رویارویی هوایی سئول و مسکو

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۳۵
رویارویی هوایی سئول و مسکو

گروه جهان|

 به‌گفته منابع نظامی کره‌جنوبی پدافند هوایی کشور به یک جنگنده روسی که وارد حریم هوایی این کشور شده بود تیر اخطار شلیک کرده است. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرده که در مجموع ۳ جنگنده روسی بدون مجوز وارد حریم هوایی این کشور شده بودند. مسکو با انتقاد از این اقدام کره‌جنوبی تاکید کرده است که به‌زودی واکنش مناسبی در این باره نشان خواهد داد.

به‌گزارش دویچه‌وله، منابع نظامی کره‌جنوبی به حضور دو جنگنده چینی نیز اشاره کرده‌اند. منابع نظامی کره‌جنوبی گفته‌اند که احتمالاً جنگنده‌های روسی و چینی در حین یک مانور نظامی مشترک دست به این اقدام زده‌اند. خبرگزاری تاس نیز از قول منابع روسی گزارش کرده که وزارت دفاع روسیه مقصر این درگیری را «رفتار غیرحرفه‌ای جنگنده‌های کره جنوبی» خوانده است. وزارت دفاع روسیه در واکنش به اتهام کره‌جنوبی گفته است که جنگنده روسی یادشده بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده و آن کشور هیچگاه حریم هوایی کره‌جنوبی را نقض نکرده است.

روسیه همچنین گفته این‌بار اول نیست که خلبانان کره‌جنوبی در پرواز جنگنده‌های روسی مداخله می‌کنند، بدون آنکه سعی کنند با آنها تماس برقرار کنند. منابع کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که هواپیماهای روسی ساعت ۹صبح به وقت محلی بر روی مجمع ‌الجزایر «دوکدو» مشاهده شده‌اند. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور سریعا دست به اقدامات تاکتیکی زده و با شلیک منور و صدها تیر اخطار به جنگنده‌های روسی هشدار داده‌ است. گفته شده، جنگنده‌های روسی پس از شلیک تیرهای هشداردهنده حریم هوایی کره‌جنوبی را ترک کرده‌اند. به‌گفته منابع کره‌جنوبی این ماجرا حدود ۲۰دقیقه به طول کشیده است، اما پس از مدت زمانی دوباره جنگنده‌های روسی وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند.

طبق اعلام وزارت دفاع کره‌جنوبی، این جنگنده روسی یکی از سه هواپیمای روسیه بود که بامداد سه‌شنبه وارد آسمان منطقه شناسایی دفاع هوایی شدند. دو هواپیمای نظامی چین نیز وارد این منطقه شدند. این وزارتخانه تاکید کرده، شلیک هوایی به هواپیماهای متجاوز، واکنشی طبیعی است و دولت سئول به‌خاطر نقض حریم هوایی‌اش از سوی روسیه و چین، شکواییه رسمی تنظیم می‌کند.

کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۳ میلادی دفاع از حریم هوایی خود را در جنوب این کشور گسترش داد. دلیل این اقدام مشاجره و اختلاف بر سر برخی جزایر در شرق دریای چین اعلام شده بود. ژاپن نیز نسبت به برخی جزایر در این منطقه ادعای ارضی دارد.  حریم یا منطقه شناسایی دفاع هوایی منطقه‌ای دربرگیرنده مرزهای خشکی و/یا مناطق دیگر در دریا است؛ کشورها بر پایه امنیت و منافع ملی خود بر پروازهای غیرنظامی در آن نظارت می‌کنند و با حریم هوایی کشورها فرق دارد. نزدیک به ۲۰ کشور، از جمله کره‌جنوبی، برای خود حریم دفاع هوایی تعریف کرده‌اند.

   تنش‌های منطقه‌ای

تنش‌ هوایی روسیه و کره‌جنوبی در شرایطی است که فضای این منطقه در ماه‌های گذشته بسیار پرالتهاب بوده است. کره‌جنوبی از جمله با ژاپن نیز درگیر یک جنگ تجاری تمام‌عیار شده است. نشریه ژاپن‎تودی سه‌شنبه گزارش داده که سئول شش شهروند ژاپنی را به اتهام ورود غیرقانونی به یکی از اماکن دیپلماتیک بازداشت کرده است. در این گزارش به نقل از پلیس کره‌جنوبی آمده، شهروندان بازداشت شده ژاپنی، در حال ورود غیرقانونی به یک ساختمان دیپلماتیک در جنوب شرقی کره جنوبی بوده‌اند.

ژاپن و کره‌جنوبی پیشتر در زمینه‌های مختلفی مانند مالکیت بر جزایر دوکدو در دریای شرقی، بردگان جنسی در دوران استعمار و همچنین نحوه پرداخت غرامت به این افراد دارای اختلافات جدی بودند و به‌تازگی ممنوعیت اخیر صادرات اقلام فنی پیشرفته از سوی ژاپن به کره‌جنوبی نیز باعث شده تا زخم‌های کهنه دو کشور سر باز کند.

ژاپن صادرات اقلامی را که در ساخت تجهیزات ارتباطاتی و تلفن‌های هوشمند و برخی ریزتراشه‌ها و نیمه‌هادی‌ها به‌کار می‌رود، ممنوع کرده و این باعث خشم کره‌جنوبی شده است.

در کره‌جنوبی هم به‌دنبال این ممنوعیت، جنبشی برای تحریم کالاهای ژاپنی شکل گرفته است. بر‌اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته بیش از ۵۴.۵ درصد از مردم کره‌جنوبی به این جنبش پیوسته‌اند که پس از ممنوعیت صادرات چندین قلم از تولیدات فنی پیشرفته ژاپن به کره جنوبی شکل گرفت. گفته شده، شمار کسانی که مایل به تحریم کالاهای ژاپنی هستند در مقایسه با نظرسنجی قبلی در چند هفته قبل ۶.۵ درصد بیشتر شده است. این جنبش اعلام کرده بسیاری از مردم تشویق شده‌اند که دیگر سفری به ژاپن نداشته باشند و از سوی دیگر مردم به‌طور جدی پشتیبان سیاست‌های قاطع کشورشان در مقابل زیاده‌خواهی‌های ژاپن هستند. برخی از ناظران بر این باورند استمرار این شرایط می‌تواند باعث بزرگ‌ترین مناقشه تجاری میان دو کشور در دنیا پس از نزاع بزرگ تجاری چین و امریکا شود که از یک سال و اندی پیش شروع شد.

 

ارسال نظر