حمله ترامپ به چین، شرکت‌های امریکایی و «فدرال رزرو»

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۳۰:۴۴
کد خبر: ۱۵۱۵۱۹
حمله ترامپ به چین، شرکت‌های امریکایی و  «فدرال رزرو»

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، از افزایش تعرفه‌های گمرکی روی کالاهای چینی خبر داده است. ترامپ گفته این اقدام در واکنش به سیاست مشابهی صورت گرفته که چین در پیش گرفته است. چین پیشتر اعلام کرده بود که در واکنش به سیاست‌های بازرگانی امریکا روی ۷۵میلیارد دلار واردات خود از امریکا تعرفه‌گمرکی جدید وضع خواهد کرد. رییس‌جمهوری امریکا همچنین بار دیگر از فدرال رزرو انتقاد کرده و به شرکت‌های امریکایی نیز گفته که سریعا چین را ترک کنند. سی‌ان‌ان نوشته: «اظهارنظر جنجالی ترامپ در سال 2018 مبنی بر اینکه «جنگ‌های تجاری خوبند و پیروزی در آنها راحت است» حالا دیگر بی‌معنی به نظر می‌رسد. گویی ترامپ با یک ابرقدرت اقتصادی در حال ظهوری روبرو شده که غلبه بر او دشوار خواهد بود.»

جنگ تجاری امریکا و چین تاکنون آسیب بسیاری به اقتصاد و بازرگانی جهانی وارد کرده است. در چنین شرایطی، ترامپ باردیگر از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای چینی خبر داده است، اقدامی که می‌تواند به این جنگ تجاری ابعاد جدیدی ببخشد. ترامپ همچنین از شرکت‌های امریکایی خواسته که به‌دنبال جایگزینی برای چین باشند و حتی شرکت‌های خود را به خاک امریکا منتقل و محصولات خود را در خانه تولید کنند. سی‌ان‌ان نوشته: «این اقدام ترامپ اقتصاد امریکا و تنها دستاورد او در ریاست‌جمهوری‌اش را به خطر خواهد انداخت، روندی که موقعیت او در انتخابات 2020 را تهدید خواهد کرد. “

ترامپ در واکنشی خشمگینانه در تازه‌ترین اقدام تجاری علیه چین گفته تعرفه‌های گمرکی روی ۲۵۰میلیارد دلار از کالاهای وارداتی امریکا از چین از روز اول اکتبر از ۲۵درصد به ۳۰درصد افزایش می‌یابد. افزون بر آن، تعرفه گمرکی وضع شده روی۳۰۰میلیارد دلار واردات امریکا از چین از ۱۰درصد به ۱۵درصد تغییر خواهد کرد. ترامپ از سیاست باراک اوباما در ارتباط با بازرگانی خارجی با چین انتقاد کرده و گفته اجرای چنین سیاستی منجر به بی‌عدالتی در داد و ستد با چین شده و هزینه این سیاست‌ خطا، به مردم امریکا تحمیل شده است. بنا بر تصمیم دولت چین تعرفه گمرکی این بخش از واردات از امریکا در دو مرحله افزایش خواهد یافت. مرحله نخست روز اول سپتامبر آغاز می‌شود و مرحله دوم ۱۵ دسامبر اجرا خواهد شد. ترامپ در پست توییتری خود نوشته است که «چین بهتر بود دست به این کار نمی‌زد.» این اظهارات واکنشی به تصمیم تلافی‌جویانه چین برای وضع تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای امریکایی بود. در صورت اجرای سیاست جدید بازرگانی امریکا، تعرفه‌های گمرکی وضع شده از سوی دولت ترامپ تقریبا همه کالاهای وارداتی از چین را در بر خواهد گرفت. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود که بر بیش از پنج هزار کالای وارداتی امریکا تعرفه‌های ۵ و ۱۰درصدی اعمال خواهد کرد. این کالاها شامل محصولات کشاورزی از جمله فراورده‌های نفتی سویا، گوشت گاو و خوک و همچنین هواپیماهای کوچک خواهد بود. سی‌ان‌ان نوشته: «اختلاف بلندمدت امریکا با چین بر سر تجارت و رویه‌های اقتصادی اکنون به خصومتی شخصی میان ترامپ و شی چین‌پینگ تبدیل شده است. این خصومت شخصی به نقطه عطفی برای نظم جهانی تبدیل شده است، نظمی که خیزش چین در آستانه تغییر دادن آن است.»

