جانسون به‌دنبال مذاکره جدید با اروپایی‌هاست

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۷۵
جانسون به‌دنبال مذاکره جدید با اروپایی‌هاست

گروه جهان|

 بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، به‌دنبال مذاکرات جدیدی با رهبران کشورهای اروپایی در مورد برگزیت است. جانسون این هفته نخستین سفر خارجی خود را در مقام نخست‌وزیر انجام خواهد داد و چهارشنبه و پنجشنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، دیدار خواهد کرد. برخی ناظران تلاش نخست‌وزیر بریتانیا برای مذاکره با رهبران کشورهای اروپایی را به گزارش منتشر شده در برخی رسانه‌های این کشور مرتبط می‌دانند. این گزارش که برای نخستین‌بار در نشریه ساندی‌تایمز منتشر شده نشان می‌دهد که بریتانیا پس از برگزیت بدون توافق با کمبود شدید سوخت، مواد غذایی و دارو روبرو خواهد شد. لندن همچنین با مشکلاتی درباره اداره مرزهای ایرلند، اختلال در کار بنادر و مسائل اجتماعی مواجه است.

روزنامه ساندی‌تلگراف درباره سفر جانسون نوشته: نخست‌وزیر بریتانیا به رهبران فرانسه و آلمان تاکید می‌کند پارلمان وست‌مینستر نمی‌تواند جلوی اجرای برگزیت را بگیرند و اگر قرار است بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج نشود باید یک توافق جدید حاصل شود. نخست‌وزیر جدید بریتانیا همچنین برای شرکای اروپایی خود ضرب‌الاجل دو ماه‌های در نظر گرفته تا توافقی که هم مورد قبول کابینه دولتی بریتانیا و هم پارلمان این کشور باشد را تهیه کنند؛ یا اینکه لندن بدون توافق 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. بوریس جانسون متعهد شده تا بریتانیا، با یا بدون توافق در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود. این در حالی است که روزنامه تایمز با افشای سند طبقه‌بندی شده‌ای که شرایط بریتانیا در صورت خروج بدون تواق از اتحادیه اروپا را به تصویر کشیده، نوشته وضعیت کمبود سوخت، غذا و دارو، آشوب در بندرها، تنش مرزی و محافظت سخت از مرز با ایرلند و افزایش هزینه مراقبت‌های اجتماعی از جمله مشکلات بریتانیایی‌ها خواهد بود. به نوشته تایمز، این سند که ماه جاری در دفتر کابینه نخست‌وزیری با نام رمزی «عملیات زردپره» تهیه شده به برنامه‌ریزی دفتر نخست‌وزیری برای پیشگیری از فروپاشی فاجعه‌بار زیرساخت‌های بریتانیا در صورت برگزیت بدون توافق اشاره کرده است.  نشریه ساندی‌تایمز هم تاکید کرده بریتانیا به هیچ‌وجه برای احتمال خروج بدون توافق آمادگی ندارد و فرسایش برگزیت باعث شده که حتی پس از اتمام ضرب‌الاجل اولیه برای خروج از اتحادیه اروپا که 29 مارس پایان یافت، برنامه‌ریزی برای احتمالات خروج بدون توافق به انسداد برسد. اسناد «عملیات زردپره» حاکی از آن است که در صورت برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، دسترسی به غذای تازه کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع اقشار آسیب‌پذیر را متاثر خواهد کرد. از دیگر عوارض خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا که در این اسناد آمده، اختلال در کار فرودگاه‌ها و بلاتکلیف ماندن مسافران در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و همچنین بروز تظاهرات و اغتشاش‌های سراسری است که به نوبه خود نیازمند نیروهای امنیتی بیشتر است.

این اسناد که پیامدهای بسیار محتمل برگزیت بدون توافق را ترسیم کرده، نه بدترین سناریوها را، در حالی به رسانه‌ها درز کرده که احتمال خروج بدون توافق هر روز بیشتر می‌شود. جانسون در نخستین نطق خود در کسوت نخست‌وزیری در پارلمان گفته بود: «آماده مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم و تمام تمرکز خود را با انرژی و اراده خرج می‌کنیم تا به توافق برسیم. اما اگر نشد در شرایط مطلوب‌تر از آنچه تصور می‌شود، قرار داریم که بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کنیم.»  نخست‌وزیر جدید بریتانیا در اظهاراتی شبیه به دونالد ترامپ گفته می‌خواهد بریتانیا را به بهترین کشور روی زمین تبدیل کند. نخست‌وزیر بریتانیا مدعی شده که در این راستا قصد دارد تا با احترام به رای مردم در همه‌پرسی برگزیت، اعتماد از دست رفته به سیاست را دوباره احیا کند. او به شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا هم اطمینان داده که می‌توانند پس از خروج به اقامت و زندگی در این کشور ادامه دهند.  در حالی که جانسون مرتبا به ترک اتحادیه اروپا بدون توافق وعده می‌دهد، بریتانیا در داخل هم به سمت یک بحران قانون اساسی حرکت می‌کند. گفته شده، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا، در نامه‌ای خطاب به رهبران احزاب مخالف دولت، خواستار آن شده که برای پیشگیری از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، با رای عدم اعتماد به بوریس جانسون از نخست‌وزیری او برای تشکیل یک دولت موقت حمایت کنند. کوربین گفته: «آنچه ما نیاز داریم دولتی است که آماده مذاکره با اتحادیه اروپا باشد. این دولت مشخصا نمی‌خواهد مذاکره کند.»

در این میان گروهی از نمایندگان پارلمان نیز از نخست‌وزیر خواسته‌اند تا نشستی فوری درباره طرح برگزیت برگزار کند. فرانس۲۴ نوشته، نخست‌وزیر بریتانیا تحت فشار گروهی از قانونگذاران قرار دارد تا نمایندگان پارلمان را از تعطیلات تابستانی فراخوانده و نشستی فوری درباره برگزیت برگزار کند. گفته شده، در نامه بیش از ۱۰۰ نماینده به جانسون که به امضای اعضای پارلمان و سران احزاب مخالف رسیده، آمده است: «کشور ما در آستانه یک بحران اقتصادی قرار دارد، زیرا ما به سوی خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا پیش می‌رویم. کشور ما در یک وضعیت فوق‌العاده ملی قرار دارد و اعضای پارلمان باید هم‌اکنون فراخونده شوند.»  پس از بیش از سه سال از سلطه برگزیت بر امور اتحادیه اروپا، این نهاد بارها از بازگشایی توافق خروج که شامل یک سیاست تضمین مرزی ایرلند می‌شود که ترزا می ‌نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، نوامبر توافق کرده بود، امتناع کرده است.

 

ارسال نظر