کودتای جانسون علیه پارلمان بریتانیا

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۵۹
کودتای جانسون علیه پارلمان بریتانیا

گروه جهان|

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، چهارشنبه از ملکه این کشور درخواست کرد تا با تعلیق فعالیت پارلمان تا روز ۱۴ اکتبر موافقت کند. در پی شکل‌گیری ائتلاف احزاب مخالف دولت برای جلوگیری از اجرای طرح خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون در تلاش است تا فعالیت پارلمان را در فاصله باقیمانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند.

به‌گزارش یورونیوز، بوریس جانسون چهارشنبه با تاکید بر خروج لندن در 31 اکتبر از اتحادیه اروپا، از ملکه بریتانیا خواسته تا پارلمان را تعلیق کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، سه‌شنبه اعلام کرد که احزاب مخالف دولت اعم از کارگر، ملی اسکاتلند، لیبرال‌دموکرات‌ها، حزب سبز و گروه نمایندگان مستقل برای جلوگیری از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و قصد دارند با تصویب قانون یا استیضاح دولت مانع از اجرای طرح برگزیت بدون توافق شوند. رهبر حزب کارگر گفته «هر آنچه لازم است» را برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق انجام خواهد داد.

تعطیلات تابستانی پارلمان بریتانیا هفته آینده به اتمام می‌رسد و نمایندگان مخالف دولت برای تغییر مسیر برگزیت تنها تا ۳۱ اکتبر زمان دارند. نخست‌وزیر بریتانیا که وعده داده کشورش را با یا بدون توافق تا ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند، به‌دنبال جلب نظر مساعد ملکه بریتانیا برای تعلیق فعالیت پارلمان تا ۱۴اکتبر است. بهانه جانسون برای ارایه این طرح، کمک به احزاب بریتانیا برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آنها عنوان شده است.

دایان ابوت وزیر دولت در سایه بریتانیا، اقدام اخیر نخست‌وزیر در تعلیق پارلمان تا تاریخ ۱۴ اکتبر را کودتایی علیه این مجلس قانون‌گذاری خوانده است. ابوت در پیامی توییتری نوشته: «جانسون تلاش دارد علیه پارلمان کودتا کند، علیه شما رای‌دهندگان و نمایندگان سیاسی‌تان. آن هم به خاطر خروج بدون توافقی که فاجعه‌بار خواهد بود.»

نخست‌وزیر بریتانیا سه‌شنبه نیز به رییس کمیسیون اروپا گفته بود که در صورت عدم بررسی مجدد پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و لغو پشتوانه مرزی ایرلند چشم‌اندازی برای توافق وجود ندارد. در مقابل رییس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج نامنظم و پرهزینه بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

جانسون در حاشیه نشست سران گروه۷ هم تهدید کرده بود که اگر توافقی برای برگزیت با اتحادیه اروپا شکل نگیرد، بریتانیا ۳۹ میلیارد پوندی را که هزینه خروج این کشور از اتحادیه است، پرداخت نخواهد کرد.

پارلمان بریتانیا تاکنون سه بار با توافقی را که در زمان صدارت ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا با اتحادیه اروپا به دست آمد رد کرده است. چشم‌انداز اجرای برگزیت بدون توافق موقعیت بریتانیا را به عنوان یکی از مراکز مهم مالی جهان و محلی جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی تهدید می‌کند.

   انتقال ۱۰۰ شرکت از بریتانیا به هلند

نگرانی‌ها از تبعات خروج بدون توافق، اقتصاد بریتانیا را هدف گرفته است. سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هلند به تازگی اعلام کرده که حدود صد شرکت از بریتانیا به هلند نقل مکان کرده‌اند. به‌گفته این سازمان، تاسیس دفتر جدید در هلند یا نقل مکان این شرکت‌ها در آستانه فرارسیدن موعد مقرر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. یرون نیلند، یکی از مقامات سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هلند، گفته: «بلاتکلیفی هر چه بیشتر در بریتانیا و احتمال بیش از پیش برگزیت بدون توافق برای این شرکت‌ها عدم قطعیت اقتصادی به همراه داشته و به همین علت شرکت‌ها‌ هر چه بیشتر هلند را به عنوان مرکز جدید در بازار اروپا انتخاب می‌کنند.»

گفته شده، شرکت‌هایی که به هلند نقل مکان کرده‌اند در زمینه‌های مالی، فناوری اطلاعات، رسانه، تبلیغات، علوم و سلامت فعالیت دارند. هلند برای جذب این شرکت‌ها با کشورهایی چون آلمان، فرانسه، بلژیک و ایرلند در رقابت تنگاتنگ است. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد و بازارهای جهان را با شوک مواجه خواهد کرد، اقتصاد بریتانیا را نیز وارد دوره‌ای از رکود می‌کند و لندن نیز جایگاه خود را به عنوان مرکز مالی اروپا از دست خواهد داد.

از زمان رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، پیچیده‌ترین بحران تاریخ سیاسی این کشور شکل گرفته است. در حالی که فرصت زیادی تا موعد خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی نمانده است، هنوز مشخص نیست که برگزیت چگونه صورت خواهد گرفت. با این حال، بوریس جانسون متعهد شده‌ با سر رسیدن موعد مقرر یعنی ماه اوکتبر، بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. نایچل فاراژ رییس حزب برگزیت و از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا، خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را تنها راه قابل قبول خوانده است. فاراژ در جمع هوادارانش تهدید کرده اگر دولت بریتانیا تلاش کند توافق موجود با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی جدایی را عملی کند، در انتخابات عمومی آینده در همه حوزه‌ها به جنگ حزب حاکم محافظه‌کار خواهد رفت. او که به همراه جانسون به راهبران کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شهره‌اند تاکید کرده در صورتی که جانسون برای خروج بدون توافق اقدام کند، با حزب محافظه‌کار همکاری خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، نیز از حامیان سرسخت برگزیت بدون توافق است. ترامپ بارها آشکارا ضمن خروج از برگزیت سخت، وعده داده که بریتانیا در صورت خروج لندن از اتحادیه اروپا به شریک تجاری رده‌اول ایالات متحده تبدیل خواهد شد. ترامپ گفته که توافق‌های تجاری بسیار خوبی در انتظار بریتانیا است. با این حال آنچه کارشناسان تجارت را نگران کرده است توافق سریع با امریکا است که ممکن است نتایج مثبتی برای بریتانیا به بار نیاورد. گفته شده، نرخ تعرفه‌ها در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اوپا به نرخ جهانی تجارت جهانی اعمال خواهد شد و نرخ تعرفه در تجارت با طرف امریکایی کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر