ترامپ گام در زمین کره‌شمالی گذاشت

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۱۰
ترامپ گام در زمین کره‌شمالی گذاشت

گروه جهان|

«دونالد ترامپ در خاک کره‌شمالی 20 قدم برداشت و اولین رییس‌جمهوری امریکا شد که به این کشور سفر کرده است.» رییس‌جمهوری امریکا یکشنبه با حضور در منطقه غیرنظامی بین دو کره با کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، دیدار کرد. دونالد ترامپ سال گذشته اولین رییس‌جمهوری امریکا بود که در سنگاپور با رهبر کره‌شمالی دیدار کرد. رهبران دو کشور پس از آن فوریه در ویتنام برای بار دوم دیدار کردند؛ گرچه نتیجه ملموسی نداشت.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، رییس‌جمهوری امریکا در جریان سفر آسیایی خود صبح شنبه در ژاپن توییت کرد «مایل است در سفرش به کره‌جنوبی، در مرز بین دو کره، حتی اگر برای فقط دو دقیقه هم که باشد با کیم جونگ‌اون ملاقات کند.» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی ساعتی پس از انتشار پیام ترامپ اعلام کرد کره‌شمالی این دعوت را پیشنهادی بسیار جالب می‌داند.

رییس‌جمهوری ایالات متحده یک‌شنبه پس از دیدار با کیم جونگ‌اون در مرز بین دو کره گفت: «امروز روز بزرگی برای دنیا است.» او همچنین از اینکه اولین رییس‌جمهوری امریکاست که در دوران زمامداری‌اش به کره‌شمالی سفر می‌کند ابراز خرسندی کرد. او از کیم جونگ‌اون هم دعوت کرده تا به واشنگتن سفر کند.

رهبر کره‌شمالی نیز اقدام رییس‌جمهوری امریکا در سفر به کره‌شمالی را «شجاعانه» توصیف کرده است. او گفته سفر کوتاه ترامپ به کره‌شمالی به بهبود روابط دو کشور کمک می‌کند. کیم جونگ‌اون همچنین تاکید کرده از پیشنهاد ملاقات ترامپ بسیار شگفت‌زده شده بود. رهبر کره‌شمالی گفته سفر ترامپ به کشورش و دست دادن آنها با یکدیگر نشان می‌دهد که «امروز روزی متفاوت از دیروز» است.

رهبر کره‌شمالی رابطه خود با ترامپ را عالی توصیف کرده است. کیم جونگ‌اون پیش از این با دعوت ترامپ برای ملاقات در منطقه غیرنظامی موافقت کرده بود. رییس‌جمهوری امریکا در منطقه غیرنظامی بین دو کره و پیش از دیدار با رهبر کره‌شمالی گفت که او و کیم جونگ‌اون به یکدیگر احترام می‌گذارند و حتی شاید یکدیگر را دوست دارند. گفته شده، «مون جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، ترامپ را در جریان سفر به منطقه غیرنظامی بین دو کره همراهی می‌کرده است.

   حاشیه دیدار سران دو کشور

دیدار ترامپ با رهبر کره‌شمالی تحت تدابیر شدید امنیتی در مرز دوکره، و در شرایطی برگزار شد که چندین تک تیرانداز در ارتفاعات مشرف بر محل مذاکرات مستقر شده بودند. خبرنگار سی‌ان‌ان که ترامپ را در این سفر همراهی می‌کرده، گزارش داده: ترامپ پس از ملاقات کوتاه با کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی و قدم نهادن در خاک این کشور؛ بلافاصله به خاک کره‌جنوبی بازگشت و محافظانش خبرنگاران را کنار زدند.

جیم آکوستو خبرنگار ارشد کاخ‌سفید (که پیشتر از سوی ترامپ برای ورود به کاخ‌سفید منع شده بود اما دادگاه این حکم را رد کرد) گفته در جریان این دیدار میان استفانی گریشام سخنگوی کاخ‌سفید با طرف کره‌شمالی نیز درگیری فیزیکی رخ داده است. او به علت این درگیری اشاره‌ای نکرد؛ اما گفته می‌شود که نزاع فیزیکی موجب کبودی بدن گریشام شده است. از دیگر حاشیه‌های این دیدار؛ حضور جرد کوشنر داماد ترامپ بود که دوربین سی‌ان‌ان برای لحظاتی او را در حاشیه ملاقات سران دو کشور نشان داده است.

منطقه غیرنظامی محل دیدار کوتاه سران دوکشور به‌لحاظ امنیتی منطقه‌ای حساس است و باتوجه به شرایط جنگی دو کره از سال ۱۹۵۳؛ اگر فردی قصد عبور از آن را داشته باشد ممکن است از طرف مقابل هدف گلوله قرار گیرد. پیش از ترامپ، روسای پیشین جمهوری امریکا شامل رونالد ریگان در ۱۴نوامبر سال ۱۹۸۳، بیل کلینتون در ۱۱جولای ۱۹۹۳، جورج دبلیو بوش۲۰فوریه ۲۰۰۲ و باراک اوباما ۲۵مارس ۲۰۱۲ از ناحیه غیر نظامی شده مرز دو کره در روستای پانمونجوم بازدید کرده بودند. کیم و ترامپ ماه‌هاست که با هدف خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند. در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی این دو رهبر در نخستین نشست دوجانبه‌شان در سنگاپور تعهد خود را نسبت به خلع تسلیحات اتمی ابراز کردند. اما دور دوم مذاکرات که در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی در ویتنام برگزار شد، بطور کاملاً ناگهانی و بدون هیچ توافقی پایان یافت.

   هنر دست دادن

آسوشیتدپرس با اشاره به سفر چهار روزه آسیایی رییس‌جمهوری امریکا نوشته: «دونالد ترامپ بدون در نظر گرفتن بحران‌های جهانی، یک الگوی معین برای دیدار با دوستان و دشمنانش دارد. با توجه به تمایل او برای جلوگیری از تکرار سفرهای بین‌المللی در گذشته، ترامپ مذاکرات سخت را برای دریافت تعریف و تمجید انجام داد و مسائل ناراحت‌کننده، حتی با برخی از مشکل‌سازترین چهره‌های جهانی، را نادیده گرفت. رییس‌جمهوری امریکا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، رجب طیب اردوغان‌ رییس‌جمهوری ترکیه، و شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، که همگی تمایلات خودکامگی دارند، در کنفرانس خبری پایانی نشست گروه بیست ۹ بار بر روابط قدرتمند تاکید کرد! ترامپ گفت: واقعا رابطه خوبی با همه دارم. او سپس راهی کره‌جنوبی شد و فرصت تازه‌ای برای خودنمایی یافت تا هنر دست‌ دادنش را به نمایش بگذارد. او از کیم جونگ‌اون‌ رهبر کره‌شمالی، دعوت کرد تا یک‌شنبه به منطقه مرزی بیاید. رهبران امریکا و کره‌شمالی در همان نقطه با یکدیگر دیدار کردند. اولویت‌بندی مناسبات شخصی بر دستاوردهای بنیادین، فاش‌کننده پشت پرده و بخش غیرمنتظره دیدگاه تراکنشی ترامپ به سیاست خارجی است. او با وجود شهرتش به عنوان یک مذاکره‌کننده سرسخت، اغلب ارتباط برقرار کردن با رهبران جهان را در راستای رسیدن به هدفی به نفع خود انجام می‌دهد.»

 

ارسال نظر