نمایش قدرت «شی» و «اون» در برابر ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۹۱
نمایش قدرت «شی» و «اون» در برابر ترامپ

گروه جهان|

شی‌جین‌پینگ رییس‌جهوری چین، در گرماگرم تنش‌ها با واشنگتن به کره‌شمالی رفت تا به عقیده برخی ناظران، نفوذ پکن بر پیونگ‌یانگ را به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، یادآوری کند. آن‌هم در شرایطی که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای امریکا و کره‌شمالی متوقف شده است، مذاکراتی که ترامپ روی به نتیجه رسیدنش به عنوان یک دستاورد قابل توجه در حوزه سیاست خارجی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 حساب ویژه‌ای باز کرده بود.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، این سفر در شرایطی انجام شده که مذاکرات هر دو کشور با امریکا در حال حاضر به بن‌بست کشیده شده است. میان چین و امریکا بر سر تعرفه‌های گمرکی تنش حاکم است و اختلافات کره‌شمالی و امریکا بر سر خلع سلاح هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان پابرجاست.

در حالی که برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند

شی جین‎پینگ سعی داشته با این سفر به واشنگتن یادآوری کند که نفوذ بسیاری بر پیونگ‌یانگ دارد، برخی نیز بر این باورند که کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، هم از دیدار با شی جین‌پینگ استفاده می‌کند تا موقعیت خود در مذاکرات با ترامپ را تقویت کند. در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت خارجی کره‌شمالی با چین انجام می‌شود که عمدتا شامل واردات مواد غذایی و حامل‌های انرژی است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی پس از پایان سفر

شی جین‌پینگ به این کشور نوشته: «رهبران دو کشور به تبادل‎نظر با یکدیگر در حوزه‌های مختلف از جمله درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و تغییرات جدی و پیچیده در اوضاع بین‌المللی و جهانی پرداختند. هر رهبر توافق کردند، تقویت روابط دو جانبه در راستای تحقق منافع مشترک دو کشور بوده و همچنین در راستای تضمین صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای است.»

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که

شی جین‌پینگ در مذاکراتش با کیم جونگ‎اون گفته که چین از مسیر راهبردی جدید کره‌شمالی که اوایل سال جاری میلادی از سوی کیم جونگ‌اون و به عنوان هشداری در صورت عدم رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت کشورش ارایه شده حمایت می‌کند. به‌نوشته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ‌اون به رییس‌جمهور چین گفته: «سوسیالیسم محور دوستی چین و جمهوری دموکراتیک خلق کره است. ما باید با یکدیگر سوسیالیسم را حفظ کرده و توسعه دهیم.» شی جین‎پینگ بر اساس برنامه خود از بنای سمبل دوستی چین و کره‌شمالی نیز به نام «برج دوستی» بازدید کرده و پس از شرکت در ناهاری با کیم جونگ اون به خانه بازگشته است. گفته شده، کره‌شمالی برنامه وسیعی برای استقبال از رییس‌جمهور چین در روز پنجشنبه تدارک دیده بود و ۲۵۰ هزار نفر در خیابان‌های پیونگ‌یانگ برای دست تکان دادن برای هیات چینی در مسیر فرودگاه پیونگ‌یانگ به کاخ «کومسوسان» سازماندهی شدند.

تلویزیونی رسمی چین نیز گزارش کرده که

شی جین‌پینگ متعهد شده به کره‌شمالی در زمینه دستیابی به نیازهای امنیتی و توسعه‌ای کمک کرده و در فرآیند خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره نقشی سازنده ایفا کند. این نخستین‌بار در ۱۴سال گذشته است که رییس‌جمهوری از چین به کره‌شمالی رفته است. در این دوران این رهبر کره‌شمالی بود که برای انجام مذاکرات راهی چین می‌شد. چین نزدیک‌ترین هم‌پیمان کره‌شمالی محسوب می‌شود و نقش مهمی در مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای این کشور ایفا می‌کند. سفر رییس‌جمهوری چین به کره‌شمالی در آستانه برگزاری سران کشورهای گروه۲۰ در ژاپن انجام می‌گیرد. نشست مزبور در پایان ماه ژوئن صورت می‌پذیرد. قرار است که شی جین‌پینگ و دونالد ترامپ در حاشیه این نشست دیدار کرده و در راستای رفع اختلافات تجاری گفت‌وگو کنند.

در این میان گمانه‌زنی‌هایی در کره‌جنوبی در این باره مطرح شده که کیم جونگ‌اون و ترامپ به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته گفته بود نامه زیبای دیگر از رهبر کره‌شمالی دریافت کرده است. او در پاسخ به اینکه آیا ملاقاتی دو باره میان دو طرف انجام خواهد گرفت، گفته چنین چیزی ممکن است.

 

ارسال نظر