هشدار صندوق بین‌المللی پول به جنگ تعرفه‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۴۳
هشدار صندوق بین‌المللی پول به جنگ تعرفه‌ها

گروه جهان|

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده رشد اقتصادی چین به‌دلیل جنگ تجاری با امریکا رو به کاهش گذاشته است؛ فرایندی که با اعمال تعرفه‌های جدید از سوی واشنگتن شدیدتر نیز خواهد شد. به‌گزارش سی‌ان‌بی‎سی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده در سال جاری، رشد اقتصاد چین از ۶.۴ درصد به ۶.۲ درصد رسیده است و این کاهش با پیش فرض بدون محاسبه اعمال تعرفه جدید امریکا علیه پکن است. این صندوق هشدار داده؛ دور تازه اعمال تعرفه‌ها کاهش رشد اقتصادی را بیشتر خواهد کرد.

دولت چین خود پیش تر اعلام کرده بود که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ میلادی با ۰.۲درصد کاهش نسبت به مدت سه ماهه نخست به ۶.۲ درصد رسیده است. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، از کاهش رشد اقتصادی چین ابراز خشنودی کرده و گفته است کاهش رشد اقتصادی این کشور به‌دلیل اقدامات دولت اوست. دونالد ترامپ در تازه‌ترین اقدام خود علیه پکن نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا ۱۰درصد تعرفه تنبیهی را برای ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین اعمال کند. این روند جدید بدان معنا خواهد بود که تمام محصولات چین از اول سپتامبر تحت تأثیر جنگ شدید تجاری میان پکن و واشنگتن قرار خواهند گرفت.  رییس‌جمهوری ایالات متحده همچنین با ابراز تردید نسبت به امکان توافق تجاری با چین گفته ممکن است مذاکرات تعیین شده برای ماه سپتامبر در میان تشدید مسائل تجاری میان ایالات متحده و چین به سرانجام نرسد. ترامپ پیش از سفر به نیوجرسی در جمع خبرنگاران گفته است «ما آماده عقد قرارداد نیستیم، اما خواهیم دید که چه اتفاقی می‎افتد. واشنگتن هیچ‌گونه داد و ستدی با شرکت هوآوی چین نیز نخواهد داشت اما این موضوع در صورتی که توافق تجاری میان چین و امریکا حاصل شد، ممکن است تغییر کند. »

رویترز با اشاره به آثار سخنان ترامپ بر بازارهای جهانی به‌ویژه امریکا نوشته: «دونالد ترامپ بار دیگر امید معامله‌گران به حصول توافق با چین را از بین برد و ضمن اعلام همکاری نکردن با شرکت چینی هوآوی گفت که امریکا هنوز برای حصول توافق تجاری با چین آماده نیست. بخش دیگر سخنان ترامپ در خصوص فدرال رزرو بود و بار دیگر نوک تیز انتقادات رییس‎جمهور جمهوری‌خواه امریکا، نرخ بهره و سیاست‌های فدرال رزرو را نشانه گرفت. او با بیان اینکه دست اقتصاد امریکا توسط فدرال رزرو بسته شده است، خواهان کاهش یک درصدی نرخ بهره شد.»

جنگ تجاری اقتصاد ایالات متحده را نیز نشانه رفته است. کارشناسان اقتصادی در امریکا هشدار می‎‌دهند که مرحله بعدی جنگ تجاری به افزایش قیمت کالا در فروشگاه‌های امریکا منجر می‌شود و تأثیر خود را بر مصرف‌کنندگان عادی امریکایی آشکار خواهد کرد.

رویترز اخیرا با انتشار نتایج یک نظرسنجی گزارش داده بیشتر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سیاست اخیر کاخ‌سفید در تشدید تنش جنگ تجاری با چین، اقتصاد این کشور را به رکود نزدیک‌تر کرده است. جیمز نایتلی کارشناس ارشد اقتصادی موسسه آی‌ان‌جی در این باره گفته: «بطور حتم تشدید تنش تجاری از طریق بالا بردن تعرفه‌ها و اعمال محدودیت در دسترسی به بازارها به اعتماد عمومی آسیب زده، هزینه‌ها را بالا برده، زنجیره تامین را مختل و سوددهی شرکت‌ها را کاهش خواهد داد. این مساله در نهایت به کاهش تمایل برای تجارت و هزینه‌کرد بیشتر در اقتصاد امریکا به‌دلیل بالا رفتن ریسک رکود منجر می‌شود.» جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد، هم در واکنش به تنش‌های اخیر چین و امریکا گفته: «دونالد ترامپ در حال نارنجک‌پرانی به سوی اقتصاد جهانی است و این اقدام او قطعا رشد اقتصادی جهان را کُند خواهد کرد.»

مایکل پلیسبری تحلیلگر ارشد مرکز هادسون، گفته: «همه‌چیز اکنون به توافق تجاری با چین در ماه سپتامبر بستگی خواهد داشت. فکر می‌کنم امکان توافق بر سر برخی مسائل کلی باشد و باقی موضوعات در دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ مورد بررسی قرار بگیرد.»

با وجود اعلام آتش‌بس میان روسای‌جمهوری دو کشور، مذاکرات میان چین و امریکا متوقف شده است. امریکا در حال حاضر بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعمال کرده است و چین نیز در اقدام متقابل، ۱۱۰میلیارد دلار از اقلام وارداتی خود از ایالات متحده امریکا را مشمول تعرفه کرده است.

این جنگ تجاری با وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دونالد ترامپ آغاز شد و اکنون با جنگ دستکاری ارزش پول ملی ادامه دارد و به جنگ ارزی نیز رسیده است. ایالات متحده ۱۰درصد تعرفه تازه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع کرد. چین نیز تهدید کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد. دولت چین در پاسخ به این اقدام امریکا پنجم اوت از ارزش یوان در برابر دلار کاست و قیمت دلار به بالاترین میزان نسبت به یوان از سال ۲۰۰۸ رسید. پکن همچنین اعلام کرد که خرید فرآورده‌های کشاورزی از ایالات متحده را متوقف می‌کند. رسانه‌های چینی به‌ نقل از بانک مرکزی این کشور اعلام کردند که کاهش ارزش یوان، واکنشی به یکجانبه‌گرایی و نیز وضع تعرفه‌های جدید بر کالاها و فرآورده‌های چینی است.

چین و امریکا تاکنون ۱۲ دور مذاکرات تجاری را پیگیری کرده‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. در آخرین نشست دو کشور که در شانگهای و بدون نتیجه ملموس پایان یافت دو طرف اعلام کردند دور سیزدهم این مذاکرات را ماه آینده میلادی در امریکا از سر خواهند گرفت.

 

ارسال نظر