مولر: گزارش من ترامپ را تبرئه نمی‌کند

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۵۶
مولر: گزارش من ترامپ را تبرئه نمی‌کند

گروه جهان| سمانه قربانی|

رابرت مولر بازرس سابق ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا، چهارشنبه در برابر نمایندگان کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که گزارش او آنطور که دونالد ترامپ مدعی شده، رییس‌جمهوری امریکا را تبرئه نمی‌کند و در صورتی که دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان برسد، او می‌تواند تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، رابرت مولر در آغاز شهادت خود در مجلس نمایندگان اعلام کرد که به تمامی پرسش‌های آنان پاسخ نخواهد داد. مولر با این حال در پاسخ به پرسش‌ جری نادلر رییس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان امریکا، که با اشاره به احتمال کارشکنی رییس‌جمهوری امریکا در روند تحقیقات پرسیده بود، مبنی بر اینکه آیا رییس‌جمهوری فعلی امریکا در صورت پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش می‌تواند تحت تعقیب قضایی قرار گیرد، پاسخ داد: بله.

به‌‌گزارش سی‌ان‌ان، مولر در پاسخ به این پرسش نادلر که «بر اساس قوانین قضایی، رییس‌جمهور می‌تواند پس از ترک دفترش به اتهام ایجاد کارشکنی در تحقیقات تحت تعقیب قرار گیرد، پاسخ داده: درست است.»

رابرت مولر همچنین گفت آنطور که دونالد ترامپ مدعی شده، گزارش او رییس‌جمهوری امریکا از اتهامات تبرئه نکرده است. مولر تلویحا تایید کرد از آنجایی که نمی‌توانسته اتهامی را آشکارا علیه رییس‌جمهوری در مسند قدرت اعلام کند، نامی از دونالد ترامپ نبرده است.

رابرت مولر در جلسه شهادت خود در برابر نمایندگان گفت که اطلاع دارد ترامپ حداقل دو بار از جف شسنز وزیر دادگستری وقت امریکا، خواسته تا او را از تحقیقات بازدارد.

بازرس ویژه سابق تحقیقات بار دیگر تاکید کرد که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا به نفع یک کاندیدای خاص دخالت کرده است. او همچنین گفت که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روس‌ها صدها بار تماس داشته‌اند. سی‌ان‌ان نوشته: این شهادت می‌تواند نقطه عطف برای آن دسته از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان باشد که به‌دنبال استیضاح دونالد ترامپ هستند. آنان بر این باورند که شهادت مولر می‌تواند بار دیگر مباحث درباره تحقیقات دوساله دخالت روسیه در انتخابات امریکا را داغ کند، فضایی که می‌تواند افکارعمومی و نمایندگان خنثی دموکرات را متقاعد کند که مجلس نمایندگان باید استیضاح ترامپ را پیگیری کند.

دموکرات‌ها معتقدند که اظهارات مولر درباره نکات کلیدی تحقیقاتش و حقایقی که آشکارا درباره ترامپ بیان نکرده، می‌تواند شرایط را به نفع آنان تغییر دهد.

جری نادلر رییس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان امریکا پیشتر گفته بود: «آنچه اهمیت دارد این است که مردم امریکا تحقیقات مولر را بطور مستقیم از زبان خودش بشنوند. “

این سکه روی دیگری هم دارد. برخی از ناظران بر این باورند که اگر اظهارات رابرت مولر نتواند شرایط را برای پیگیری استیضاح ترامپ به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد، حضور بازرس سابق ویژه در کنگره می‌تواند به معنای پایان پرونده استیضاح ترامپ باشد.

رابرت مولر و تیم تحقیقاتی او در طول تحقیقات ترجیح دادند که در این باره بطور مستقیم اظهارنظر نکنند و نتیجه تحقیقات را از طریق یک گزارش 448 صفحه‌ای اعلام کنند. این گزارش در اختیار وزارت دادگستری امریکا قرار گرفت.

مولر در شرایطی در برابر نمایندگان قرار گرفت که فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام رسمی وزارت دادگستری گزارش داده بود به مولر گفته شده در جریان شهادتش در مجلس باید در حدود آن‌چه در گزارش منتشر شده او برای عموم آمده، صحبت کند.

رابرت مولر نزدیک به دو سال درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا، همکاری احتمالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه و همچنین مساله جلوگیری از اجرای عدالت از سوی رییس‌جمهوری امریکا کار کرد. گزارش او آوریل منتشر شد، اما ۹۵۳ مورد پوشاندن بخش‌هایی از آن برای پنهان نگاه داشتن اطلاعات وجود دارد. مولر حدود دو ماه پیش در جریان قرائت یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود که از وزارت دادگستری کنار می‌رود. او آن زمان گفته بود که حتی اگر به کنگره احضار شود، حرفی بیش از آن‌چه که در گزارش او آمده، نخواهد داشت و اضافه کرده بود که عبارت‌های این گزارش «با دقت» انتخاب شده است.

مولر گفته بود که اعلام جرم علیه رییس‌جمهوری ایالات متحده از گزینه‌های او در تحقیقات نبوده است، اما اضافه کرده بود که «اگر اطمینان داشتیم رییس‌جمهوری به وضوح جرمی مرتکب نشده، آن را می‌گفتیم.»

تقریبا نیمی از گزارش به اقدامات ترامپ طی دوره تحقیقات و این نکته می‌پردازد که آیا او از موقعیت خود برای ناکام گذاشتن تحقیقات درباره کمپینش سوءاستفاده کرده است یا خیر. در این ارتباط یازده مقطع جداگانه از جمله تلاش‌های ترامپ برای از مسیر خارج کردن تحقیقات بازرس ویژه و پایان دادن به کار جیمز کومی رییس پیشین اف‌بی‌آی برجسته شده که پرسش‌های حقوقی را درباره رفتار رییس‌جمهوری به میان می‎آورد. ترامپ همواره تخلف در کارزار انتخاباتی خود را رد کرده و دموکرات‌ها را متهم کرده که سعی دارند در خدمت او مانع‌تراشی کنند. در همین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، چهارشنبه بار دیگر هرگونه دخالت کشورش را در روند مبارزات انتخابات امریکا که به پیروزی ترامپ منجر شد، تکذیب کرد. در حالی که نشست کنگره امریکا با حضور رابرت مولر دادستان ویژه پیشین امریکا و مسوول تحقیق درباره دخالت‌های احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا در حال برگزاری بود، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد خلاف ادعای برخی مقامات امریکایی مسکو هیچ دخالتی در انتخابات امریکا نداشته است و بدون تردید جلسه استماع کنگره با حضور مولر را دنبال می‌کند. سرگئی ریابکوف تصریح کرد: «هیچ سند و شاهدی وجود ندارد که ثابت کند روسیه تلاش کرده است در روند انتخاباتی امریکا دخالت کند.»

 

ارسال نظر