لاگارد؛ رییس بانک مرکزی اروپا، بورل؛ جانشین موگرینی

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۷۱
لاگارد؛ رییس بانک مرکزی اروپا، بورل؛ جانشین موگرینی

گروه جهان|

رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پس از گفت‌وگوهای مفصل در جریان نشست‌های طولانی شورای اروپا که سه روز طول کشید، نامزدهای نهایی خود را برای ریاست نهادهای اتحادیه انتخاب کردند.

به‌گزارش یورونیوز، اورزولا فن در لاین وزیر دفاع آلمان و از نزدیکان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به عنوان نامزد ریاست کمیسیون اروپا برگزیده شد. در جریان بحث‌های داغ سه‌روزه برای انتخاب جانشین ژان کلود یونکر نیز امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، از حامیان جدی او محسوب می‌شد. اورزولا فن در لاین که ۶۰ سال دارد و بیش از ۱۶ سال است به عنوان وزیر در دولت‌های مختلف آلمان فعالیت می‌کند، رابطه نزدیکی با فرانسه دارد و از مدافعان طرح نظامی ایجاد یک دفاع مشترک آلمان‌- فرانسه است. او اولین زنی است که در آلمان در مقام وزیر دفاع ایفای نقش کرده و تاکنون بارها نیز به عراق و افغانستان برای دیدار از نظامیان آلمانی مستقر در این کشورها سفر کرده است. اعلام نامزدی او برای این پست نشان داد که قرار است سکان هدایت کمیسیون اروپا همچنان در دست عضوی از حزب مردم اروپا، متشکل از نمایندگان راست میانه پارلمان اروپا باقی بماند. این حزب در جریان انتخابات پارلمان اروپا که در ماه مه برگزار شد نیز بیشترین رای شهروندان اروپا را ازآن خود کرد. ریاست فن در لاین بر کمیسیون اروپا زمانی قطعی و نهایی خواهد شد که نمایندگان پارلمان اروپا با رای اکثریت مطلق، این نامزدی را تایید کنند. اما اگر او این میزان از رای را به دست نیاورد، آنگاه بار دیگر شورای اروپا تشکیل جلسه خواهد داد، ماراتن گفت‌وگوی ۲۸ رهبر اتحادیه اروپا برای دومین بار آغاز خواهد شد تا نامزد جدیدی برای این مقام، به پارلمان اروپا معرفی شود.

  نگاهی به ترکیب منتخب‌ها

در جریان گفت‌وگوهای داغ رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست سه روزه، تکلیف نامزدهای دیگر پست‌های کلیدی نیز مشخص شد. به این ترتیب: شارل میشل نخست‌‌وزیر بلژیک، نامزد پست ریاست شورای اروپا شد. او قرار است جانشین دونالد تاسک شود. میشل ۴۳ ساله است و در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی در سن ۳۸ سالگی به نخست وزیری بلژیک رسید.

کریستین لاگارد رییس کنونی صندوق بین‌المللی پول برای ریاست بانک مرکزی اروپا نامزد شد تا جانشین ماریو دراگی شود. لاگارد فرانسوی است و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری نیکولا سارکوزی وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه بود. او در سال ۲۰۱۱ رییس صندوق بین‌المللی پول شد. از جمله نکات منفی کارنامه لاگارد، محکومیت او در دادگاهی در فرانسه به اتهام «سهل‌انگاری» در پرونده برنار تپی سرمایه‌دار فرانسوی است. با اینکه لاگارد ۲۰۱۶ در این پرونده مجرم شناخته شد اما دادگاه او را محکوم نکرد. جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا نیز برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی شود. او متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی کشور است. بورل ۷۲ ساله ۲۰۱۸ از سوی پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. او در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد. دیوید ساسولی عضو سوسیال دموکرات پارلمان اروپا نیز که ایتالیایی است به عنوان رییس جدید پارلمان اروپا انتخاب شده است. او که یک روزنامه‌نگار سابق و ۶۳ سال سن دارد، در دومین دور رأی‌گیری در پارلمان اروپا، ۳۴۵ رأی مثبت کسب کرد. این سیاستمدار چپ میانه سه نامزد دیگر احراز این پست را پشت سر گذاشت و مسوولیت ریاست بر پارلمان اروپا را برعهده می‌گیرد. نهمین دوره پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه افتتاح شد. نمایندگان این دوره از ۱۹۰ حزب مختلف در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا انتخاب شده‌اند. پارلمان اروپا ۷۵۱ کرسی دارد و ۶۱ درصد از نمایندگان این دوره برای اولین‌بار به پارلمان راه پیدا کرده‌اند. ۶۰ درصد از نمایندگان این دوره پارلمان اروپا را مردان و باقی را زنان تشکیل می‌دهند. جوان‌ترین عضو پارلمان ماری پیتر هانسن دانمارکی تنها ۲۱ سال دارد و مسن‌ترین نماینده سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر سابق ایتالیا است که با ۸۲ سال سن به پارلمان اروپا راه پیدا کرده است. هر کدام از احزاب سیاسی موجود در پارلمان دستکم باید ۲۵ عضو داشته باشند در غیراین صورت به عنوان یک حزب فعال نمی‌توانند در ارایه طرح‌ها و پروژه‌ها شرکت کنند.

