چین در انتظار نتیجه انتخابات 2020 امریکاست

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۸۰
چین در انتظار نتیجه انتخابات 2020  امریکاست

گروه جهان| سمانه قربانی|

 رییس‌جمهور امریکا هشدار داده که توافق تجاری با چین احتمالا تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا حاصل نخواهد شد. دونالد ترامپ گفته که چین برای امضای توافق تجاری با هدف پایان دادن به جنگ تجاری دو کشور، تا پس از انتخابات 2020 میلادی صبر خواهد کرد.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، دونالد ترامپ گفته: «فکر می‌کنم چین احتمالا می‌گوید «صبر کنیم». اما زیاد هم دور نیست که من پیروز انتخابات شوم، و آنگاه آنها باید توافق‌های تجاری را امضا کنند.» این اظهارات ترامپ در شرایطی است که مذاکره‌کنندگان امریکایی خود را برای دور جدیدی از گفت‌وگوهای تجاری آماده می‌کنند. تیم اقتصادی دولت امریکا قرار است برای انجام مذاکرات راهی چین شود. این نخستین دور از گفت‌وگوهای تجاری دو طرف پس از دیدار دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، در حاشیه نشست گروه20 در اوساکای ژاپن است. دو طرف در این دیدار توافق کردند که برای رفع اختلافات تجاری مذاکرات ادامه پیدا کند. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، قرار است 30 جولای با لیو هی مذاکره‌کننده ارشد تجاری چین در شانگهای دیدار کنند.  به‌گزارش فایننشال‌تایمز، دولت ترامپ تلاش می‌کند تا مذاکرات تجاری که در ماه مه متوقف شده را احیا کند. توقف مذاکرات به این دلیل بود که واشنگتن پکن را متهم کرد که از انجام تعهدات پیشین خود سرباز زده و عقب‌نشینی کرده است، اتهامی که دولت چین آن را قویا رد می‌کند.

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در دیدار خود در حاشیه نشست گروه20 در اواخر ماه ژوئن، مسیر رسیدن به آتش‌بس را هموار کردند، آتش‌بسی که در آن رییس‌جمهور امریکا پذیرفت از اعمال تعرفه‌های بیشتر به کالاهای وارداتی چین خودداری کند. ترامپ همچنین بطور ضمنی اشاره کرد که دولت او موضع ملایمتری نسبت به شرکت چینی هوآوی اتخاذ خواهد کرد. سازمان‌های اطلاعاتی امریکا با هشدار درباره روابط گسترده هواوی و دولت چین نسبت به احتمال جاسوسی این شرکت بزرگ ارتباطی ابراز نگرانی کرده بودند.

زمانی که مذاکرات دو کشور به تعویق افتاده بود، دونالد ترامپ مدعی شد که چین ترجیح می‌داد با جو بایدن معاون سابق رییس‌جمهوری امریکا مذاکره کند، سیاستمدار دموکراتی که در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز است. حال به نظر می‎رسد که اظهارات جدید ترامپ مبنی بر این‎که دولت چین در انتظار نتایج انتخابات 2020 و شکست ترامپ در این انتخابات است، ‌روی مذاکرات هفته آینده در شانگهای سایه بیندازد. مذاکراتی که کشاورزان و شرکت‌های امریکایی امیدوارند تا جنگ تجاری آغاز شده در ماه مارس را پایان دهد.

«چاد بون» کارشناس تجاری موسسه اقتصادهای بین‌المللی پترسون گفته: «چین باید چشم‌انداز مذاکره با دونالد ترامپ را در نظر گرفته و از خود سوال کند که نکته مهم این مذاکرات چیست؟ حتی مسائلی که در حال حاضر میان دو کشور بر سر آن توافق شده، ممکن است که راه‌حلی کوتاه‌مدت باشد.»

سخنان دونالد ترامپ پس از این بود که شبکه محافظه‌کار فاکس‌نیوز نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد جو بایدن با 10درصد در رقابت‌های انتخابات عمومی رییس‌جمهور فعلی امریکا را شکست خواهد داد. رییس‌جمهوری امریکا پیش تر نیز از انتشار نظرسنجی‌هایی با این موضوع که بایدن از ترامپ پیشی گرفته از شبکه فاکس نیوز انتقاد کرده بود.

دونالد ترامپ این‌بار نیز در پست توییتری خود با اشاره به اسم مستعاری که‌ برای جو بایدن انتخاب کرده، نوشت: «نظرسنجی جدید فاکس‌نیوز، شبکه‌ای که همیشه برای من وحشتناک بوده، من را عقب‌تر از جوی خواب‌آلود نشان می‌دهد. (این شبکه پیش‌تر هم گفته بود که در برابر هیلاری کج‌وکوله شکست خواهم خورد.) »

شرکت‌های امریکایی از دونالد ترامپ می‌خواهند که به جنگ تجاری که منجر به بالاتر رفتن قیمت‌های خرده‌فروشی برای مصرف‌کنندگان و آسیب رساندن به کشاورزان امریکایی به‌دلیل اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه از سوی چین شده پایان دهد. دولت ترامپ در این هفته از بسته 16 میلیارد دلاری یارانه برای کمک به کشاورزان سراسر دنیا رونمایی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی جهانی به‌دلیل جنگ تجاری امریکا و چین کاهش داده است. گزارش بازبینی شده صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی باز هم کاهش خواهد یافت و به ۳.۲ درصد خواهد رسید. این رقم ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل است و با توجه به وجود ریسک‌های متعدد، احتمال کاهش‌های بیشتر در پیش‌بینی‌های بعدی نیز غیرمحتمل نخواهد بود.

 

ارسال نظر