دولت ترامپ بی‌منطق،متزلزل و ناکارآمد است

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۰۳
دولت ترامپ بی‌منطق،متزلزل و ناکارآمد است

گروه جهان| سمانه قربانی|

«بی‌منطق»، «متزلزل»، « ناکارآمد»، «غیرمنسجم و سردرگم»  این تنها بخشی از توصیفات سفیر بریتانیا در ایالات متحده از دولت دونالد ترامپ است. ایمیل‌ها و یادداشت‌های محرمانه سفیر بریتانیا به وزارت خارجه این کشور افشا شده و این مساله می‌تواند به چالش تازه‌ای در روابط بریتانیا و ایالات متحده تبدیل شود.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، «تیم داروک» سفیر بریتانیا در امریکا طی ایمیل‌های محرمانه‌ای که برای وزارت خارجه این کشور ارسال کرده دونالد ترامپ را فردی بی‌عرضه و بی‌کفایت خوانده و احتمال داده است که ریاست‌جمهوری او با رسوایی به کار خود پایان دهد. به‌اعتقاد ناظران، افشای این یادداشت‌های محرمانه می‌تواند تلاش‌های چند ماه گذشته داروک سفیر انگلیس و دیپلمات‌های بریتانیایی را برای ایجاد ارتباط با ترامپ و به دست آوردن اعتماد او و معاونانش با چالشی جدی مواجه کند. اولین‌بار نشریه دیلی‎میل درباره افشای این اطلاعات گزارش داد. تیم داروک ۶۵ ساله دیپلمات حرفه‌ای و مشاور امنیت ملی سابق بریتانیا، از ژانویه سال ۲۰۱۶ سفیر بریتانیا در واشنگتن بوده است.

بنا بر گزارش دیلی‌میل، داروک در پیام‌هایی کوتاه و محرمانه به دولت انگلیس هشدار داده که سرانجام دولت ترامپ رسواکننده خواهد بود. او با منحصرا ناکارآمد خواندن اطرافیان رییس‌جمهوری امریکا کشمکش‌های داخلی در کاخ‌سفید را نیز «جنگ چاقوکشان» توصیف کرده است. او در یکی از پیام‌هایش با لحنی انتقادآمیز نوشته: «ما واقعا فکر نمی‌کنیم که این دولت اساساً عادی رفتار کند و از ناکارآمدی‌اش کم شود؛ نفاق‌پراکنی را کنار بگذارد و به بی‌کفایتی دیپلماتیک پایان دهد.» یک منبع آگاه از دولت انگلیس به سی‌ان‌ان گفته که گزارش دیلی‌میل از یادداشت‌های محرمانه سفیر بریتانیا در امریکا صحت دارد. به گزارش دیلی‌میل، یادداشت‎هایی افشا شده از سال 2017 تاکنون را شامل می‌شود و تقریبا همه موارد از سیاست خارجی ترامپ گرفته تا برنامه‌های او برای انتخابات 2020 امریکا را در بر می‌گیرد.  داروک در یادداشتی به تاریخ 22 ژوئن، ادعای ترامپ مبنی بر اینکه در دقیقه آخر تصمیم گرفته تا از حمله به ایران در پاسخ به سقوط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در ماه گذشته خودداری کند را زیر سوال برده است. این دیپلمات بریتانیایی همچنین گفته گرچه معتقد است که ترامپ نمی‌تواند حمایت گسترده‌ای را در انتخابات پیشرو جلب کند اما فکر می‌کند که هنوز احتمال پیروزی دوباره او در انتخابات 2020 وجود دارد.  تیم داروک همچنین با اشاره به اظهارات رابرت مولر بازرس پرونده رسیدگی به اتهام دخالت روسیه در انتخابات امریکا از «بدهکاری ترامپ به روس‌های حقه‌باز» نوشته است. به‌گزارش دیلی‌میل، داروک گفته: «ترامپ با این همه رسوایی توانسته از میان شعله بیرون بیاید، ضربه بخورد اما در نهایت جان سالم به در ببرد؛ همانند آرنولد در صحنه‌های پایانی فیلم ترمیناتور؛ از او غافل نباشید. » این پیام داروک در حالی منتشر شده که ترامپ اوایل ژوئن برای دیدار با ملکه الیزابت دوم و نخست‌وزیر بریتانیا، به انگلیس سفر کرد و در ضیافت شام نیز از او پذیرایی شد. همچنین بریتانیا به‌دنبال انتخاب نخست‌وزیر جدید با حمایت اعضای حزب محافظه‌کار است. نمایندگان پارلمان بریتانیا در پی ناتوانی ترزا می‌نخست‌وزیر فعلی بریتانیا در پیشبرد برگزیت، به پایان کار دولتش رای دادند.  سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که سفارت بریتانیا در واشنگتن به همکاری نزدیکش با کاخ‎سفید با وجود رفتار شیطنت‌آمیز در انتشار فایل‌های لو رفته ادامه می‌دهد.

