وعده‌ها و کنایه‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۶۹
وعده‌ها و کنایه‌ها

گروه جهان|

نخستین روز از کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان با حمله خونین انتحاری به دفتر حزب حزب «روند سبز افغانستان» به رهبری امرالله صالح (نامزد پست معاونت رییس‌جمهوری افغانستان) به پایان رسید. در این حمله دست‌کم 20 تن کشته و 50 نفر مجروح شده‌اند. محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهوری، و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، و عنآیت‌الله حفیظ سه نامزدی بودند که در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی ضمن به چالش کشیدن رقبا، برنامه‌ها و اهداف‌شان را اعلام کردند. برای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که قرار است ششم مهر برگزار شود ۱۴۹میلیون دلار در نظر گرفته شده است. به‌گزارش رسانه‌های افغانستان، اشرف غنی در نخستین از رقابت‌های انتخاباتی به انتقادها از عملکرد پنج ساله اش پاسخ داد. او با اشاره به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر برگزار نشدن انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد مقرر گفت: «میلیون‌ها بار گفته شده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نمی‌شود، اما با شروع رقابت‌ها تردیدها در این باره برطرف شد.» غنی همچنین با کنایه‌ای به دیگر نامزدهای انتخابات گفته: «اگر با رأی پاک برنده انتخابات شدم، به خیابان‌ها نریزید، تهدیدم نکنید و نگویید که باید به شما امتیاز بدهم چرا که دولت‌ساز امتیازبده نیست.»  به‌گفته غنی، مردم افغانستان برای آزادی و جمهوریت ۲۰۰ سال قربانی داده‌اند و حفظ این ارزش‌ها تنها از راه انتخابات ممکن است. او تأکید کرده بر سر انتخابات و سرنوشت مردم معامله و سازش صورت نخواهد گرفت، زیرا حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم است و هیچ‌کسی چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.  اشرف غنی همچنین با دفاع از کارنامه دولتش در طول پنج سال گذشته گفت که حوصله‌اش مثل فولاد است و یک فرد مدبر است و به همین دلیل در برابر ناسزا و اتهامات دیگران با حوصله و سکوت برخورد کرده است. غنی همچنین گفته که دولتش در پنج سال گذشته فاصله ریاست‌جمهوری و مسجد را کم کرده و در این مدت آنقدر مسجد ساخته که در صد سال گذشته ساخته نشده است. او همچنین گشایش راه لاجورد، بندر چابهار، کریدور هوایی و بند سلما را از دستاوردهای مهم دولتش خوانده است. رییس‌جمهوری افغانستان گفت تکمیل فصول ناتمام دولت‌سازی، خودکفایی اقتصادی و احیای جایگاه تاریخی افغانستان به عنوان چهارراه آسیا از اهداف عمده او در دولت آینده خواهد بود. غنی وعده داده در صورت پیروزی، ۳۰۰ مسجد خواهد ساخت، به تمام ولسوالی‌ها در دو سال نخست برق‌رسانی خواهد کرد و در مدت سه تا چهار سال به تمام قریه‌های آن سوی خط دیورند نیز برق صادر خواهد کرد. او به همین شکل وعده داده که برای تمامی تولیدات داخلی بازار فراهم خواهد کرد. غنی همچنین با اشاره تلویحی به مذاکرات طالبان و امریکا درباره صلح گفته تنها دولت منتخب به نمایندگی از مردم صلح خواهد آورد و به‌گفته او افراد فرمایشی قادر به این کار نخواهند بود.

   کنایه‌های عبدالله به غنی

عبدالله عبدالله در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود، ضمن ارایه‌ برنامه‌هایش از عملکرد پنج‌ساله دولت اشرف غنی انتقاد کرد. عبدالله با طعنه به رییس‌جمهور گفت: «اداره‌کردن یک کشور، کار یک نفر نیست که بگوید ۱۶ ساعت کار می‌کند، بلکه همه باید در آن مشارکت داشته باشند و خود را در آیینه حکومت ببینند.»  عبدالله گفت که در دوره پنح‌ساله دولت وحدت ملی، مسائلی وجود داشته که حکومت‌داری، حیثیت ملی و وحدت ملی را خدشه‌دار کرده است. این نامزد انتخاباتی با اشاره به اثبات بی‌گناهی عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین وزارت مخابرات و فناوری که به فساد متهم شده بود، گفت که نمونه‌ای مبارزه با فساد اداری غنی همین است: «آقای وحیدی یکی از وزرای کابینه بود. دو روز پیش از محکمه‌ استیناف برائت گرفت. اما برخورد با او چگونه بود. خبر شدیم که برای بازداشت او به دفترش رفته‌اند. اما ایشان دفتر را پلمب کرده، تا جایی که حتی وسایل شخصی‌اش نیز دسترسی نبوده است. پس از آن عنوان شد که با فساد مبارزه می‌کنیم و این نمونه‌ای مبارزه با فساد اداری است.»

