توفان سیاسی ترامپ در واشنگتن

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۴۸۷۰۹
توفان سیاسی ترامپ در واشنگتن

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، گفته «زنان ترقی‌خواه کنگره پیش از آنکه به دولت بگویند چطور مشکلاتش را مهار کند، باید برگردند و جاهای جُرم‌زده‌ای را ترمیم کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند.» این اظهارات ترامپ که خطابش زنان رنگین‌پوست کنگره بود، طیف گسترده‎ای از واکنش‌های منفی را در پی داشته است.

به‌گزارش یورونیوز، رییس‌جمهوری امریکا در یک رشته توییت نوشته: «جالب است که ببینید زنان ترقی‌خواه دموکرات عضو کنگره، که خودشان در اصل از کشورهایی می‌آیند که دولتشان فاجعه تمام و کمال است... حالا با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم امریکا، یعنی عظیم‌ترین و قوی‌ترین ملت دنیا، می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود. چرا اینها برنمی‌گردند تا جاهای کاملا ورشکسته و جرم‌زده‌ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند.»

گرچه ترامپ بطور مستقیم در این توییت‌ها از کسی نام نبرده اما به نظر می‌آید منظور او گروهی از زنان ترقی‌خواه عضو کنگره است که هیچکدام سفیدپوست نیستند؛ یعنی نمایندگان دموکراتی نظیر رشیده طلیب از میشیگان، ایلهان عمر از مینسوتا، آلکساندریا اوکاسیو کورتز از نیوریورک و آیانا پرسلی از ماساچوست. این زنان که اکنون عضو کنگره امریکا هستند یا از پدر و مادری مهاجر در خاک امریکا به دنیا آمده‌اند یا در کودکی به این کشور مهاجرت کرده‌اند. توییت‌های رییس‌جمهوری امریکا بلافاصله واکنش نمایندگان دموکرات و زنان کنگره را برانگیخت و شماری از آنها او را نژادپرست و متعصب خواندند. نانسی پلوسی‌ رییس مجلس نمایندگان، در واکنشی به توییت‌های ترامپ گفته: «وقتی رییس‌جمهور به چهار زن عضو کنگره می‌گوید به کشورهای خودشان برگردند، تأیید می‌کند که نقشه‌اش درباره برگردادن عظمت به امریکا، برگرداندن سفید‌ها به امریکا بوده است. “

توییت‌های ترامپ درباره زنان رنگین‌پوست نماینده اعتراض‌های گسترده و انتقادهای شدیدی را برانگیخته است. اوکاسیو کورتز که با ۲۹ سال سن جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان امریکاست، در توییتر به ترامپ جواب داد: «آقای رییس‌جمهور، کشوری که از آنجا آمده‌ام و همه به آن سوگند یاد کرده‌ایم، ایالات متحده است.»  کورتز با اشاره به سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ و جلوگیری از ورود مهاجران امریکای لاتین به ایالات متحده، رییس‌جمهوری امریکا را به ایجاد کمپ‌های غیرانسانی و نابودی مرزهای امریکا به نفع خودش و شرکت‌های ذی‌نفع متهم کرد.

آیانا پرسلی از ماساچوست هم گفته: «سخنان ترامپ چیزی است که نژادپرستی به آن شباهت دارد. ما چیزی هستیم که دموکراسی به آن شبیه است. ما جایی نمی‌رویم بلکه به واشنگتن‌دی‌‌سی برمی‌گردیم و برای خانواده‌هایی که هر روز به حاشیه رانده و بدنام می‌شوند، می‌جنگیم.»

رشیده طلیب هم گفته: «چه جوابی می‌شود به رییس‌جمهوری قانون‌گریز و ورشکستگی کامل یک رییس‌جمهور داد؟ او بحران است. ایدئولوژی خطرناک او بحران است. او باید استیضاح شود. ما در کشور خودمان با فساد مبارزه می‌کنیم. من به عنوان یک زن در کنگره هر روز که شما را پاسخگو می‌کنم این کار را انجام می‌دهم.»

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، هم در پیامی توییتری نوشته: «وقتی ترامپ می‌گوید چهار زن امریکایی در کنگره به کشورهایشان برگردند این به معنای آن است که او بر طرحش مبنی بر «امریکا را دوباره عظمت بخشیم» تاکید می‌کند. تنوع (در جامعه) منبع قدرت ماست و اتحاد ما مایه قدرت ماست. اظهارات بیگانه‌ستیزانه ترامپ را که با هدف تفرقه در کشورمان بیان شده، رد می‌کنم. او به جای حمله به اعضای کنگره باید با ما برای رسیدن به یک سیاست انسان‌دوستانه مهاجرتی که بیانگر ارزش‌های امریکایی باشد، تلاش کند. حمله را متوقف کن.»

حکیم جفریز رییس فراکسیون حزب دموکرات در مجلس نمایندگان، هم خطاب به ترامپ توییت کرده: «حمله نژادپرستانه علیه چهار زن ترقی‌خواه، قوی و رنگین‌پوست کنگره نه‌تنها آنها را تضعیف نمی‌کند بلکه ما را قوی‌تر می‌کند.»

به‌گزارش ایرنا، توییت اخیر ترامپ این فرصت را در اختیار رقبای انتخاباتی او قرار داده تا آتش انتقادها را تندتر کنند؛ از جمله برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت و کاندیدای مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، در توییتر نوشته: «وقتی رییس‌جمهوری را نژادپرست می‌نامم دقیقاً منظورم همین است. ما باید برای کسب عدالت و عزت برای همه کنار هم بایستیم.»

 

ارسال نظر