اعتصاب ،هنگ‌کنگ را فلج کرد

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۹۸
اعتصاب ،هنگ‌کنگ را فلج کرد

گروه جهان| برای نخستین‌بار پس از 50 سال اعتصاب‌های سراسری هنگ‌کنگ را فلج کرد. رییس اجرایی این دولت شهر با هشدار نسبت به تبعات اعتراض‌های مردمی گفته است که منطقه به آستانه وضعیت بسیار خطرناکی کشانده شده است.

 کری لام همچنین تاکید کرده که حاضر نیست از مقام خود استعفا کند. گفته شده، کارکنان بیش از ۳۰ اداره دولتی و همچنین خلبان‌ها، معلمان، کارگران، مهندسان و کارکنان هوانوردی دوشنبه اعتصاب کردند.

به‌گزارش نشریه گاردین، کری لام رییس اجرایی دولت شهر هنگ‌کنگ که در دو هفته گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده بود، دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اعتراضاتی که به گفته او، اقتصاد و ثبات شهرش را هدف گرفته‌اند محکوم کرده است. او گفته: «چنین اختلال طولانی‌ای به بهانه درخواست‌های خاص یا جنبش بدون همکاری به‌شدت نظم و قانون هنگ‌کنگ را تضعیف کرده است و شهر ما، شهری که همگی عاشق آن هستیم و بسیاری از ما در ساخت آن کمک کردیم، به آستانه یک وضعیت بسیار خطرناک کشانده است.»

کری لم در ادامه گفته است: «اخیرا دیدیم که بعضی‌ها مذبوحانه و بی‌پروا گفته‌اند «پس گرفتن هنگ‌کنگ، انقلاب عصر ماست» و تلاش کرده‌اند تا حاکمیت ملی کشور را زیر سوال ببرند. به جرأت می‌توانم بگویم که هدف از چنین شعاری براندازی هنگ‌‌کنگ و تخریب کامل زندگی متعالی هفت میلیون نفر است.»

این مقام ارشد هنگ‌کنگی همچنین تاکید کرده هیچ برنامه‌ای برای استعفا بر سر این ناآرامی مدنی که دولتش را هدف گرفته است، ندارد. او گفته مسوولیت این مشکلات را به عنوان مدیر اجرایی هنگ‌کنگ می‌پذیرد و مصمم به حل و فصل این وضعیت است. به‎گفته کری لام، خشونت و اختلال‌ها در میان شهروندان نارضایتی ایجاد کرده است و اکنون زمان کنار گذاشتن اختلاف‌ها و صف‌آرایی کنار یکدیگر است.

رویترز و سی‌ان‌ان با انتشار تصاویری از درگیری معرضان و پلیس گزارش داده‌اند که حمل‌ونقل در هنگ‌کنگ از بامداد دوشنبه مختل شده و بیش از ۱۵۰پرواز خروجی داخلی متوقف شده است. تقریبا ۱۰۰پرواز بین‌المللی خروجی و ۱۰۰ پرواز بین‌المللی ورودی هم لغو شده است. معترضان همچنین جاده‌ها و قطارهای اصلی را مسدود و فروشگاه‌ها و اکثر شرکت‌ها هم تعطیل کردند.

با آغاز نهمین هفته از اعتراض‌های پیاپی در هنگ‌کنگ، تنش‌ها شدت یافته و تاکتیک‌های معترضان از راهپیمایی و تحصن در خیابان‌ها تغییر یافته است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، صبح دوشنبه فعالیت خطوط شبکه راه‌آهن هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآمد و معترضانی که چهره خود را پوشانده بودند و لباس مشکی پوشیده بودند، جلوی درب‌های قطارها را گرفتند و اجازه خروج آنها از ایستگاه‌ها را نمی‌دادند. همچنین گزارش‌هایی از گذاشتن چتر بین درب‌های قطارها و ایجاد اختلال در حرکت آنها منتشر شده است.

اعتراض‌های گسترده دوشنبه (دیروز) که هدفش ایجاد اختلال در ساعت اوج تردد بود پنجمین روز متوالی از اعتراض‌ها در این دولت‌شهر است. دوشنبه راهپیمایی‌های همزمان در هفت منطقه از ۱۸منطقه هنگ‌کنگ برگزار شده است.

هنگ‌کنگ ۲۲ سال پیش پس از پایان مدت قرارداد استعمار از سوی بریتانیا به جمهوری خلق چین بازگشت. با این حال این منطقه، نظام سیاسی خودمختار منحصر به فرد خود را دارد و الزاما از تصمیم‌های سیاسی پکن تبعیت نمی‌کند. جنبش اعتراضی هنگ‌‌کنگ که در ابتدا برای مخالفت با قانون استرداد مجرمان به چین شکل گرفت، با طرح مطالبات تازه از جمله درخواست اصلاحات دموکراتیک ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. قانون جنجالی استرداد مجرمان به چین هم‌اکنون متوقف شده است اما معترضان می‌گویند دولت چین با نقض اصل «یک کشور، دو نظام» مشغول بازپس‌گیری تدریجی هنگ‌‌کنگ است.

دولت چین در روزهای گذشته با انتقاد اعتراض‌های گسترده در هنگ‌کنگ دولت‌های غربی به‌ویژه امریکا را به دست داشتن در تحولات اخیر این دولت‌شهر متهم کرده است. به‌گزارش نیوزویک، «هوآ چونی‌ینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته: «شاهد حضور چهره‌های امریکایی در میان خشونت‌طلبان در هنگ‌کنگ بودیم. حتی در برخی موارد پرچم امریکا نیز در میان جمعیت آنها مشاهده شده است. این سوال برای ما مطرح است: امریکا چه نقشی در ناآرامی‌های هنگ‌کنگ دارد. امریکا یک توضیح بدهکار است. هنگ‌کنگ متعلق به چین است.

این مقام چینی هشدار داده که پکن هرگز به نیرو‌های خارجی اجازه نمی‌دهد در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت کند و شرایط داخلی آن را برهم بزند.

هوآ چونی‌ینگ گفته: «پکن کاملا از دولت هنگ‎کنگ حمایت می‌کندو با برهم‌زنندگان امنیت و ثبات برخورد می‌کند. آنهایی که با آتش بازی می‌کنند خود را می‌سوزانند. درس‌های زیادی در تاریخ است. ما به امریکا توصیه می‌کنیم فورا به بازی خطرناک بیرون کشیدن شاه‌بلوط از داخل آتش پایان دهد.» او همچنین ضمن تاکید بر لزوم بازگشت نظم عمومی به هنگ‌کنگ، از مقامات این منطقه خواسته عاملان این تنش‌ها را به‌شدت مجازات کنند.

 

ارسال نظر