   حمله بی‌سابقه به فدرال رزرو

دونالد ترامپ همچنین بار دیگر به جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، حمله کرده و حتی گفته که هرگاه او بخواهد از کار خود کناره‌گیری کند، او مانع نخواهد شد. مشاجره ترامپ با رییس بانک مرکزی بر سر نرخ بهره بانکی است. ترامپ خواهان کاهش بهره بانکی است.

به‌گزارش رویترز، پس از آنکه جروم پاول در سخنان خود به تاثیر زیاد جنگ تجاری با چین  روی رشد اقتصادی امریکا اعتراف کرد و سیگنال مشخصی برای کاهش بیشتر نرخ بهره ارسال نکرد، دونالد ترامپ در حملاتی بسیار تند و بی‌سابقه، او را دشمنی بزرگ‌تر از چین برای امریکا دانست.

ترامپ که در حال ترک واشنگتن به مقصد پاریس برای شرکت در اجلاس سران گروه۷ به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفته در صورتی که پاول بخواهد از ریاست بر فدرال رزرو استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد. او پیشتر نیز گفته بود: «مثل همیشه فدرال رزرو هیچ کاری نکرد! باورکردنی نیست که می‌توانند بدون اینکه بدانند یا بپرسند من چه کار می‌کنم حرف می‌زنند. ما دلار خیلی قوی و بانک مرکزی خیلی ضعیفی داریم و من باید با هر دوی آنها سر و کله بزنم! تنها سوال من این است: دشمن بزرگ‌تر ما کیست، جروم پاول (رییس فدرال رزرو) یا

شی جین‌پینگ (رییس‌جمهور چین) !؟»

مینث ترانگ فعال اقتصادی می‌گوید: «سخنان پاول بسیاری از چیزها را زیر سال برد، اینکه اقتصاد امریکا واقعا چه قدر خوب عمل کرده است و اینکه جنگ تجاری با چین چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت. فکر می‌کنم چیزی که از دهان پاول بیرون آمد با چیزی که بازارها می‌خواستند بشنوند متفاوت بود.»

   روز سیاه بازارهای مالی

تشدید جنگ تجاری واشنگتن و پکن، تاثیری منفی بر بازار مالی ایالات متحده داشت بطوری که شاخص داوجونز در بدترین لحظات خود بیش از ۷۰۰ رتبه سقوط کرد و در نهایت پس از اندکی بهبود به منفی ۶۲۳ یا منفی ۲.۳۷ درصد رسید. شاخص «استوکس۶۰۰» که در بر دارنده نماد۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است ۰.۷۸درصد و شاخص «ام‌اس سی‌آی» جهانی که در بردارنده شاخص‌های بورسی ۴۷ کشور جهان است ۱.۵۷درصد ریزش کردند. در بورس‌های منطقه امریکای جنوبی ریزش بورس‌ها بطور میانگین به عدد باورنکردنی سه درصد رسید، در آسیا شاخص «نیکی ۲۲۵» بورس ژاپن بیش از دو درصد ریزش کرد. شاخص‌ها در چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، مالزی، سنگاپور و استرالیا نیز با ریزش‌های سنگین بسته شدند.

میشل اورکه استراتژیست موسسه جونز تریدینگ می‌گوید: «نگرانی خیلی زیادی اینجا وجود دارد. واکنش بازارها به این مساله خیلی جای تعجب ندارد. فکر می‌کنم هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که کار به اینجا بکشد.»

 

ارسال نظر