چین در فهرست سیاه ارزی امریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۲۶:۲۹
کد خبر: ۱۵۰۳۸۵
چین در فهرست سیاه ارزی امریکا

گروه جهان|سمانه قربانی|

 ساعاتی پس از آنکه چین، یوان ارزش پول خود را کاهش داد، امریکا در اقدامی تلافی‌جویانه این کشور را در فهرست سیاه ارزی خود قرار داد. چین اعلام کرده اقدام واشنگتن مبنی بر متهم کردن پکن به دستکاری ارزی، ثبات بازارهای جهانی را به هم می‌ریزد.

به‌گزارش رویترز، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در نخستین توضیح برای این اقدام امریکا ضمن متهم کردن چین به دستکاری در نرخ ارزی گفت: «چین به‌دنبال افزایش مزیت رقابتی محصولات تولیدی خود در برابر محصولات امریکایی در تجارت بین‌المللی است. امریکا از صندوق بین‌المللی پول خواهد خواست تا به اقدامات اخیر و ناعادلانه چین ورود کند.»

دونالد ترامپ هم در واکنش به کاهش ارزش یوان در توییتر نوشت: «چین ارزش واحد پولش را تقریبا به کمترین میزان تاریخی کاهش داد. به این می‌گویند دستکاری واحد پول. بانک فدرال می‌شنوی؟ این یک تخطی بزرگ است که چین را در درازمدت بطور زیادی تضعیف خواهد کرد.»

روزنامه رسمی حزب کمونیست چین اما در واکنش به قرار گرفتن نام این کشور در فهرست سیاه ارزی ایالات متحده اعلام کرده که واشنگتن اگاهانه نظم بین‌المللی را برهم می‌زند. به اعتقاد ناظران، قرار گرفتن نام چین در فهرست سیاه امریکا و جنگ لفظی مقام‌های دو کشور در روزهای اخیر هرگونه امید برای به پایان رسیدن جنگ تجاری یک ساله میان امریکا و چین را از میان برده است.

جنگ تجاری چین و امریکا پیش از این از مرز اعمال تعرفه‌ها دوجانبه هم فراتر رفته و به حوزه‌های دیگر مانند فناوری نیز تسری یافته بود. این در حالی است که تحلیل‌گران هشدار می‌دهند اقدامات تلافی‌جویانه می‌تواند دامنه جنگ تجاری و تنش‌های اقتصاد اول و دوم جهان را گسترش داده و فشار بیشتری بر رشد جهانی اقتصاد وارد کند.

به‌گزارش رویترز، روزنامه چینی «پیپلز دیلی» سه‌شنبه در سرمقاله مفصل خود بدون اشاره به تصمیم اخیر امریکا نوشته ایالات متحده شهروندان خود را به گروگان گرفته است. در این سرمقاله آمده: «مسوولیت کشورهای بزرگ این است که ثبات و اطمینان را به جهان هدیه کنند و برای توسعه تمام کشورها شرایط و فرصت‌هایی ایجاد کنند. اما برخی افراد در ایالات متحده دقیقا برعکس این کار را انجام می‌دهند.»

اشاره این روزنامه چینی به تصمیم جدید پکن مبنی بر توقف خرید محصولات کشاورزی در پاسخ به جنگ تعرفه‌ای دونالد ترامپ است. توقف خرید محصولات کشاورزی ضرر و زیان جدی را به کشاورزان امریکایی وارد خواهد کرد.

یک مقام وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده که برای نخستین‌بار پس از 1994 میلادی است که بطور رسمی اعلام شده چین ارز خود را دستکاری می‌کند، اقدامی که تجارت را بسیار غیرقابل پیش‌بینی کرده و فروش را در بازارهای مالی جهانی بسیار ویرانگر کرده است.

اقدام جدید ضدچینی دولت امریکا پس از آن اعلام شد که چین اجازه داد تا ارزش ارز رایج این کشورش در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در 11 سال گذشته برسد. نرخ برابری یوان در برابر دلار به نازل‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسیده است. ارزش هر دلار امریکا غروب دوشنبه به بیش از هفت یوان چین رسید. به این ترتیب، هر یوان چین معادل ۱۴، ۲ سنت امریکا اعلام شد.

گرچه بانک مرکزی چین اعلام کرده که تعیین نرخ برابری یوان با ارزهای کشورهای دیگر روزانه صورت می‌گیرد و نوسان‌های اخیر کاملا طبیعی است، بسیاری از کارشناسان و مقام‌های دولت امریکا این اقدام پکن را پاسخ چین به تهدیدهای تعرفه‌ای هفته گذشته ترامپ می‌دانند. دونالد ترامپ هفته گذشته و پس از پایان دور آخر مذاکرات تجاری دو کشور اعلام کرد که بر 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10درصدی اعمال خواهد کرد.

مسوولان اقتصادی امریکا بر این باورند که کاهش مصنوعی ارزش یوان منجر به ارزان شدن بهای کالاهای صادراتی این کشور می‌شود و همین امر رقابتی ناعادلانه برای بازرگانی خارجی ایجاد کرده و منجر به تراز مثبت بازرگانی خارجی چین می‌شود.

وزارت خزانه‌داری امریکا در ماه مه نیز چین را به دستکاری ارزش یوان متهم کرده و اعلام کرده بود که امریکا با دقت تحولات ارزی چین را رصد می‌کند.

جولیان اوانز کارشناس ارشد مسائل اقتصادی چین در موسسه کپیتال اکونومیکس، گفته: «نرخ ارز به ابزاری برای دو طرف در جنگ تجاری تبدیل شده است. فکر می‌کنم چینی‌ها نرخ ارز را بیش از این هم تضعیف کنند و احتمالا در سه ماه پیش رو شاهد کاهش پنج تا ۱۰ درصدی ارزش یوان در برابر دلار خواهیم بود.»

گروه تحقیقاتی دی‌بی‌اس نیز اعلام کرده، اینکه ایالات متحده چین را به دستکاری ارزش یوان متهم کرده است، می‌تواند راه را برای اعمال تعرفه‌های 25 درصدی دولت امریکا بر کالاهای چینی باز کند. احتمال چنین اقدامی با توجه به وعده‌های انتخاباتی ترامپ در 2016میلادی چندان بعید به نظر می‌رسد.

رییس‌جمهوری امریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود به رای‌دهندگان امریکایی وعده داده بود که تعرفه‌ کالاهای وارداتی از چین را تا 45 درصد بالا خواهد برد.

 

ارسال نظر