روز خونین امریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۵۰۲۰۵
روز خونین امریکا

گروه جهان|سمانه قربانی|

در کمتر از ۲۴ساعت از وقوع یک تیراندازی مرگبار در شهر مرزی ال‌پاسو در ایالت تگزاس امریکا که ۲۰ کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت، در یک حادثه تیراندازی دیگر که نیمه‌شب یک‌شنبه رخ داد، حداقل 9 تن کشته و 16نفر مجروح شدند. منابع غیررسمی انگیزه فرد مهاجم در ال‎پاسو را نفرت از اسپانیایی‌زبان‌ها اعلام کرده‌اند. در این میان، دموکرات‌ها با گرفتن انگشت اتهام خود به سوی کاخ‎سفید، نژادپرستی دونالد ترامپ را عامل رشد جرایم ناشی از نفرت دانسته‌اند.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، در ارتباط با حمله ال‌پاسو یک جوان سفیدپوست 21ساله بازداشت شده است. «جورج الن» رییس پلیس ال‌پاسو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این جنایت می‌تواند ناشی از نفرت مهاجم از لاتین‌تبارها باشد. الن گفته: «احتمالا اف‌بی‌آی تحقیقاتی را در این باره آغاز خواهد کرد.»

گفته شده، مظنون که از منطقه‌‌ای در حومه دالاس، 650 مایل دورتر از ال‌پاسو آمده، با چندین اتهام قتل روبرو است. یک بیانیه منتسب به فرد تیرانداز  روی اینترنت منتشر شده که در آن از حضور اسپانیایی‌زبان‌ها در مکزیک با اصطلاح «هجوم» نام برده است. فرمانده پلیس ال‌پاسو با اشاره به این بیانیه گفته: «هم‌اکنون ما بیانیه‌ای از این فرد در اختیار داریم که نشان می‌دهد تا چه اندازه این تیراندازی با انگیزه‌های ناشی از نفرت صورت گرفته است.»

روزنامه نیویورک‌پست هم با درج بیانیه منتسب به این تیرانداز نوشته که تیرانداز پیش از آغاز حمله برای تشریح دلایل خود در فضای مجازی منتشر کرده و در آن آورده است که این حمله پاسخی به اشغال امریکا از سوی مهاجران لاتین‌تبار بوده است.

این بیانیه با حمایت نویسنده از حمله ماه مارس به دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزیلند آغاز می‌شود و در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که این فرد تنها در حال دفاع از کشورش در برابر هجوم فرهنگی و قومی ناشی از هجوم مهاجران از مکزیک به تگزاس بوده است. این فرد، مهاجران را مسبب همه مسائل و مشکلات اجتماعی از جمله از دست دادن شغلش خوانده و اشاره می‌کند که نژاد پرست نیست.

شهر مرزی ال‌پاسو با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در نزدیکی مرز مکزیک قرار دارد. بر اساس آمار سرشماری سال ۲۰۱۸، بیش از ۸۳ درصد از جمعیت این شهر از اسپانیایی‌زیان‌های مهاجر از امریکای جنوبی هستند. ال‌پاسو در پنج سال گذشته بطور متوسط هر ساله، شاهد ۱۸حادثه مرگبار بوده است.

در تیراندازی دیتون در ایالت اوهایو نیز 10نفر که یکی از آنان عامل تیراندازی بوده کشته شده‌اند و دست کم 16 مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده است. پلیس دیتون اعلام کرده حادثه تیراندازی در این شهر، در یک مکان پر رفت‌وآمد به وقوع پیوسته است. گفته شده، تعدادی نیروی پلیس در لحظه‌ای که فرد تیرانداز روی مردم آتش گشود در محل حضور داشتند و در فاصله‌ای بسیار کوتاه موفق شدند تا از شدت وقوع خشونت بکاهند. هنوز انگیزه فرد تیرانداز در ایالت اوهایو مشخص نشده است. پلیس از تمامی شاهدان این حادثه خواسته تا با ماموران برای تکمیل تحقیقات همکاری کنند.

«استیون گروس» معاون مطبوعاتی کاخ‌سفید اعلام کرده دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، از تیراندازی مطلع شده و با «ویلیام بار» دادستان کل و «جورج ابوت» صحبت کرده است.

ترامپ در واکنشی توییتری خود درباره این واقعه نوشت: «تیراندازی در ال‌پاسو تگزاس تنها یک حادثه غم‌انگیز نبود بلکه حادثه‌ای وحشتناک بود. من پشت تمام مردم این کشور ایستاده‌ام تا اقدام نفرت‌انگیز امروز را محکوم کنم. هیچ دلیل و بهانه‌ای نیست که بتواند کشتن افراد بی‌گناه را توجیه کند.»

«بتو اوروک» کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخابات 2020 اعلام کرده که موقتا مبارزات انتخاباتی خود را متوقف خواهد کرد. او با محکوم کردن این جنایات انگشت اتهام را به سوی دونالد ترامپ گرفته و اظهارات نژادپرستانه رییس‌جمهور را عامل افزایش جنایات ناشی از نفرت دانسته است.

رقبای انتخاباتی ارورک در حزب دموکرات نیز به سرعت در محکوم کردن این حمله به او پیوسته و سختگیرانه‌تر شدن قوانین حمل سلاح را خواستار شدند. «کاملا هریس» سناتور کالیفرنیا و یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، هم وعده داده در صد روز اول ریاست‌جمهوری خود دستور اجرایی برای تشدید قوانین حمل اسلحه را صادر کند.

نشریه یواس‌ای تودی در گزارشی با عنوان «کشتار در ال‌پاسو؛ دویست‌وپنجاهمین تیراندازی در 215 روز گذشته» نوشته: «تیراندازی شنبه در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ال‌پاسو در واقع دویست‌وپنجاهمین حادثه تیراندازی گسترده در 2019 در امریکا است؛ کشوری که با خشونت‌های مسلحانه دست به گریبان است. اما این همه داستان نیست. تیراندازی ال‌پاسو آمار تاریک‌تری را هم به نمایش می‌گذارد: این تیراندازی در دویست‌وپانزدهمین روز سال صورت گرفت و این بدان معناست که شمار تیراندازی‌های گسترده در امریکا بیش از روزهای پشت سر گذاشته شده در سال جاری بوده است.»

 

ارسال نظر