  حاشیه‌های نخستین جلسه

جلسه آغازین پارلمان اروپا حواشی زیادی هم داشت. از جمله در لحظه آغاز مراسم، زمانی که سرود اتحادیه اروپا نواخته شد نمایندگان حامی برگزیت سخت، جدایی بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، پشت به پارلمان ایستادند. در انتخابات اخیر پارلمان اروپا در بریتانیا احزاب هوادار برگزیت سخت توانستند پیروزی چشمگیری به دست آورند. همچنین در این روز برخی از نمایندگان چپ رادیکال اسپانیا با تی‌شرت‌هایی در جلسه پارلمان شرکت کردند که روی آن تصویر جولیان آسانژ (بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس) و درخواست آزادی او چاپ شده بود. برخی از نمایندگان چپ رادیکال پارلمان اروپا، اغلب از حزب «دی لینکه» آلمان، با در دست گرفتن عکس‌هایی از کارولا راکته، ناخدای ۳۱ ساله کشتی سی واچ ۳، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر او شدند. به‌گفته این نمایندگان باید جایزه ساخاروف، مهم‌ترین جایزه حقوق بشری پارلمان اروپا، به او اهدا شود. این ناخدای آلمانی برای نجات جان پناهجویان وزیرکشور راستگرای افراطی ایتالیا، ماتئو سالوینی را به چالش کشیده است. او امکان دارد با حکم 10سال زندان از سوی دادگاه ایتالیا مواجه شود.


خبر خوش انتصاب لاگارد

بلومبرگ نوشته: کریستین لاگارد کسی که اغلب به استقبال چالش‌ها می‌رود در طول بحران مالی فرانسه به عنوان وزیر دارایی این کشور خدمت کرد و پس از آن اداره صندوق بین‌المللی پول را برعهده گرفت. او حالا آماده است تا وظیفه دشوارتری را نسبت به پست‌های پیشین خود برعهده بگیرد و چهارمین رییس بانک مرکزی اروپا شود. بانک مرکزی اروپا طی دهه گذشته خود را به عنوان تنها نهاد اقتصادی کارآمد در اتحادیه اروپا نشان داده است. بانک مرکزی با کسب اختیارات لازم برای تنظیم سیاست‌های مالی و مقررات بانکی، تنها نهادی بوده که چنین اختیارات قاطعانه‌ای را به دست آورده است. لاگارد برخلاف روسای پیشین بانک مرکزی، تحصیلات دانشگاهی در حوزه اقتصاد ندارد اما اقتصاددان باتجربه‌ای است که در بسیاری از بحران‌ها عملکردی عالی داشته است و این همان چیزی است که برای رییس بانک مرکزی بودن مورد نیاز است و انتصاب او به این پست می‌تواند خبر خوبی باشد. گفته شده، بزرگ‌ترین وظیفه لاگارد که قبلا گفته بود علاقه‌ای به کار در اتحادیه اروپا ندارد، احیای اقتصاد منطقه یورو است.

 

ارسال نظر