کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۳۶:۱۳
کد خبر: ۱۴۶۹۱۲

شواهد سازمان ملل از نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی

یک کمیته مستقل حقوق بشری وابسته به سازمان ملل که در مورد مرگ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی کشته‌شده در ترکیه، تحقیق می‌کند چهارشنبه اعلام کرد که درباره نقش احتمالی ولیعهد عربستان در این رخداد شواهد جدی وجود دارد. به‌گزارش یورونیوز، این کمیته در گزارش ۱۰۱ صفحه‌ای خود گفته که به سازمان ملل و دبیرکل آن توصیه می‌کند درباره نقش محمد بن‌ سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی، در قتل جمال خاشقجی تحقیق به عمل‌ آید.

بغداد فعالیت نیروهای خارجی را ممنوع کرد

نخست‌وزیر عراق اعلام کرده هرگونه فعالیت و اقدام نیروهای خارجی در داخل خاک عراق بدون اجازه دولت ممنوع است. به‌گزارش سومریه‌نیوز، عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفته هرگونه نیروی خارجی از اقدام و تحرکی در داخل خاک عراق بدون اجازه و توافق دولت عراق منع می‌شود. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که برخی منابع از پرتاب موشک به سوی دفاتر شرکت‌های بین‌المللی در عراق در روز چهارشنبه خبر دادند.

ابهام درباره خروج امریکایی‌ها از افغانستان

زلمای خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در روند صلح افغانستان، ضمن اعلام آمادگی برای دور بعد گفت‌وگو با طالبان در قطر گفته درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توافقی نشده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی طالبان پیشتر اعلام کرده بود که امریکا خروج کامل نیروهایش از را افغانستان پذیرفته و وعده داده که در آینده هیج نوع دخالتی درافغانستان نخواهد کرد. طالبان و امریکا تاکنون شش بار در قطر گفت‌وگو کرده‌اند.

امیر کویت به عراق رفت

شیخ صباح احمد الجابر الصباح امیر کویت، چهارشنبه در راس هیاتی بلندپایه به بغداد سفر کرد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی کویت، این سفر در شرایطی است که به‌دنبال حمله به نفتکش‌ها، تنش در منطقه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر به‌دنبال حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان تنش در منطقه وارد مرحله تازه‌ای شده است. به چهار نفتکش و کشتی ماه گذشته در بندر فجیره امارات حمله شد که خسارت‌هایی به شناورها وارد کرد اما به کسی آسیب نرساند. همچنین دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه گذشته در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

 

ارسال نظر