ایستادگی بروکسل در برابر برگزیت سخت

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۷۱
ایستادگی بروکسل در برابر  برگزیت  سخت

گروه جهان| سمانه قربانی|

 اتحادیه اروپا قصد دارد تا هزینه خروج بدون توافق از این اتحادیه را برای بریتانیا بالا ببرد. منابع مطلع در لندن و بروکسل تایید کرده‌اند که از زمان روی کار آمدن بوریس جانسون در بریتانیا، بروکسل تمایل چندانی به ادامه مذاکرات و بررسی طرح‌های پیشنهادی نخست‌وزیر جدید ندارد، امری که گلایه دولتمردان بریتانیایی را در پی داشته است.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، اتحادیه اروپا با دست کشیدن از چشم‌انداز هولناک خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه، این روزها ترجیح می‌دهد که به پیشنهادات لندن برای ادامه همکاری‌ها در مقیاس کوچک که هدفش مدیریت بحران احتمالی پس از برگزیت است، پاسخ منفی دهد.

 مقام‌های بروکسل می‌گویند روابط اتحادیه اروپا با بریتانیا به بن‌بست رسیده زیرا اتحادیه اروپا درخواست بوریس جانسون نخست‌وزیر جدید بریتانیا را مبنی بر مستثنی کردن ایرلند از برگزیت سخت نمی‌پذیرد. جانسون پیشنهاد داده تا بروکسل با نادیده گرفتن بخشی از توافق‌های گذشته با دولت ترزا می‌نخست‌وزیر پیشین این کشور، ایرلند را از رویه‌های برگزیت سخت مستثنی کند، درخواستی که سریعا و قویا رد شده است.

«دتلف سیف» نماینده مجلس دموکرات‌های مسیحی آنگلا مرکل و سخنگوی برگزیت گفته: «مشکل توافق‌های جانبی این است که چنین توافق‌نامه‌هایی باید بخشی از توافق درباره روابط آینده باشند، نه بخشی از روند خروج فوری لندن از اتحادیه اروپا. به همین دلیل است که چنین راه‌حل‌های فوری بسیار مشکل‌ساز شده‌اند.»

یک مقام رسمی دیگر اتحادیه اروپا گفته: «موضع ما تغییر نخواهد کرد، ما با بریتانیا توافق‌های کوچک نخواهیم داشت وقتی که مشکلات بزرگ به قوت خود باقی است.»

بوریس جانسون از ماه گذشته که عنوان نخست‌وزیر بریتانیا را از آن خود کرده، به مقام‌های دولتش دستور داده تا طرح برگزیت بدون توافق را با سرعت بیشتری پیش ببرند. او اصرار دارد گرچه بریتانیا همچنان به‌دنبال ترک اتحادیه اروپا به شیوه مدیریت شده است اما در هر صورت 31 اکتبر بدون هیچ قیدوشرطی از این اتحادیه خارج خواهد شد.

«دوید فراست» رییس مذاکره‌کنندگان برگزیت در دولت جدید بریتانیا که هفته گذشته به بروکسل اعزام شده نیز سخنان جانسون را تکرار کرده بود. فراست در این سفر چشم‌انداز وقوع برگزیت بدون توافق را محتمل دانسته است.

به‌علاوه، دیپلمات‌ها در بروکسل تصدیق می‌کنند که برنامه‌های نمایندگان بریتانیایی برای جلوگیری از خروج بدون توافق از طریق مجلس عوام موفقیت‌آمیز نخواهد بود. دتلف سیف گفته: «هیچ بیانیه‌ای از سوی نمایندگان مجلس و هیچ تصمیمی در مجلس نمی‌تواند جلوی برگزیت را بگیرد، مگر اینکه تاریخ خروج برگزیت به‌طور رسمی به تاخیر بیفتد.»

