کوتاه ازمنطقه

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۳۴:۵۰
کد خبر: ۱۵۱۵۲۷

«اشرف غنی» به عربستان رفت

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان از سفر اشرف غنی به عربستان خبر داده است. به‌گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان، شنبه در راس هیات عالیرتبه دولتی به منظور یک سفر رسمی، عازم عربستان سعودی شد. غنی در جریان این سفر ضمن ادای حج عمره، با سلمان بن‌عبد العزیز پادشاه سعودی، و شمار دیگری از مقام‌های دولتی عربستان دیدارهای جداگانه خواهد داشت.

داووداوغلو: خائن  نیستم

نخست‌وزیر پیشین ترکیه که قصد تشکیل یک حزب سیاسی جدید را دارد، به سخنان انتقادی اردوغان که او را خائن خطاب کرده، واکنش نشان داد. به‌گزارش احوال، احمد داووداوغلو زمانی از چهره‌های سرشناس حزب حاکم عدالت و توسعه (آک‌پارتی) بود. او از ۲۰۰۹ وزیر خارجه شده و بعد زمانی که رجب طیب اردوغان در ۲۰۱۴ به ریاست‌جمهوری رسید، نخست‌وزیر شد. او ۲۰۱۶ پس از مناقشه با اردوغان مجبور به استعفا شد. این نخست‌وزیر پیشین ترکیه پس از شکست حزب حاکم در انتخابات ماه مارس شهرداری‌ها به سختی از آک‌پارتی انتقاد کرد. از آن زمان گزارش‌هایی درباره تلاش داووداوغلو برای تشکیل یک حزب اسلامی جدید با گروهی از نمایندگان سابق آک‌پارتی منتشر می‌شود.

«بغدادی» فرماندهی داعش را به «قرداش» واگذار کرد

روزنامه بریتانیایی تایمز گزارش داده ابوبکر بغدادی فرماندهی داعش را به عبدالله قرداش یک افسر سابق ارتش عراق در دوران صدام‌حسین واگذار کرده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بغدادی ۴۸ ساله و قرداش که هنوز سن او مشخص نیست، در سال ۲۰۰۳ توسط نیروهای امریکایی به اتهام ارتباط با القاعده در زندان بصره زندانی شدند. گفته می‌شود که آن دو در زندان به یکدیگر نزدیک شدند. به نوشته این روزنامه بریتانیایی، این واگذاری به حدس و گمان‌ها درباره اوضاع نامساعد سلامتی بغدادی دامن زده است. امریکا برای اطلاعاتی که بتواند منجر به دستگیری بغدادی شود ٢۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

کاهش چشمگیر کمک‌های امریکا به افغانستان

بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود گفته که کمک امریکا به افغانستان در سال ۲۰۱۹ به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان از سال ۲۰۱۲ تاکنون است. میزان کمک‌های امریکا به افغانستان در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۵میلیارد دلار بود. این نهاد اعلام کرده که از ۲۰۰۱ تاکنون امریکا بیشتر از ۱۳۲میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده که بیشتر از ۸۲ میلیارد آن فقط در بخش امنیتی مصرف شده است.

 

 

ارسال نظر