  رضایتمندی از عملکرد ترامپ

دیپلمات ارشد بریتانیایی در شرایطی از احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 گفته که واشنگتن‌پست نیز یک شنبه با اشاره به نظرسنجی‌ها نوشته: «ترامپ برای انتخاب شدن شانس واقعی دارد، اما این شانس باریک است.» این نشریه درباره رضایتمندی مردم امریکا از عملکرد ترامپ نوشته که اقتصاد اهرم قوی انتخاباتی ترامپ است و هنوز اکثریت مردم امریکا عملکرد او در کسوت ریاست‌جمهوری را تایید نمی‌کنند.  بر اساس این گزارش، نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها که بطور مشترک توسط واشنگتن‌پست و «ای‌بی‎سی» انجام گرفته، نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ به ۴۴درصد رسیده است و هنوز بیش از نیمی از مردم امریکا ریاست‌جمهوری او را تایید نمی‌کنند. نتیجه این نظرسنجی تایید می‌کند؛ ترامپ برای انتخاب شدن شانس واقعی دارد، اما این شانس باریک است. در اکثر موضوعات، ترامپ امتیاز منفی گرفته است. بالای ۶ دهم مردم امریکا معتقدند او از روزی که سوگند یاد کرده و شروع به کار کرده همچون یک رییس‌جمهور عمل نکرده است، منتها یک پنجم از همین امریکایی‌ها؛ عملکرد ترامپ در کارش را تایید می‌کنند. به نوشته واشنگتن‌پست، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۵۱درصد مردم امریکا عملکرد ترامپ در حوزه اقتصاد را تحسین می‌کنند. ۴۲درصد مردم عملکرد رییس‌جمهور در این حوزه را قبول ندارند. ۴۷درصد مردم می‌گویند که ترامپ در زمینه رونق اقتصادی کشور، موفق بوده است. ۴۸درصد هم می‌گویند، فقط کمی موفق بوده است. همچنین در ۸ حوزه دیگر اقتصادی شامل مالیات‌ها و تغییرات آب و هوایی، نرخ تایید عملکرد ترامپ منفی است. در موضوع مهاجرت؛ مراقبت‌های درمانی، سقط جنین، خشونت با اسلحه، و موضوعات خاص مورد علاقه زنان؛ بیش از نیمی از مردم امریکا از عملکرد ترامپ ناراضی هستند. در سیاست خارجی از ۵۵ درصد تا ۴۰درصد امریکایی‌ها عملکرد رییس‎جمهور در این حوزه را دوست ندارند. رقبای انتخاباتی ترامپ احتمالاً چهار نامزد دموکرات هستند که اصلی‌ترین رقیب آنها «جو بایدن» معاون اول رییس‌جمهور سابق است. در این نظرسنجی؛ ترامپ با پنج نامزد ممکن دموکرات‌ها که رقبای انتخاباتی او هستند تطبیق داده شده است. این پنج نامزد عبارتند از: جو بایدن، برنی سندرز سناتور مستقل از ورمونت، کماله هریس از کالیفرنیا، الیزابت وارن از ماساچوست، و «پت بوتیگیگ» شهردار مستقل شهر ساوت بند. واشنگتن‎پست نوشته که در میان نامزدهای دموکرات؛ فقط بایدن است که بر سایر رقبا برتری دارد.

 

ارسال نظر