فایننشال نوشته، در هفته‌های آتی که احتمال دیدار جانسون با رهبران دیگر اتحادیه اروپا در نشست گروه 7 در فرانسه قوت گرفته، استقامت دو طرف برای پافشاری بر مواضع‌شان محک خواهد خورد. اتحادیه اروپا اعلام کرده که خواستار برگزیت بدون توافق نیست اما با اقدامات یک‌طرفه برنامه‌ریزی شده، خود را برای آن آماده کرده است. یک مقام رسمی اتحادیه اروپا گفته: «توافقنامه خروج برای بریتانیا غیرقابل قبول است؛ و شاید هر شکلی از برگزیت در میان افکار عمومی به‌راحتی قابل کنترل نباشد.»

مقامات گفته‌اند اینکه اتحادیه اروپا درباره سختگیری بر سر مرزهای ایرلند در موضوع برگزیت تعدیل شود، دشوار به نظر می‌رسد؛ چرا که برای اتحادیه اروپا حفظ ارتباط با دوبلین با هدف حفظ یکپارچگی بازار واحد اتحادیه اروپا ضروری به نظر می‌رسد. «مایکل گوو» وزیر دفتر کابینه که مسوول تهیه مقدمات برگزیت بدون توافق نیز است، در اظهاراتی که نشانه تمایل نداشتن به عقب‌نشینی از مواضع فعلی است، رهبران اتحادیه اروپا را مقصر بن‌بست در روابط بروکسل و لندن خوانده است. گوو گفته: «بسیار ناراحت هستم که اکنون به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از مذاکره با بریتانیا سر باز می‌زند.»

منابع اطلاعاتی در دولت جانسون تاکید کردند که هرگونه توافق جدید با اتحادیه اروپا باید فراتر از بیانیه سیاسی‌ای باشد که بخشی از توافق‌نامه خروج از برگزیت است. یک مقام رسمی در این باره گفته: «ما اشتیاق واقعی داریم تا درباره کارهایی که می‌توانیم برای توافق انجام دهیم صحبت کنیم؛ اما رهبران اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرند که آیا واقعا آماده گفت‌وگو درباره بیانیه سیاسی فراتر از تعارفات سیاسی هستند یا خیر.»

دیپلمات‌ها در نهادهای اتحادیه اروپا و دولتمردان تصدیق می‌کنند که برگزیت بدون توافق به 27 کشور باقی مانده آسیب می‌زند اما استدلال می‌کنند که تاثیر منفی آن برای بریتانیا بسیار بیشتر خواهد بود. «آنیکا بریدهارت» سخنگوی کمیسیون اروپا، سه‌شنبه در این باره گفته: «کاملا روشن است که سناریو برگزیت بدون توافق نتیجه مطلوب ما نیست و ما همچنان اعتقاد داریم که برگزیت مدیریت شده بهترین نتیجه را برای همگان دارد. ما آماده مذاکره هستیم و این بریتانیاست که باید مواضع خود را برای‌مان شفاف کند.»

کمیسیون اروپا تاکید کرده که دیگر برنامه‌های احتمالی برگزیت بدون توافق را پیش از مهلت 31 اکتبر برای خروج انگلیس عملی نخواهد کرد، تا تبعات خروج انگلیس برای حامیان برگزیت در لندن کم باشد.

گاردین نیز پیشتر با اشاره به طرح‌های برگزیتی بوریس جانسون نوشته بود که هدف اصلی نخست‌وزیر جدید بریتانیا خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست. برخی رسانه‌های انگلیسی نیز از سفر یک هیات دولتی بریتانیا به ایالات متحده با هدف مذاکره بر سر توافق‌های تجاری پسابرگزیت با دولت دونالد ترامپ خبر داده‌اند. رییس‌جمهوری ایالات متحده یکی از حامیان سرسخت برگزیت بدون توافق است و اظهارنظرهای او در این باره بارها انتقاد سیاستمداران مخالف برگزیت را در پی داشته است. آنها ترامپ را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند.

 

ارسال نظر