شرکت‌های امریکایی تعرفه‌های ترامپ را دور می‌زنند

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۵۲
شرکت‌های امریکایی تعرفه‌های ترامپ را دور می‌زنند

گروه جهان|

شرکت‌های امریکایی برای فرار از تعرفه‌های سنگین دولت امریکا روی کالاهای چینی به وکلای قانونی خود متوسل شده‌اند. در همین حال یک مقام ارشد چین در آستانه دیدار رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس گروه 20 خواستار مصالحه سیاسی شده است.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، شرکت‌های امریکایی برای وارد کردن محصولات اولیه خود از چین و فرار از تعرفه‌های سنگین دولت دونالد ترامپ، از وکلای خود می‌خواهند که به‌دنبال نقص‌های قانونی باشند تا بتوانند از پرداخت تعرفه خودداری کرده یا هزینه کمتری بپردازند.

شرکت‌های مشاوره حقوقی می‌گویند که درخواست‌های بسیاری از سوی شرکت‌های امریکایی دارند، شرکت‌هایی که به‌دنبال استفاده از قوانینی چون «321 de minimis» هستند که به واردکنندگان اجازه می‌دهد تا کالاهایی به ارزش کمتر از 800 دلار را بدون تعرفه وارد ایالات متحده کنند.

مشاوران حقوقی هشدار می‌دهند که تلاش برای کاهش هزینه‌ها بدون خطر هم نیست. به گفته مشاوران حقوقی، اگر دولتمردان امریکایی سخت‌گیری کنند علاوه بر دریافت تعرفه‌های منظور شده، مدیران ارشد شرکت‌ها نیز باید پاسخگو اقدام خود باشند. جف پولاک کارشناس حقوقی، در این باره می‌گوید: «گمرک در نهایت ارشدترین فرد در شرکت را مسوول و پاسخگو می‌داند. پس فقط شما نیستند که درگیر این مساله است.»

جیسون بافینگ مدیر اجرایی شرکت خرده‌فروشی «بست‌بای» اخیرا به نمایندگان امریکایی گفته: «در بسیاری از محصولات پیشرو در کوتاه‌مدت هیچ جایگزینی مناسبی برای محصولات چینی وجود ندارد. در نتیجه شرکت‌ها ترغیب شده‌اند که به تمامی راه‌های ممکن برای دور زدن تعرفه‌های اعمال شده از سوی دولت امریکا متوسل شوند.» بافینگ می‌گوید که شرایط موجود باعث شده تا بخش خصوصی انگیزه بالایی داشته باشد که خلاقیت خود را برای کاهش آسیب‌پذیری از ناحیه تعرفه‌ها تقویت کند.

ماه گذشته گروه‌های تجاری امریکایی نسبت به استفاده خصمانه و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ از تعرفه‌ها ابراز نگرانی کرده بودند. گروه‌های تجاری نیرویی قدرتمند در حزب جمهوری‎خواه هستند.

در آن زمان اعلام شده که بخش تجاری امریکا اطلاع نداشته که دونالد ترامپ مکزیک را به اعمال تعرفه‌های فلج‌کننده تهدید کرده است تا مانع جریان مهاجران از امریکای مرکزی به ایالات متحده شود. با انتشار خبر این تهدید، ‌شرکت‌های امریکایی به‌شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به‌گزارش رویترز، پس از آنکه مکزیک با انجام اقدامات بیشتر برای متوقف کردن مهاجران موافقت کرد، دو طرف به مصالحه رسیدند. اما ترامپ چند روز بعد دوباره تهدید کرد که اگر مکزیک به یک تعهد که «در آینده نه چندان دور آشکار خواهد شد» عمل نکند، تعرفه‎ها وضع خواهد شد. گروه‌های تجاری که از پیش از اقدامات ترامپ برای توقف مهاجرت ابراز ناخشنودی کرده‌اند، می‌کوشند جایگاه خود را در این فضای سیاسی به سرعت تغییر دهند. آنها با خوشحالی از کاهش مالیات شرکت‌ها و تسهیل مقررات محیط زیستی حمایت کردند. اما استفاده پر فراز و نشیب ترامپ از تعرفه‌ها، شماری از مدیران اتاق‌های بازرگانی و سرمایه‌داران بزرگ در حزب جمهوری‌خواه را به منتقدان جدی ریاست‎جمهوری او بدل کرده است.

نگرانی‌ها نسبت به تبعات جنگ تجاری در شرایطی به‌قوت خود باقی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، قرار است که در حاشیه نشست گروه 20 در ژاپن با یکدیگر دیدار و در این باره گفت‌وگو کنند. وانگ شؤون، معاون وزیر بازرگانی چین در آستانه این دیدار گفته که هر دو کشور باید در مذاکرات تجاری سازش کنند. مذاکرات تجاری میان دو کشور ماه گذشته پس از اینکه مقامات امریکایی، چین را متهم کردند از تعهدات توافق شده قبلی پا پس کشیده است و ترامپ تعرفه روی واردات ۲۰۰میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داد به بن‌بست خورد. وانگ شؤون معاون وزیر بازرگانی چین که در هیات مذاکره‌کنندگان تجاری با امریکا حضور دارد در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص نشست گروه۲۰ گفته است که مذاکرات میان تیم‌های تجاری دو کشور در جریان است. او اما به جزییات بیشتر اشاره نکرده است.

با وجود ارسال سیگنال‌های امیدوارکننده از سوی امریکا و چین برای حل‌وفصل تنش‌های تجاری، هنوز دسترسی به توافق معنادار میان پکن و واشنگتن، با تردید مواجه است. این تردید‌ها در پی قرار دادن «هوآوی» بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی جهان در فهرست سیاه از سوی واشنگتن پررنگ‌تر نیز شده‌اند. وزارت بازرگانی امریکا جمعه اعلام کرد چندین شرکت چینی و موسسه دولتی دیگر را نیز به فهرست سیاه همکاری با سازمان‌ها و ادارات دولتی امریکا افزودند. روزنامه چینی «گلوبال تایمز» نیز اعلام کرد احتمالا شرکت فدکس را به فهرست شرکت‌های غیرقابل اعتماد برای پمن خواهد افزود.

امریکا و چین درگیر یک جنگ تجاری پرهزینه شده‌اند و روی واردات میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه سنگین وضع کرده‌اند. چین وعده داده است در خصوص مسائل اساسی، تسلیم فشارهای امریکا نخواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، ترامپ تهدید کرده است اگر دو طرف در زمینه تجارت به توافق نرسند، روی ۳۲۵میلیارد دلار دیگر کالای چینی تعرفه بالا وضع خواهد کرد که در این صورت تمامی واردات چین به امریکا هدف عوارض سنگین قرار می‌گیرند.

 

ارسال نظر