جنگ تجاری فرا آتلانتیکی

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۹۰
جنگ تجاری فرا آتلانتیکی

گروه جهان|

امریکا، اتحادیه اروپا را به پرداخت یارانه‌ به شرکت ایرباس متهم کرده و از این رو، بر روی میلیاردها دلار واردات این کشور از اروپا تعرفه‌های گمرکی جدید وضع کرده است. اروپا نیز از پشتیبانی مالی امریکا از بوئینگ می‌گوید.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دولت امریکا اعلام کرده به علت پرداخت یارانه‌های غیرقانونی کشورهای اروپایی به شرکت هواپیماسازی ایرباس بر روی میلیاردها دلار واردات خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات‌های گمرکی بیشتر وضع خواهد کرد. ایالات متحده امریکا مدعی شده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رقابت بین دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ با پرداخت یارانه مداخله می‌کند. اتحادیه اروپا نیز مدعی است که دولت امریکا از شرکت بوئینگ به لحاظ مالی حمایت و پشتیبانی می‌کند. رابرت لایتزر سرپرست بازرگانی خارجی ایالات متحده امریکا، گفته دولت امریکا بر روی چهار میلیارد دلار واردات این کشور از اروپا تعرفه‌های جدید گمرکی وضع خواهد کرد.

گفته شده، تعرفه‌های جدید امریکا 90 محصول و فرآورده‌ اروپایی همچون انواع پنیر، کالباس و سوسیس، زیتون و همچنین مشروبات الکلی را شامل می‌شود. وضع تعرفه‌های گمرکی جدید به معنای تشدید فشارهای مالی امریکا در جنگ تجاری با اروپا به حساب می‌آید. پیش از این نیز، امریکا تهدید کرده بود که برای ۲۱میلیارد دلار واردات خود از کشورهای اتحادیه اروپا تعرفه‌های گمرکی ویژه تعیین خواهد کرد. امریکا و اروپا در دهه اخیر درگیر اقدامات تلافی‌جویانه متقابل بر سر تعرفه هواپیماها، تراکتورها و مواد غذایی بوده‌اند؛ مورد اخیر به خصوص تحت امر دولت ملی‌گرای ترامپ، بطور قابل ملاحظه‌ای شدت گرفته است.

پرونده مشاجره بر سر پرداخت یارانه‌های حمایتی به دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس توسط سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود. امریکا در ماه آوریل سال جاری با طرح موضوع حمایت مالی اتحادیه اروپا از شرکت هواپیماسازی ایرباس، فهرستی از کالاهایی وارداتی خود از اروپا را منتشر کرد که مشمول تعرفه‌های گمرکی جدی می‌شوند. اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این سیاست امریکا اعلام کرده بود که در صورت اجرایی شدن این سیاست، بر روی واردات خود از امریکا تعرفه‌های گمرکی بیشتر وضع خواهد کرد. لازم به یادآوری است که مشاجره بر سر پرداخت یارانه برای حمایت از شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و همچنین شرکت امریکایی بوئینگ موضوع جدیدی نیست و از عمر آن ۱۵سال می‌گذرد. به هر روی داوری درباره این مشاجره و همچنین تعرفه‌های گمرکی جدید برعهده سازمان تجارت جهانی است.

جنگ تجاری اروپا و امریکا که متحدان فراآتلانتیک باعث شده که بروکسل بیش از هر زمانی در پی یافتن متحدان تجاری جدید باشد. خبر تعرفه‌های جدید امریکا بر کالاهایی اروپایی چند روز پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا اعلام کرد توافق‌های جداگانه تجارت آزاد را با کشورهای امریکایی جنوبی (بلوک مرکوسور) و ویتنام با هدف مقابله با یک‌جانبه‌گرایی تجاری امضا کرده است. تحلیل‌گران بر این باورند با توجه به اینکه نگاه امریکا به اروپا از یک متحد استراتژیک تا سطح یک رقیب عادی تنزل یافته، اروپا نیازمند یافتن شریک‌های تجاری و هم پیمانان اقتصادی جدید است.

خبر اعمال تعرفه‌های جدید دولت امریکا بر روی محصولات اروپایی دو روز پس از آن اعلام شد که واشنگتن و پکن اعلام کردند با هدف متوقف کردن جنگ تجاری، مذاکرات خود را از سر می‌گیرند.

امریکا و چین پس از دیدار دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با شی جین‎پینگ همتای چینی‎اش، در حاشیه نشست گروه20 در ژاپن به آتش‌بس در جنگ تجاری رضایت دادند. با این‌حال، روزنامه دولتی و انگلیسی‌ زبان «دیلی‌چین» که معمولا مواضع رسمی مقامات چین را انعکاس می‌دهد، هشدار داده با وجود پیشرفت در مذاکرات، تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد. در این گزارش آمده: «با اینکه واشنگتن قبول کرد تا برای آغاز مذاکرات، طرح تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای چینی را معلق و تصمیم نهایی درباره شرکت فناوری هواوی را به تاخیر بیندازد، اما در بخش‌هایی از مناقشات تجاری، اختلافات اساسی وجود دارد.»

پیش از این دولت ترامپ، پکن را متهم کرده بود که چین از طریق شرکت هواوی از دیگر کشورها جاسوسی می‌کند. پیشتر نیز فارغ از نگرانی‌های امنیتی فعلی، هواوی به سرقت فناوری امریکایی و تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده متهم شده بود. در همین راستا چندی پیش دونالد ترامپ شرکت چینی هواوی که دومین سازنده تلفن همراه در جهان به شمار می‌رود را در فهرست سیاه تجاری قرار داد. پس از بازگشت مقامات چین از نشست سران گروه20 وزیر خارجه این کشور در یک بیانیه دیدار دونالد ترامپ با شی جین پینگ رییس‌جمهور چین را یک «پیام مثبت به دنیا» خواند. وانگ‌یی وزیر خارجه چین، گفته: «اما اگر اعمال محدودیت‌ها بر روی شرکت هواوی فراتر از موارد اقتصادی و فناوری رود، این وضعیت منجر به باخت دو طرف خواهد شد.»

از زمان افزایش تنش‌ها در جنگ تجاری امریکا با چین، پکن هر چه بیشتر بر مواضع خود پافشاری می‌کند و می‌گوید «چین زیر بار حرف زور نخواهد رفت و زیر فشار تسلیم نخواهد شد. پکن تا پایان ماجرا خواهد جنگید.» اقدامات ترامپ سال گذشته مبنی بر وضع تعرفه ۱۰درصدی بر ۲۰۰میلیارد دلار محصولات چین به تنش میان دو کشور منجر شد. چین نیز در مقابل اقدام به وضع تعرفه بر محصولات امریکایی کرده بود.

 

ارسال نظر