فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ فلج شد

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۳۶
فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ فلج شد

گروه جهان|

فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ تمام پروازهای دیروز خود را با ادامه چهارمین روز اعتراض‌ها در پایانه اصلی این فرودگاه لغو کرد. هزاران نفر از معترضان از چهار روز پیش در سالن‌های ورودی و خروجی این فرودگاه دست به تجمعات اعتراضی زده بودند. به اعتقاد تحلیلگران، تظاهرات دامنه‌دار و گسترده‌ای که با اعتراض به لایحه استرداد مظنونان به ارتکاب جرایم از هنگ‌کنگ به چین آغاز شد مهم‌ترین بحران سیاسی در این منطقه نیمه خودگردان پس از پایان زمان دوره استیلای بریتانیا در سال ۱۹۹۷میلادی و پیوستن هنگ‌کنگ به جمهوری خلق چین محسوب می‌شود.

به‌گزارش یورونیوز، در بیانیه صادر شده از سوی فرودگاه هنگ‌کنگ در روز دوشنبه اعلام شده که تجمعات صورت گرفته موجب اختلال بیش از اندازه شده است. فرودگاه اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی تمامی پروازیی که مسافرانش پذیرش نشده‌اند را لغو کرده و به مسافران توصیه کرده که از سفر به مقصد این فرودگاه خودداری کنند. پروازهای ورودی به این فرودگاه هم که هنوز از مقصد پرواز نکرده لغو شده است.

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که پلیس هنگ‌کنگ یک‌شنبه هم با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله پلاستیکی با تظاهرکنندگان درگیر شده است. تظاهرات یک شنبه در حالی به خشونت کشیده شد که معترضان در یکی از پارک‌های اصلی هنگ‌کنگ تجمع کرده بودند و می‌خواستند در خیابان‌های اصلی شهر راهپیمایی کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تظاهرکنندگان در یکی از مناطق شهر با کوکتل مولوتف و آجر به پلیس حمله کرده‌اند. تصاویرمنتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد پلیس در یک ایستگاه مترو از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده است.

   جولان اخبار جعلی

در میانه بحران سیاسی و درگیری‌های خیابانی که از دو ماه پیش هنگ‌کنگ را فرا گرفته، اخبار جعلی بطور گسترده در فضای مجازی در این منطقه در حال گسترش است. به‌گزارش یورونیوز، شیوع اخبار جعلی یا «فیک‌نیوز» در روزهای اخیر در این دولت‌شهر به حدی رسیده که به نظر می‌رسد مخالفان باید از این پس در جبهه دیگری نیز که در فضای مجازی گشوده شده مبارزه کنند.

یکی از این خبرهای جعلی ماجرای زنی است که ویدئوئی از او در اینترنت همرسان شد و خشم معترضان هنگ‌کنگی را برانگیخت. در این ویدئوی کوتاه که مربوط به حمله لباس‌شخصی‌های مورد حمایت دولت به تظاهرات مخالفان در مترو در محله یوئن لونگ است، زنی با لباس سفید دیده می‌شود که روی زمین افتاده و ماموران امداد در حال رسیدگی به او هستند. پس از انتشار این تصاویر در فضای مجازی، موجی از محکومیت سرکوب با هشتگ‌های مختلف از جمله «زن حامله» و «زن سفیدپوش» در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی هنگ کنگ منتشر شد. اما چیزی نگذشت که معلوم شد این زن حامله نبوده و نقشی هم در راهپیمایی نداشته است. حمله لباس‌شخصی‌های طرفدار دولت پکن در آن روز ۴۵ مجروح بر جای گذاشت. این زن رهگذر هم که از آن جمله همان مصدومان بود، مدت کوتاهی پس از حمله بهبود یافت. خبر «زن حامله» به قدری در شبکه‌های اجتماعی هنگ‌کنگ پیچیده و نزد همگان باورپذیر شده بود که حتی رسانه‌های محلی و رسمی نیز نوشتند که زن سفیدپوش در بیمارستان تحت درمان بوده و حال «نوزاد» او نیز خوب گزارش شده است.

خبر جعلی دیگری که فضای مجازی هنگ‌کنگ را متشنج کرد تصویری از یک تانک در خیابان‌های شهر بود که کاربران آن را به عنوان خبر ورود تانک‌های نظامی برای برخورد با معترضان در خیابان‌های هنگ‌کنگ همرسان می‌کردند. اما با منتظر شدن عکس اصلی به همراه تابلویی از نام یک خیابان، کاشف به عمل آمد که این تصویر مربوط به منطقه دیگری است و ربطی به هنگ‌کنگ ندارد.

   هشدار به بریتانیا

ادامه اعتراض‌ها در شرایطی است که چین مرتبا به معترضان هشدار می‌دهد از ادامه تظاهرات صرف‌نظر کنند و اجاره دهند جریان امور در این منطقه به روال عادی بازگردد. چین همچنین بارها این ایده را مطرح کرده که تظاهرات ضد دولتی در هنگ‌کنگ از سوی غرب سازماندهی شده است.

وزارت خارجه چین در تازه‌ترین اظهارنظر از بریتانیا خواسته که در امور داخلی هنگ‌کنگ مداخله نکند. این درخواست پس از آن مطرح شد یک مسوول بلندپایه دولت بریتانیا از ناآرامی‌های دو ماه اخیر هنگ‌کنگ به‌شدت ابراز نگرانی کرده است. گفته شده، دومینک راب وزیر خارجه بریتانیا، همچنین در تماسی تلفنی با کری لام رییس اجرایی دولت هنگ‌کنگ بر ضرورت انجام تحقیقاتی کاملا مستقل برای روشن شدن ماهیت وقایع اخیر تاکید کرده است، اقدامی که با پاسخ خشمگینانه پکن مواجه شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته: «چین بطور رسمی از طرف بریتانیایی می‌خواهد فورا به هرگونه تلاش و اقدام مرتبط با مسائل هنگ‌کنگ پایان دهد و از هرگونه دخالت در امور داخلی این منطقه خودداری کند.»

 

ارسال نظر