تاکتیک قدیمی، حرف‌های تکراری

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۳۳:۲۲
کد خبر: ۱۴۶۹۰۴
تاکتیک قدیمی، حرف‌های تکراری

گروه جهان|

دونالد ترامپ کارزار انتخاباتی خود برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را به طور رسمی در گردهمایی انتخاباتی در اورلاندوی فلوریدا آغاز کرد. ۲۰ هزار نفر از طرفداران ترامپ خواهان ادامه سیاست «اول امریکا» شدند. ترامپ گفت که «رویای امریکایی» زنده‌تر از هر زمان دیگری است. او همچنین دموکرات‌ها را متهم کرد که کشور را به نابودی می‌کشانند و رسانه‌ها را هم متهم به انتشار خبرهای جعلی کرد. ایالت فلوریدا معمولا از ایالت‌های مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ در جمع حامیانش گفت که رقبا و مخالفانش در حزب دموکرات قصد دارند امریکا را نابود کنند اما این اتفاق نخواهد افتاد. ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ موفق شده بود آرای فلوریدا را از آن خود کند، با این حال برخی نظرسنجی‌های فعلی، از پیشتازی رقبای دموکرات او در این ایالت حکایت دارند.

رییس‌جمهوری امریکا نطق انتخاباتی خود را این‌گونه آغاز کرد: «ما با هم ساختار سیاسی را شکستیم و فرو ریختیم و دولتی مردم‌نهاد را روی کار آوردیم. تا زمانی که به این تیم اعتماد کنید و آن را بر سر کار نگه دارید، ما راه بزرگی برای پیمودن پیش‌رو خواهیم داشت، چرا که آینده ما هیچ زمانی تا این حد روشن و شفاف نبوده است.» رییس‌جمهوری امریکا گفت که امریکا باید پناهگاه مهاجران قانونی باشد، در حالی که دموکرات‌ها می‌خواهند آن را خانه مجرمان و جنایتکارانی کنند که به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. او به مردم امریکا هشدار داد که هر رای آنها به نامزد حزب دموکرات، رای به چپ‌های افراطی است که قصد دارند با نابودی رویای امریکایی این کشور را به سمت سوسیالیسم ببرند.

دونالد ترامپ با اشاره به کاهش بیکاری و افزایش ارزش‌ها در بورس، از دستاوردهای اقتصادی خود تجلیل کرد و درباره دیگر برنامه‌های خود برای دوره دوم ریاست‌جمهوری وعده داد که «داروی معالجه سرطان» یافت شود، «بیماری ایدز» ریشه‌کن شود و «فضانوردان امریکایی به سوی مارس فرستاده شوند». او همچنین وعده داد که «امریکا کشوری مطمئن برای شهروندانی باشد که به قانون احترام می‌گذارند.»

او سپس از ایده خود برای راه‌اندازی «نیروی فضایی» امریکا دفاع کرد و هدف از آن را حمایت از حقوق فضایی امریکا و انجام ماموریت‌های فضایی به مریخ دانست. ترامپ در پایان خود را قربانی توطئه‌ها و تهمت‌های رقبای سیاسی‌اش معرفی کرد و گفت که دو سال‌ونیم زمان و هزینه صرف کردند تا با تلاش‌های غیرقانونی نتایج انتخابات را زیر سوال ببرند. اشاره ترامپ به تحقیقات مورد حمایت دموکرات‌ها در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین امریکا بود.

با توجه به موفقیت‌های ترامپ در بخش اقتصادی و کاهش کم‌سابقه نرخ بیکاری امریکا، نتایج نظرسنجی‌های فعلی نشان از شانس بالای او برای انتخاب مجدد دارد. با این وجود برخی منتقدان او معتقدند که روند رو به رشد اقتصاد امریکا تا پیش از برگزاری انتخابات۲۰۲۰ نه تنها متوقف خواهد شد بلکه سیر نزولی به خود خواهد گرفت و به همین دلیل شکست دونالد ترامپ غیرممکن نخواهد بود.

برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در واکنش به نطق ترامپ، با انتشار ویدئویی با عنوان «فراموش کرد که به شما بگوید» تاکید کرد که اظهارات رقیبش مملو از دروغ، تحریف واقعیت و حرف‌های بی‌ربط بود. سندرز در این ویدئو توضیح داده که سکوت ترامپ در برابر مسائل ناشی از بی‌توجهی او به تغییرات آب و هوایی، بحران اسلحه و ازدیاد روزافزون قربانیان آن در امریکا قابل تامل است. او همچنین واقعیت اقتصاد امریکا را بهره‌مندی بالای شرکت‌های بزرگی همچون آمازون از معافیت‌های مالیاتی به زیان اقشار کم‌درآمد و کارگران و تشدید شکاف طبقاتی عنوان کرد. سندرز ترامپ را متهم کرده که فردی نژادپرست، جنسیت‌زده و متعصب مذهبی است.

نیویورک‌تایمز نیز نوشته، چند نکته را درباره نخستین گردهمایی انتخاباتی ترامپ باید در نظر گرفت. اول اینکه تیم انتخاباتی او برای اینکه 20هزار را از سراسر فلوریدا به محل مراسم بیاورند صدها دستگاه اتوبوس اجاره کرده بودند؛ پس این مراسم فقط یک تجمع بود. دوم اینکه، ترامپ در سخنان تا جایی توانست فضای امریکا را تیره به تصویر کشید. ترامپ اما حرف و شعار تازه‌ای نداشت. او بار دیگر به شیوه رقابت‌ انتخاباتی گذشته بارها و بارها به هیلاری کلینتون حمله کرد. ترامپ برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری جو بایدن و ده‌ها کاندیدای دموکرات را در برابر خود دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که با تفاوت چشمگیری از بایدن عقب است. با این حال او در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به بایدن نکرد و در مقابل رسانه‌ها را هدف گرفت. به نظر می‌رسد که هدف او در 17ماه آینده نیز تخریب همین رسانه‌ها باشد. ترامپ نیاز به یک رقیب دارد. او گرچه هنوز به هیلاری کلینتون می‌تازد اما به نظر می‌رسد که رقبای اصلی او جو بایدن و برنی سندرز باشند. ترامپ خود بایدن را ترجیح می‌دهد چرا که می‌تواند بار دیگر به عنوان یک سیاستمدار ضدتشکیلاتی در برابر او خودنمایی کند. از نظر ترامپ، جو بایدن نسخه مذکر هیلاری کلینتون است و رقابت با او می‌تواند به پیروزی‌اش در انتخابات منجر شود. اما برنی سندرز یا الیزابت وارن (کاندیدای دموکرات) گزینه‌هایی هستند که ترامپ ابزاری جز اشاعه سوسیالیسم‌هراسی در برابر آنان ندارد.»

پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نوامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود. انتخاب رییس‌جمهوری امریکا نه بر پایه مجموع کل آرای سراسر کشور که بر پایه آرای گروهی موسوم به «الکترال کالج» در هر ایالت صورت می‌گیرد. برای نمونه ایالت کالیفرنیا برای انتخاب رییس‌جمهور ۵۵رأی الکترال، یعنی ۵۵نفر عضو هیات گزینندگان و ایالت‌های نیویورک و فلوریدا هر کدام ۲۹ نفر در هیات گزینندگان رأی دارند. در نهایت هر کسی که ۲۷۰ رای یا بیشتر از کل ۵۳۸ رای الکترال، به ‌عبارتی رای ۵۳۸ عضو مجمع گزینندگان را کسب کند، برنده انتخابات است.

 

ارسال نظر