شکست بولتون در ترغیب لندن به ترک برجام

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۲۱
شکست بولتون در ترغیب لندن به ترک برجام

گروه جهان|

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در سفر خود به بریتانیا از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا آشکارا حمایت کرده و وعده داده که واشنگتن توافق‌های تجاری فوق‌العاده‌ای را برای دوران پسابرگزیت آماده کرده است. بولتون در دیدار با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، گفته حامل پیام ترامپ برای اوست: این‌که در روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دولت آمریکا در کنار جانسون ایستاده است.

در حالی که گفته شده بود یکی از محورهای اصلی سفر بولتون به بریتانیا، ترغیب لندن به همراهی بیشتر با واشنگتن برای تشدید فشارها بر ایران است،‌ این مقام ارشد آمریکایی درست یک روز پس از این‌که از لندن خواسته بود تا با اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در قبال ایران به کارزار فشار حداکثری علیه تهران کمک کند، گفت که به گمان او بهتر است درباره ایران و چین در آینده با دولت بریتانیا صحبت کند.  بولتون در دیدار با جانسون نیز گفت: «ما اینجا نیامده‌ایم که در مورد ایران به شما فشار بیاوریم، بلکه می‌خواهیم نقش مفیدتری در روند برگزیت شما داشته باشیم.»

خبرگزاری فرانسه پیش از سفر مشاور امنیت ملی ترامپ به لندن نوشته بود: «بولتون که همواره خواستار پشت کردن لندن به برجام بوده است، در دیدار خود با مقام‌های بریتانیا یکبار دیگر این خواست واشنگتن را با پافشاری در برابر آنان خواهد نهاد.» بریتانیا که یکی از سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای وین با ایران است، تاکنون نسبت به آن پایبند مانده و هم اینک نیز همچنان، در کنار برلین و پاریس بر ضرورت حفظ آن تاکید می‌کند. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا دوشنبه با اشاره به مذاکره بوریس جانسون و بولتون تاکید کرد که موضع دولت بریتانیا درباره ایران و برجام تغییر نکرده است.

به‌گزارش رویترز، جان بولتون در دیدار با بوریس جانسون گفته که ایالات متحده آماده حمایت از برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حتی بدون توافق است. برگزیت بدون توافق به معنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون تعیین موازین و مقررات و نیز مناسبات آینده میان دو طرف است. شکست دولت بریتانیا در متقاعد کردن پارلمان به تصویب توافق برگزیت، منجر به استعفای ترزا می نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، شد.

یورونیوز درباره محورهای سفر بولتون نوشته است: «با آن‌که بر جدایی دو موضوع ایران و برگزیت در گفت‌وگوی مقام‌های آمریکا و بریتانیا تأکید شده، به نظر می‌رسد هر دو موضوع با هم پیوند دارند. برخی بر این باورند که آمریکا با اعلام حمایت از برگزیت، حتی بدون توافق، در واقع تلاش می‌کند تا برای جلب حمایت بریتانیا از سیاست ضد ایرانی‌اش، به نوعی به این کشور رشوه بدهد. این رشوه در عین حامل پیامی منفی به آلمان و فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که به‌دنبال حفظ برجام هستند.»

حامیان برگزیت در پارلمان بریتانیا و از جمله جانسون استدلال می‌کنند که توافق تجارت آزاد با آمریکا می‌تواند یکی از بزرگترین منافع خروج از اتحادیه اروپا باشد. بیزنس اینسایدر اما نوشته: «بولتون گفته بریتانیا در صف نخست توافق‌های تجاری با آمریکا به محض خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهد بود. این در حالی است که جانسون اولویت خاصی را برای توافق‌های تجاری با آمریکا در دوران پسابرگزیت قائل است. اما کارشناسان تجاری بسیاری بر این باورند که توافق‌های تجاری لندن و واشنگتن به سال‌ها مذاکره نیاز خواهد داشت و مذاکره‌کنندگان آمریکا خواستار دسترسی به بخش‌هایی از صنعت انگلیس خواهند بود که از نظر سیاستمداران و افکارعمومی بریتانیا غیرقابل قبول است. یکی از این بخش‌ها بخش کشاورزی است. همچنین این نگرانی وجود دارد که شرکت‎های آمریکایی بازارهای انگلیس را با کالاهای ارزان پر کنند؛ اتفاقی که بخش کسب‌وکار در انگلیس را تضعیف و استانداردهای کالاهای آمریکایی فروخته شده در این کشور را کاهش خواهد داد.»

«لری سامرس» اقتصاددان و وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا، هم هشدار داده که لندن از مذاکرات تجاری ناامید خواهد شد و دولت ترامپ سخت‌ترین معامله را خواهد کرد. یک مشکل دیگر نیز وجود دارد. برخی از نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کرده‌اند که با هرگونه توافق تجاری که «پیمان جمعه نیک» و مرزهای باز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را تهدید کند، مخالفت خواهند کرد. (پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های حامی بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند و با میانجی‌گری بریتانیا در سال ۱۹۹۸ میلادی انعقاد شد.)

نشریه ایندیپندنت سه‌شنبه درباره سفر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به بریتانیا نوشته است: «ضرب‌المثل قدیمی درباره اعتماد کردن به یک گرگ در لباس میش را شنیده‌اید؟ کافی است چند ثانیه گارد خود رها کنید تا همان گرگ شما را ببلعد. کافی است تا این گرگ شما را متقاعد کند که از اتحادیه اروپا به هر روش ممکن خارج شوید یا از توافق هسته‌ای با ایران بیرون بیایید. دقیقا به همین دلیل است که همگی ما باید از جان بولتون و راهکارهای ملی‌گرایانه او بترسیم... اگر جان بولتون را نمی‌شناسید بدانید که خوش شانس هستید چرا که او خطرناک‌ترین مرد روی زمین است. بولتون چهارمین مشاور امنیت ملی ترامپ است و این بدان معناست که او اساسا تمام روز زیرگوش ترامپ  وزوز کرده و از ایده‌های وحشتناکش می‌گوید. به‌گفته یکی از مقام‌های نظامی ارشد آمریکا، این‌که آمریکا وارد چهارمین جنگ خود خواهد شد یا نه، به بولتون بستگی دارد.»

 

ارسال نظر