«گاف» تاریخی ترامپ در روز استقلال

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۴۰
«گاف»  تاریخی ترامپ در روز استقلال

گروه جهان| سمانه قربانی|

رییس‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی‌اش به‌ مناسبت سالگرد استقلال امریکا از بریتانیا گفته در سال ۱۷۷۶ نیروهای انقلابی فرودگاه‌ها را تسخیر کردند. دونالد ترامپ در سخنرانی اغراق‌آمیز خود به هواپیماهای خیالی امریکا در قرن هجدهم اشاره کرده است، اظهاراتی که به سرعت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او با لحنی حماسی گفت: «ارتش ما آسمان را تحت کنترل خود درآورد، باروها را درهم کوبید، فرودگاه‌ها را تسخیر کرد، هر آنچه باید را انجام داد و در دژ مک‌هنری، زیر آتش خیره‌کننده موشک‌ها، چیزی ‌جز پیروزی به دست نیاورد.» این در حالی است که استقلال امریکا از بریتانیا سال ۱۷۷۶ به وقوع پیوسته، اما اولین هواپیما در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت به پرواز درآمد. اولین موشک نیز طی جنگ جهانی اول مورد آزمایش قرار گرفت که از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی به وقوع پیوست.

فایننشال‌تایمز نوشته: ترامپ در سخنرانی اغراق‌آمیز و طولانی خود در روز استقلال گفت که در حال حاضر ایالات متحده از همیشه قدرتمندتر است. او که ظاهرا سخنرانی خود را از روی متنی از پیش آماده شده، می‌خواند ارتش را ستود و به هواپیماهای خیالی‌ای اشاره کرد که در انقلاب قرن 18 امریکا حضور داشتند. ترامپ که سنت‌های رایج مراسم استقلال در روز چهارم جولای را زیر پا گذشته بود، گفت: «همانطور که ما در این شب از آزادیمان لذت می‌بریم باید به یاد آوریم که در میراثی فوق‌العاده سهیم هستیم. ما به همراه یکدیگر بخشی از بزرگ‌ترین روایت‌هایی هستیم که درباره امریکا نقل شده است.»

ترامپ همچنین به اشتباه گفت که نبرد «مک‌هنری» در جریان استقلال امریکا روی داده است، در حالی که این نبرد در سال ۱۸۱۲ میلادی و دهه‌ها پس از استقلال ایالات متحده امریکا رخ داده است. رییس‌جمهوری امریکا در سخنرانی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت روز استقلال امریکا گفته: «ملت ما هیچگاه همچون امروز قدرتمند نبوده است. برای امریکایی‌ها هیچ چیز ناممکن نیست. ما تاریخ کشور خودمان را جشن می‌گیریم و مردم و قهرمانان تاریخ خودمان را که با غرور و افتخار از پرچم ما دفاع کردند، ستایش می‌کنیم.»

حدود 70 سال از آخرین سخنرانی یک رییس‌جمهور امریکا در مراسم روز استقلال که در «نشنال مال» برگزار می‌شود، می‌گذرد. هری ترومن در سال‌هایی که امریکا در جنگ کره درگیر بود به مناسبت 175مین سالروز امضای بیانیه استقلال در اجتماع بزرگ مردم سخنرانی کرد. آسوشیتدپرس در این باره نوشته: «چهار جولای امسال چنین مناسبت تاریخی نداشت ولی دونالد ترامپ در دو سال اخیر همواره به‌دنبال فرصتی برای به نمایش گذاشتن قدرت نظامی امریکا بوده است.» گفته شده، یک فروند بوئینگ ۷۴۷ متعلق به «ایرفورس وان» (هواپیمای شماره یک نیروی هوایی که وظیفه نقل و انتقال رییس‌جمهور امریکا را برعهده دارد) نیز بر فراز واشنگتن به پرواز درآمده است. افزون بر آن شمار زیادی از هلی‌کوپترهای جنگی و جنگنده‌های امریکایی و از جمله بمب‌افکن «بی‌۲» نیز در این مراسم نظامی شرکت داشتند. تیم آکروباتیک هوایی نیروی دریایی امریکا هم در این مراسم نمایش هوایی برگزار کرد.

