جنگ اعصاب در بروکسل

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۹۶
جنگ اعصاب در بروکسل

گروه جهان|

نشست 13ساعته سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا برای احراز ریاست پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا بدون نتیجه پایان یافت. نشریه بیلد آلمان این نشست را «جنگ اعصاب» تمام‌عیار نامیده است. در جلسه یک‌شنبه شب سران کشورهای اتحادیه اروپا قرار بود تکلیف سه پست کلیدی اتحادیه اروپا یعنی رییس کمیسیون اروپا، رییس پارلمان اروپا و رییس شورای اروپا مشخص شود.

به‌گزارش یورونیوز، پریبن آمان سخنگوی دونالد تاسک رییس شورای اروپا نیمه شب یک‌شنبه به وقت اروپای مرکزی با انتشار توییتی از تعلیق نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا از سوی رییس کمیسیون اروپا خبر داد. او نوشت که در پی این تعلیق دونالد تاسک رییس شورای اروپا، جلسات گفت‌وگوهای دو جانبه با رهبران اتحادیه را سازماندهی خواهد کرد و جلسه سران پس از این گفت‎وگوهای دوجانبه دوباره تشکیل خواهد شد.

دو نامزد اصلی ریاست بر کمیسیون اروپا که مهم‌ترین پست اتحادیه به شمار می‌رود، مانفرد وبر از احزاب راست میانه و فرانتس تیمرمن معاون کنونی یونکر، و رهبر چپ‌های میانه‌رو هلند است؛ با این حال گفته می‌شود که هیچ یک از این دو از حمایت اکثریت برخوردار نیستند. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا گفته بود: «ما باید امشب تصمیم بگیریم.» او گفته بود که فرانتس تیمرمن (معاون کنونی یونکر، و رهبر چپ‌های میانه رو هلند) به عنوان معاون رییس کمیسیون فرد بسیار توانایی است و یکی از کسانی است که امشب نامزدی‌اش مطرح است. آنتونیو تاجانی رییس پارلمان اروپا پیش از آغاز نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا گفته بود تا آنجایی که پارلمان اروپا مربوط می‎شود، اصل بر انتخاب کاندیدایی است که در انتخابات پارلمان اروپا بیشترین رای را کسب کرده است. او گفته، این اصلی بود که در انتخابات سال ۲۰۱۴ مورد توجه قرار گرفت و ژان کلود یونکر به عنوان رییس کمیسیون اروپا انتخاب شد.

رییس پارلمان اروپا با اشاره به اینکه پارلمان جدید کارش را از سه‌شنبه در استراسبورگ آغاز خواهد کرد، گفته نمایندگان جدید پارلمان اروپا با آغاز کارشان به انتخاب رییس پارلمان اقدام خواهند کرد.

اجلاس یک‌شنبه پس از آن برگزار شد که رهبران اتحادیه نتوانسته بودند۲۰ژوئن بر سر نامزدهای پست ریاست کمیسیون و سایر پست‌های اصلی شامل رییس شورای اروپا (جانشین دونالد تاسک)، نماینده عالی سیاست خارجی (جانشین فدریکا موگرینی)، رییس پارلمان اروپا و رییس بانک مرکزی اروپا به توافق برسند. نشریه آلمانی بیلد با اشاره به مذاکرات طولانی و پرتنش یک‌شنبه نوشته: «در حالی که سران اروپا قصد یک گردهمایی کوتاه تا صرف شام را داشتند، این مذاکرات تا روز دوشنبه و سرو صبحانه طول کشید.»

طبق قوانین اروپا، برای تصمیم‌گیری در این موارد باید اکثریت اعضا (دست‌کم ۲۱ کشور که ۶۵ درصد جمعیت کل اروپا را نمایندگی کنند) موافقت کنند. گفته شده، در نشست یک‌شنبه بار دیگر برخی اعضا مخالفت شدید خود را با مانفرد وبر نامزد مورد حمایت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، برای ریاست کمیسیون اروپا اعلام کرده‌اند. با این حال با توجه به اینکه وبر رهبر بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان اروپا است، احتمال انتخاب او به عنوان رییس پارلمان اروپا قوت گرفته است.

به‌گزارش رسانه‌های اروپایی، سران فرانسه، آلمان و اسپانیا در حاشیه نشست سران گروه۲۰ در ژاپن توافق کرده بودند که فرانس تیمرمان جانشین یونکر شود که با مخالفت رهبران کشورهای مرکز و شرق اروپا روبرو شده است. زمان فعالیت یونکر رییس کمیسیون اروپا و تاسک رییس شورای اروپا اواخر اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد. این اختلاف‌نظرها سبب شد تا امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، خواستار مصالحه رهبران اروپایی در انتخاب جانشینان تاسک و یونکر شود. به‎گفته او، برای جانشینی چهار پُست از پنج کرسی مهم ریاست در اتحادیه اروپا باید ۲ مرد و ۲ زن وجود داشته باشد. ضمن آنکه تابعیت نامزدها نیز باید بیانگر توازن جغرافیایی میان شرق، غرب، شمال و جنوب اروپا باشد. برخی از دیپلمات‌های اروپایی نیز احتمال می‌دهند کریستالینا جورجیوا معاون سابق رییس کمیسیون و یک محافظه‌کار، به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین فدریکا موگرینی انتخاب شود. سران اتحادیه اروپا باید رییس آینده بانک مرکزی اروپا را نیز تعیین کنند اما به علت جنبه فنی بودن این مقام، انتخاب آن جدا از دیگر مقام‌های نهادهای اروپایی صورت خواهد گرفت.

برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال موکول شدن ادامه جلسه سران اروپا به پانزدهم جولای حکایت دارد، چرا که قرار است شانزدهم جولای رییس کمیسیون اروپا بطور رسمی انتخاب شود.

 

ارسال نظر