چین به‌دنبال جایگزین کردن «شنژن» با «هنگ‌کنگ»

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۵۲
چین به‌دنبال جایگزین کردن  «شنژن»  با  «هنگ‌کنگ»

گروه جهان|

پس از هفته‌ها تظاهرات، درگیری‌های خونین و تجمع چهار روزه در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، اعتراض‌ها اکنون وارد سومین ماه خود شده و هیچ نشانه‌ای دال بر کم شدن دامنه آن دیده نمی‌شود. این تحولات باعث شده که هنگ‌کنگ جدی‌ترین بحران خود را از سال 1997 تاکنون تجربه کند. در این میان کری لام رییس اجرایی دولت محلی هنگ‌کنگ، با هشدار نسبت به تبعات ادامه اعتراض‌ها بر رشد اقتصادی هنگ‌کنگ خواستار مذاکره با معترضان شده است. او همچنین اعضای کابینه خود را از تعطیلات تابستانی فراخوانده است. در این میان یک رسانه آلمانی نیز از تلاش پکن برای جایگزین کردن منطقه اقتصادی شنژن با هنگ‌کنگ به‌دلیل تداوم اعتراض‌ها خبر داده است.

بنا بر گزارش‌ها، پاول چان وزیر اقتصاد منطقه هنگ‌کنگ نیز نسبت به تاثیر اعتراض‌ها بر خرده‌فروشی، حمل و نقل و بخش‌های خدماتی منطقه هشدار داده است. آمار اقتصادی منتشر شده درباره حمل‌ونقل و خرده‌فروشی نشان می‌دهد که هنگ‌کنگ وارد دوره دشواری خواهد شد. رشد تولید ناخالص داخلی هنگ‌کنگ در سه ماهه دوم تنها 0.6 درصد افزایش داشته است.

شبکه ان‌بی‌سی هم با اشاره به تاثیر اعتراض‌ها بر اقتصاد هنگ‌کنگ نوشته: اعتراض‌های هنگ‌کنگ ابتدا در حد راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز پایان هفته برگزار می‌شد ولی این روزها به مساله‌ای روزانه در این جزیره بدل شده است. تقابل پیاپی پلیس با معترضان که به استفاده مکرر از گازاشک‌آور در مقابل پرتاب بمب‌های آتش‌زای منتهی می‌شود، بسیاری از کسب‌وکارهای خُرد و کلان هنگ‌کنگ را به کسادی کشانده است. تاکنون شرکت‌های والت دیزنی و پرادا نسبت به تاثیر منفی اعتراض‌ها بر کسب‌وکارشان هشدار داده‌اند و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ناگزیر شده‌اند به‌دلیل اشغال فرودگاه توسط معترضان، پروازهای خود را لغو کنند. همچنین از ابتدای جولای تاکنون ارزش بورس هنگ‌کنگ بیش از۶۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

با کاهش رشد اقتصادی، صادرات ساعت سویس به هنگ‌کنگ به عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات لوکس جهان در ماه ژوئن گذشته ۲۷درصد کاهش یافته و در همین مدت بین ۳۰ تا ۵۰درصد از شمار گردشگران خارجی کاسته شده است. در همین حال، ۱۹درصد از حجم فعالیت قطار شهری هنگ‌کنگ کاسته شده و در پی لغو ۲۰۰ پرواز، بهای سهام شرکت هواپیمایی کاتای، هواپیمایی تحت پرچم هنگ‌کنگ ۲۰درصد افت کرده است. در گران‌ترین بازار مسکن جهان، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته، بطوری که ارزش املاک منطقه مهم شهر که در نزدیکی فرودگاه سابق «کای‌تاک» قرار دارد به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته رسیده است. پیش‌بینی‌های نهادهای مالی مهم جهان از جمله بانک امریکا نیز از کاهش۱۰درصدی قیمت املاک و مستغلات خبر می‌دهند. در چنین شرایطی پیش‌بینی‌ها از ورود اقتصادی هنگ‌کنگ به دوره رکود حکایت دارد، رکودی که به معنای پایان روزهای خوش جزیره ثبات اقتصادی خواهد بود.

در همین حال روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه از تلاش چین برای کاستن از نقش هنگ‌کنگ در مبادلات بازرگانی جهانی خبر داده است، اقدامی که می‌تواند آهنگ رشد اقتصادی هنگ‌کنگ را کُند کند. کریستوف هاین تحلیلگر اقتصادی نشریه فرانکفورتر آلگماینه، نوشته: «چین بر آن است تا شهر شنژن را تبدیل به مرکز مالی بین‌المللی کند. هدف از اجرای این سیاست جلب سرمایه‌گذاران خارجی به سرزمین چین است.»

بر اساس این گزارش، چین برای تبدیل شنژن به یک مرکز مالی بین‌المللی تمهیداتی پیش‌بینی کرده است که از یکسو سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر، به سرمایه‌گذاران خارجی امکان می‌دهد سود حاصله از فعالیت‌های اقتصادی خود را از چین خارج کنند.

   آمادگی دولت محلی برای گفت‌وگو

در این میان کری لم رییس دولت محلی، از آمادگی خود برای گفت‌وگو با معترضان سخن گفته است. به‌گزارش دویچه‌وله، کری لم گفته برای برون‌رفت از بحران سیاسی و یافتن یک راه‌حل جامع حاضر به گفت‌وگو با معترضان است. رییس دولت محلی هنگ‌کنگ از دیالوگ پیشنهادی به‌مثابه نقطه عطفی در اوضاع بحرانی یاد کرده و ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگو با معترضان بتواند زمینه‌های بازگشت آرامش به هنگ‌کنگ را فراهم آورد. ظرف هفته‌های گذشته بسیاری از نیروهای وابسته به دولت چین و ارتش سایبری این کشور با بهره گرفتن از شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ علیه معترضان کرده بودند.

ابراز آمادگی دولت چین برای گفت‌وگو با معترضان در شرایط صورت می‌گیرد که رویکرد خشن پلیس و نیروهای انتظامی برای مقابله با معترضان ظرف هفته‌های گذشته به انتقاد نیروهای مدافع حقوق بشر در هنگ‌کنگ و همچنین در کشورهای دیگر دامن زده بود. معترضان از مقامات دولتی هنگ‌کنگ خواسته بودند تا درباره رویکرد خشن پلیس و نیروهای انتظامی تحقیق کند. این در حالی است که دولت محلی هنگ‌کنگ مدعی شده که اقدامات لازمه در این زمینه صورت گرفته و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر پیرامون این موضوع وجود ندارد.  از سوی دیگر خبر دستگیری یکی از کارمندان کنسولگری بریتانیا منتشر شده است. گفته می‌شود که این فرد برای انجام دیدارهای تجاری به شنژن، واقع در مرز هنگ‌کنگ سفر کرده و پس از آن، به مدت چند روز هیچ اطلاعی از او منتشر نشده است.

اخبار منتشر شده از سوی گاردین حکایت از آن دارند که کارمند کنسولگری ۲۸ساله توسط مسوولان دولت چین در شهر شنژن دستگیر شده است. این همکار کنسولگری بریتانیا در هنگ‌کنگ هشتم اوت به شنژن سفر کرده بود. وزارت خارجه بریتانیا نسبت به سرنوشت این فرد ابراز نگرانی کرده است. گفته شده است که این فرد پس از انجام دیدارهای خود در شنژن در مسیر بازگشت به هنگ‌کنگ توسط ماموران انتظامی چین دستگیر شده است.

 

ارسال نظر