جنگ فناوری واشنگتن با پکن

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۴:۵۲
کد خبر: ۱۴۷۳۵۸
جنگ فناوری واشنگتن با پکن

گروه جهان|

امریکا به بهانه امنیت ملی، ۵ شرکت برتر فناوری رایانه چین را تحریم کرده است، موضوعی که پکن معتقد است هدف از این کار همانند تحریم فناوری نسل پنج اینترنت شرکت هواوی، قطع زنجیره عرضه شرکت‌های چینی و تضعیف توانایی‌های علمی، فنی و اقتصادی چین است. وقتی که شرکت‌ها در فهرست تحریم قرار می‌گیرند، شرکت‌های امریکایی نمی‌توانند بدون اجازه دولت با آنها داد و ستد داشته باشند و آنها هم قادر نخواهند بود قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را از شرکت‌های امریکایی خریداری کنند.

به‌گزارش ایرنا، دولت امریکا می‌گوید از ابررایانه‌های چینی برای تقویت ارتش این کشور استفاده می‌شود و دیگر اینکه این شرکت‌ها خلاف امنیت ملی و منافع سیاست خارجی امریکا عمل می‌کنند. امریکا در حال تشدید محدودیت‌هایش علیه شرکت‌های فناوری پیشرفته چین است، همانطور که در مورد شرکت هواوی نیز چنین کرد. با توجه به وخیم‌ترشدن جنگ تجاری، قرار است دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و «شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، هفته آینده در حاشیه اجلاس گروه۲۰ در اوساکا دیدار کنند.

تصمیم وزارت بازرگانی امریکا از دوشنبه اجرایی شده، این یک اقدام تحریمی یک جانبه دیگر از امریکا علیه شرکت‌های چین پس از قرار دادن شرکت هواوی در این فهرست به شمار می‌رود. پنج شرکت جدید هدف تحریم در زمینه ابر رایانه فعالیت می‌کنند در جدیدترین رده‌بندی ۵۰۰ ابر رایانه اول جهان، ابر رایانه «سون وی تایی هو لایت» و ابر رایانه‌های «تیان هه ۲۲» که مشمول تحریم قرار گرفته‌اند در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

تعداد کل ابر رایانه‌های چین در این رده‌بندی به ۲۱۹ دستگاه می‌رسد که چین را از این لحاظ در مقام اول جهان قرار می‌دهد ابر رایانه سامیت امریکا در مقام نخست و تعداد کل ابر رایانه‌های امریکا در این فهرست ۱۱۶ شرکت بود. «تیان لویی» از کارشناسان حوزه صنعت فناوری می‌گوید در چنین شرایطی، امریکا به بهانه امنیت ملی، پنج شرکت چینی در زمینه ابررایانه را مورد تحریم قرار داد که هدف از آن همانند تحریم فناوری نسل پنج مخابرات شرکت هواوی قطع زنجیره عرضه شرکت‌های چینی و تضعیف توانایی توسعه علمی و فنی و اقتصادی چین است.

او می‌گوید: «در یک هفته آینده، روسای جمهوری چین و امریکا در حاشیه نشست سران گروه۲۰ در اوساکا بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد این اقدام امریکا در چنین زمانی با هدف وارد کردن فشار بیشتر برای کسب امتیاز بیشتر در مذاکرات اقتصادی و تجاری با چین صورت گرفته است.»

این کارشناس چینی می‌گوید: «از ابرازنظر مذاکره‌کننده تجاری امریکا که اعلام کرده راهی بهتر از افزایش تعرفه علیه چین وجود ندارد، تا قرار دادن شرکت‌های بیشتر در فهرست تحریم صادرات، نشان می‌دهد امریکا هیچ تمایلی به حل و فصل مساله ندارد و به تفاهمات به دست آمده بین رهبران دو کشور در دیدار آرژانتین در سال گذشته بی‌توجه است موضوعی که به منافع شرکت‌های هر دو طرف آسیب خواهد رساند.»

این کارشناس چینی معتقد است اهداف امریکا چه برای جلوگیری از توسعه درازمدت علمی، فنی و اقتصادی چین و چه وارد کردن فشار بیشتر به چین، در روند رایزنی اقتصادی و تجاری، تحقق نخواهد یافت. با توجه به اینکه چین دارای بیش از ۱۷۰ میلیون نیروی مستعد تحصیل کرده است و از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی و فنی در مقام دوم جهان، از لحاظ درخواست ثبت حق انحصاری و میزان ثبت حق انحصاری در مقام اول جهان قرار دارد و از سوی دیگر با توجه به اوضاع کنونی در زنجیره صنعتی جهانی، سلطه‌طلبی و قلدری امریکا در زمینه دانش و فناوری نمی‌تواند جلوی نوآوری و توسعه چین را بگیرد. از سوی دیگر موضع چین در مذاکرات تجاری با امریکا قاطع و همیشگی است و چین بر حل مساله از طریق گفت‌وگوی برابر به‌ویژه در نظر داشتن نگرانی‌های منطقی یکدیگر پایبند است امریکا باید بطور برابر با شرکت‌های چینی برخورد کند و نباید با فشار و تحریم به رقابت ناعادلانه دست بزند.

اگر منافع مشروع شرکت‌های چین آسیب ببیند، چین بر اساس ساز و کار «فهرست نهادهای غیرمطمئن»، موسسات امریکایی را که با هدف غیرتجاری و مغایر با مقررات بازار و عهدشکنی، اقداماتی علیه شرکت‌های چین از جمله انحصار، قطع عرضه یا اقدامات تبعیض‌آمیز دیگر در پیش گرفته‌اند، در فهرست نهادهای غیرمطمئن قرار خواهد داد.

 

ارسال نظر