عبدالله گفت که در حکومت وحدت ملی با وجود تمامی چالش‌ها، فرصت‌هایی نیز وجود داشت که در نتیجه فساد و سوءمدیریت ضایع شد. عبدالله تأکید کرد که در پنج سال گذشته کسی را به‌دلیل افشای فساد اداری و اخلاقی، تهدید و از مفسدی طرفداری نکرده است. همچنان در دوره کاری‌اش با کسی برخورد توهین‌آمیز نداشته است. تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله وحدت ملی، امنیت، اقتصاد و روابط خوب منطقه‌ای و بین‌المللی را از اولویت‌هایش عنوان کرده است.

   دشمنان دموکراسی

نشریه افغانستان‌دیلی درباره حمله تروریستی در نخستین روز از رقابت‌های انتخاباتی نوشته: در آخرین ساعات روز که شور و شوق انتخابات تازه جان گرفته بود و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عمومی پر از تفسیرها و تحلیل‌ها بود، گروه‌های تروریستی با حمله به دفتر معاون نخست تیم دولت‌ساز مخالفت عملی خود را با نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات نشان دادند. در اینکه چه کسی یا کدام گروه تروریستی این حمله را به عهده خواهد گرفت، حرفی نیست. نکته اصلی در این است که گروه‌های افراطی دشمنی خود را با دموکراسی نشان دادند. بدون تردید این کار گروه طالبان و شبکه تروریستی متعلق به این گروه و همکاران برون مرزی آن است که توان سازماندهی چنین حملاتی را دارند و سر‌نخ اصلی نیز به همین گروه می‌رسد. دلیل این حمله اما تنها دشمنی ایدئولوژیک گروه‌های افراطی با آموزه‌های دموکراسی نیست، بلکه پای انگیزه‌های سیاسی به‌دلیل توقف پروسه انتخابات نیز در میان است.

حمله تروریستی یک شنبه که هدفش تحت تاثیر قرار دادن روند انتخابات بود، نشان داد که دموکراسی در افغانستان هنوز هم دشمنان قسم خورده زیادی دارد. طبیعی است که طالبان به‌لحاظ ایدئولوژیک نه تنها به انتخابات باور ندارند؛ بلکه با آن مبارزه و دشمنی نیز می‌کند. چنان‌که سخنگوی طالبان در حاشیه کنفرانس دوحه یک بار آشکارا گفت که این گروه هیچ انتخاباتی را نمی‌پذیرد. اما گاهی به نظر می‎رسد که دشمنی طالبان با انتخابات تنها به‌دلیل باورهای ایدئولوژیکی نیست؛ بلکه هدفش چوب گذاشتن لای چرخ‌های دموکراسی است. حمله تروریستی به دفتر انتخاباتی بدون شک از همین نکته بر می‌خیزد. واقعیت این است که گروه‌ها و افراد زیادی تلاش می‌کنند تا جلو حرکت دموکراسی و انتخابات را در افغانستان بگیرند و نگذارند که انتخابات برگزار شود. آنها از اینگونه حملات نفع می‌برند. به همین دلیل سعی کردند که با انجام حملات تروریستی فضای دهشت و تهدید را در کابل ایجاد کنند تا شاید بتوانند روند انتخابات را مختل کنند.... در شرایط فعلی که خیلی‌ها منافع خود را در برگزار نشدن انتخابات ریاست‌جمهوری جست‌وجو می‌کنند، به‌علاوه گروه‌های تروریستی و افراطی که ذاتا با دموکراسی مخالف هستند، صف بزرگی از دشمنان دموکراسی را تشکیل می‌دهند. امیدواریم که دولت افغانستان موفق شود تا دو ماه دیگر انتخابات را برگزار کند و مردم افغانستان را از بی‌باوری‌ها به انتخابات و نگرانی‌های ناشی از برگزار نشدن انتخابات نجات دهد.

 

ارسال نظر