ بار دیگر درباره شی جین‌پینگ صحبت کرد و این‌بار او را رهبری فوق‌العاده خواند و آرامش «لیو هی» نماینده چین در مذاکرات تجاری در مذاکرات را ستود. رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفت که پکن دو تماس تلفنی خیلی مهم با امریکایی‌ها داشته و در آنها بر تمایل خود جهت آغاز مذاکرات تجاری تاکید کرده‌است. بسیاری سخنان ترامپ را آغازی بر کاهش تنش‌های دو طرف تفسیر کردند. با این حال خیلی زود تردیدها درباره صحت ادعای ترامپ مبنی بر تماس تلفنی چینی‌ها بالا گرفت. مقام‌های چینی ابتدا از پاسخ دادن به پرسش در این باره امتناع کرده سپس اصل وجودی چنین تماس‌هایی را رد کردند. چندی بعد چین بر 75میلیارد دلار کالای امریکایی تعرفه اعمال کرد و امریکا نیز در اقدامی زودهنگام جمعه از اعمال تعرفه بر 300میلیارد دلار کالای چینی خبر داد. با توجه به آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد، به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ تجاری در آینده آبستن چه اتفاقاتی است. با این حال به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌تواند درباره شرایط فعلی و احتمالی آینده گفت این است که شرایط فوق‌العاده پیچیده است.

 

ارسال نظر