ترامپ برای برگزاری این مراسم تانک‌های نظامی را نیز به خیابان‌های واشنگتن آورد که با سنت‌های این شهر واشنگتن در تضاد است. از آنجایی که خلاف بسیاری از پایتخت‌های جهان، در واشنگتن رژه نظامی سالانه برگزاری نمی‌شود، ارتش حین انتقال تانک‌ها به این شهر از شهروندان خواسته بود که نگران نشوند.

   انتقاد مخالفان

مخالفان اقدام دونالد ترامپ در برگزاری این جشن را آتش‌بازی برای خودستایی تعبیر کرده‌اند. سی‌ان‌ان نوشته: «امریکا در حالی روز استقلال را جشن گرفت که ترامپ عرف جاری را زیر پا گذاشت و بار دیگر خشم منتقدان را برانگیخت. منتقدان می‌گویند ترامپ این مراسم را به سود خود مصادره کرده است. او در مکان بنای یادبود لینکلن برای گروهی دست‌چین شده از هواداران و هم حزبی‌های خود سخنرانی کرد و همچنین نمایشی پرهزینه از ادوات نظامی و جنگنده‌های پیشرفته‌ ارتش امریکا را سازماندهی کرد.»

منتقدان می‌گویند ترامپ برای برپایی این کارزار تبلیغاتی باید از بودجه انتخاباتی خود بهره‌ می‌گرفت و نه از بودجه دولتی. دونالد ترامپ اما در یکی از پیام‌های خود در توییتر با لحنی تدافعی نوشته: «هزینه این مراسم در مقایسه با ارزش آن ناچیز است.»

چاک شومر سناتور دموکرات، با انتشار یک پست توییتری از این جشن تحت عنوان «فریاد تردیدآمیزی برای جلب‌توجه» یاد کرده است. هیلاری کلینتون نیز از نحوه برگزاری این جشن انتقاد کرده و گفته رییس‌جمهوری امریکا برای نشان دادن میهن‌پرستی خود بطور منطقی نباید به چنین چیزی نیازمند باشد.

جان کربی نظامی سابق و سخنگوی پیشین پنتاگون و در دولت باراک اوباما به سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم هرگاه ترامپ با نیروهای نظامی و دارایی‌هایش به میدان می‌آید، می‌خواهد که جنبه سیاسی به آنها دهد و ارتش را هر چه بیشتر به تصرف خود درآورد. این جشن درباره این چگونگی به استقلال رسیدن ما نیست بلکه درباره اعلام استقلال ماست. پس ترامپ نباید از ارتش در این مراسم استفاده می‌کرد.»

تام اودال سناتور دموکرات از نیومکزیکو گفته: «مردم این پول‌ها را برای بهبود شرایط زندگی خود و پارک‌های ملی می‌پردازند نه برای ارتقای مبارزات انتخاباتی و کمپین‌های ترامپ. پارک نشنال مال محل برگزاری یک راهپیمایی دو فاکتوی سیاسی نیست.»

هواداران سازمان مدافع صلح و حقوق بشر «کد پینک» نیز عروسک بزرگ شش متری پلاستیکی از ترامپ کودک با پوشک را به نمایش گذاشتند. آنها نیز بر آن باور بودند که این عروسک را همچون هلی‌کوپترها و جنگنده‌هایی که با فرمان ترامپ در آسمان‌ واشنگتن در پرواز بودند، به هوا بفرستند. اما با درخواست آنها موافقت نشد. مدیا بنجامین، بنیانگذار سازمان یادشده می‌گوید: «امروز نمی‌بایست به روزی بدل شود که ترامپ بیاید و جشن ملی ما را از آن خود کند.»

 

ارسال نظر