ترامپ هم نگران رکود اقتصادی است

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۷۸
ترامپ هم نگران رکود اقتصادی است

گروه جهان|

با وجود روزهای پرافت وال‌استریت در هفته گذشته و تشدید نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در ایالات متحده، دونالد ترامپ همچنان پر سر و صدا از شرایط فوق‌العاده خوب اقتصاد امریکا می‌گوید.

 در خفا اما آقای رییس‌جمهور نگرانی خود را از بحران احتمالی پیشرو پنهان نکرده است. واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع نوشته که ترامپ به‌قدری نسبت به شرایط اقتصادی امریکا نگران است که در روزهای گذشته با شماری از تجار بزرگ، سرمایه‌گذاران و بانکداران امریکایی که اغلب آنان عضو باشگاه گلف نیوجرسی هستند تماس گرفته و نظر آنان را در این باره شنیده است.

نشریه نیویورکر می‌نویسد: از آنجایی که محبوبیت دونالد ترامپ به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش رسیده، او برای پیروزی در انتخابات 2020میلادی عمیقا به کارنامه اقتصادی‌اش متکی است. ترامپ تقریبا مطمئن است که حامیان دوآتشه‌اش در انتخابات به او رای خواهند داد اما مساله اینجاست که آقای رییس‌جمهور برای نگه داشتن دفتر کارش به آرای رای‌دهندگانی که تعهد زیادی به او ندارند نیز نیاز دارد. به‌همین دلیل ترامپ در آخرین گردهمایی انتخاباتی خود با خطاب قرار دادن این گروه از رای‌دهندگان هشدار داده است که اگر به کاندیدایی به جز او رای دهند اقتصاد امریکا از دست خواهد رفت. این دقیقا تاکتیکی است که حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات 2015 میلادی استفاده کرد و به رای‌دهندگان بریتانیایی هشدار داد که اگر حزب مخالف کارگر در انتخابات پیروز شود تبعاتش برای اقتصاد بریتانیا غیرقابل جبران خواهد بود.  استراتژی ترامپ هراس‌افکنی است آن‌هم با توسل به دروغ‌های آشکاری چون «جو بایدن یک سوسیالیست است» یا با این ادعا که با روی کار آمدن فردی نزدیک به باراک اوباما وال‌استریت سقوط خواهد کرد؛ (در حالی که در دوره اوباما سود وال‌استریت بیش از دو برابر بوده است) . اما نکته اینجاست که چون این ادعاها دروغ هستند بدین معنا نیست که کارآمد هم نیستند؛ البته اگر اقتصاد امریکا شرایط خوبی داشته باشد. نمونه‌اش را در انتخابات بریتانیا شاهد بودیم.

اما اگر اوضاع تغییر کند و وضعیت اقتصادی امریکا از حالا تا انتخابات نزولی شود، ترامپ قطعا در انتخابات شکست خواهد خورد. این چیزی است که ترامپ خوب می‌داند. به همین دلیل بود که هفته گذشته از اعمال تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی عقب کشید و فشارش را از هفته گذشته بر جرومی پاول و فدرال رزرو امریکا بیشتر کرده است. چهارشنبه هفته گذشته که داوجونز بطور بی‌سابقه‌ای سقوط کرد، ترامپ در توییتر نوک پیکان انتقادش را به سوی جرومی پاول رییس فدرال رزرو گرفت و او را احمق خواند.

از زمان سقوط بی‌سابقه بازارها در هفته گذشته تاکنون آمارهای اقتصادی بیشتری منتشر شده که گرچه بیانگر قریب‌الوقوع بودن رکود نیست اما تایید می‌کنند که ریسک کاهش رشد اقتصادی امریکا بسیار بالا رفته و هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که شرایط در آینده چگونه خواهد بود. ری دالیو موسس شرکت بریج واتر و رییس بزرگ‌ترین صندوق تامین سرمایه جهان، احتمال وقوع رکود اقتصادی در امریکا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020میلادی را 40درصد ارزیابی کرده است. پیش‌بینی که ترامپ نمی‌تواند به راحتی نادیده‌اش بگیرد.

بیزینس اینسایدر هم به نقل از منابع آگاه نوشته که پس از ریزش سنگین بورس امریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، ترامپ با برخی از مدیران ارشد بانک‌های بزرگ امریکا گفت‌وگو کرده است. به‌گفته یکی از این افراد، رییس‌جمهور امریکا با برایان موینیهان رییس بانک آف امریکا، میشائل کربات رییس بانک سیتی گروپ، و جیمی دیمون رییس بانک جی پی مورگان، تلفنی گفت‌وگو کرده است. با این حال واشنگتن‌پست به نقل از چند جمهوری‌خواه گزارش داده که ترامپ به برخی از نزدیکانش گفته به آمار و ارقام‌هایی که در رسانه‌ها درباره شرایط اقتصادی امریکا منتشر می‌شود اعتمادی ندارد. به گفته نزدیکان ترامپ، او به بسیاری از اقتصاددان‌ها و کارشناسانی که آینده اقتصاد امریکا را تیره و تار پیش‌بینی می‌کنند مظنون است. به اعتقاد رییس‌جمهوری امریکا، این افراد به‌دنبال جلوگیری از پیروزی دوباره او در انتخابات هستند.

همین نگرانی‌ها دونالد ترامپ را برآن داشته تا در تازه‌ترین تجمع انتخاباتی خود تاکید کند که امریکایی‌ها چاره‌ای ندارند ‎جز اینکه در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی به او رای دهند. او تهدید کرده که اگر در این انتخابات پیروز نشود همه مزیت‌های اقتصادی آنها از بین خواهد رفت. ترامپ در جمع حامیانش خطاب به امریکایی‌ها گفته: «ایالات متحده اکنون بهترین اقتصاد را در دنیا دارد. هر چند می‌دانم شما مرا دوست دارید و این اتاق جشن عشق‌ورزی به من است اما همینطور می‌دانم شما انتخاب دیگری ‌جز رای دادن به من ندارید. زیرا در غیر این صورت همه‌چیز از بین خواهد رفت و تلف خواهد شد. بنابراین چه شما من را دوست داشته باشید و چه از من متنفر باشید مجبور هستید به من رای بدهید... خیلی رک باید گفت اگر در انتخابات ۲۰۲۰ به هر دلیلی این اتفاق (پیروزی دموکرات‌ها) رخ دهد شما خواهید دید که اقتصاد رو به نابودی خواهد رفت و من هم‌اکنون این را به شما می‌گویم.»

 

ارسال نظر