کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۹۶

ترامپ: عادلانه نیست به ترکیه اف- ۳5 نفروشیم

رییس‌جمهوری امریکا گفته صرف نظر کردن از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا، نه برای کشورش و نه برای ترکیه عادلانه نیست. این اظهارات پس از آن بیان شده که بخشی از سامانه روسی اس-۴۰۰ وارد ترکیه شد. دونالد ترامپ گفته: «آنها در موقیعت بسیار دشواری قرار دارند، ما هم در موقعیت دشواری هستیم. خواهیم دید چه پیش خواهد آمد. ولی واقعا عادلانه نیست.» دولت امریکا پیشتر هشدارهای مکرری را در مورد خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ به ترکیه داده بود؛ بخش مهمی از این هشدارها به خطر احتمالی این سامانه برای جنگنده‌های فوق‌پیشرفته رقبای روسیه، یعنی ایالات متحده و هم‌پیمانان ناتو، باز می‌گشت.

موشک قطری 25 سال پیش فروخته شده بود

موشکی که به همراه یک محموله بزرگ از سلاح خودکار در شمال ایتالیا کشف و ضبط شده پیشتر در اختیار ارتش قطر بوده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دوحه اعلام کرده این موشک ۱۹۹۴ به کشور ثالث فروخته شده است. وزارت خارجه قطر اعلام کرده این موشک هوا به هوا، از نوع «ماترا» و ساخت کشور فرانسه است که سال ۱۹۹۴ در قالب معامله‌ای برای فروش مجموعه‌ای از 40 موشک «ماترا سوپر۵۳۰» از سوی دوحه در اختیار کشور دوست قرار داد شده است.

پاکستان بنیان‌گذار لشکر طیبه را بازداشت کرد

پاکستان از بازداشت «حافظ سعید» فرد متهم به طراحی حمله مرگبار ۲۰۰۸ در بمبئی هند خبر داده است. به‌گزارش الجزیره، بازداشت حافظ سعید که در فهرست افراد تحت تعقیب امریکا و سازمان ملل قرار دارد، چند روز پیش از سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان به واشنگتن صورت می‌گیرد. در حملات بمبئی بیش از ۱۶۰نفر کشته شدند. حافظ سعید بنیان‌گذار لشکر طیبه دست داشتن در این حملات را تکذیب می‌کند. او ۲۰۱۷ بازداشت و در حبس خانگی قرار گرفت، اما بعدا تبرئه شد؛ اقدامی که با انتقاد شدید واشنگتن و دهلی روبرو شد. لشکر طیبه ازسوی امریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

افزایش نرخ بیکاری در ترکیه

شمار بیکاران ترکیه از چهار میلیون و ۲۰۰هزار نفر گذشته است. به‌گزارش آناتولی، نرخ بیکاری ترکیه تا پایان آوریل به ۱۳درصد افزایش یافته است. با افزایش ۳.۳ درصدی جمعیت افراد غیر شاغل در جست‌وجوی کار، شمار بیکاران دارای ۱۵سال و بیشتر با ۱.۱میلیون نفر افزایش به ۴.۲میلیون نفر رسیده است. نرخ بیکاری در بخش غیرکشاورزی با ۳.۶درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۵درصد رسیده است.

 

ارسال نظر