جنگ ارزی هم در راه است

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۴۹
جنگ ارزی هم در راه است

گروه جهان|

بانک مرکزی امریکا (فدرال‌رزرو) با موج جدیدی از فشارهای دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، برای کاهش نرخ بهره روبرو است. ناظران بر این باورند که جرومی پاول رییس فدرال رزرو، در نشست هفته جاری گرچه هزینه استقراض را تغییر نخواهد داد اما زمینه را برای کاهش احتمالی نرخ بهره در اواخر سال جاری میلادی فراهم می‌کند. در این میان خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به تاثیر جنگ تجاری بر سیاست‌های مالی و پولی دولت‌ها پیش‌بینی کرده که پس از جنگ تعرفه‌ای، جنگ ارزی هم از راه خواهد رسید.

به‌گزارش رویترز، دلار روز دوشنبه به بالاترین حد خود در خلال دو هفته اخیر رسید و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان احتمال می‌دهند فدرال رزرو برای تقویت اقتصاد کشور امریکا نرخ بهره را کاهش دهد. نرخ بهره امریکا در حال حاضر در محدوده 2.25 درصد تا 2.50درصد است.

دلیل اصلی تقویت شاخص دلار در برابر رقبای خود اعلام شاخص خرده فروشی در ایالات متحده بود و احتمال دارد تقویت این شاخص، فدرال رزرو را در کاهش نرخ بهره کمی محتاط کند. سرمایه‌گذاران بر این عقیده هستند که اگرچه شاخص خرده فروشی در امریکا تقویت شده است اما «جرومی پاول» در جلسه این هفته فدرال رزرو مسیر را برای کاهش نرخ بهره باز خواهد گذاشت.

«ماسافومی یاماموتو» استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه «میزوهو» ژاپن می‌گوید تا زمانی که پاول نرخ بهره کوتاه‌مدت را کاهش ندهد شاخص دلار پس از جلسه فدرال رزرو نیز همچنان بالا خواهد بود.

جنگ تجاری بین امریکا و چین زنجیره عرضه در جهان را با نوسان مواجه کرده است و بر سرمایه‌گذاری تجاری، میزان تولید و همچنین رشد جهانی تأثیر گذاشته است. جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهانی و ترس از رکود اقتصادی در جهان باعث کاهش نرخ بهره در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله هند، فیلیپین، مالزی و نیز نیوزیلند و استرالیا شده است. خبرگزاری بلومبرگ در این باره نوشته: «سرمایه‌گذاران چشم به اجلاس هفته آینده سران اتحادیه اروپا و همین‌طور تصمیم روسای بانک مرکزی ژاپن و امریکا دوخته‌اند تا شاهد تصمیم آینده اقتصاد‌های بزرگ جهانی برای سیاست‌های انبساط مالی باشند. همه نگران کاهش رشد اقتصادی هستند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره بانک‌های مرکزی در حداقل پنج سال آینده کاهشی باشد.»

  بازی ترامپ با دلار

خبرگزاری اسپوتنیک نیز دوشنبه در گزارشی با اشاره به اینکه ترامپ بارها از تقویت ارزش دلار انتقاد کرده، پیش‌بینی کرده که پس از جنگ تجاری، جنگ ارزی در راه است. در بخشی از این گزارش آمده: همه به یاد دارند که ترامپ سال گذشته بارها از بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) می‌خواست تا نرخ دلار را کاهش دهد. او معتقد بود که فدرال رزرو علاوه بر سختگیری مضحک، نرخ بهره را بیش از حد بالا نگه می‌دارد. به عقیده او، یک دلار بیش از حد قوی مانع دستیابی به اهداف تجاری دولت شده است. فشارهای ترامپ تا جایی ادامه یافت که ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا، در اقدامی فراتر از عرف دیپلماتیک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ استقلال فدرال رزرو را متزلزل می‌کند. ترامپ اما بر خواست خود پافشاری کرد و به هدفش رسید. رزرو فدرال امریکا ژوئن برای نخستین‌بار آشکارا اعلام کرد که باید نرخ دلار را کاهش دهد. اکنون دوباره ترامپ پس از مدتی بار دیگر اعلام کرده که دلار بیش از اندازه قدرتمند است و این مساله مانع دستیابی به اهداف تجاری دولت می‌شود.

حال تحلیلگران معتقدند که علاوه برجنگ‌های تجاری، وقوع جنگ‎های ارزی نیز محتمل است چرا که ترامپ در پیامی توییتری نوشته: «نرخ یورو و سایر ارزها نسبت به دلار کاهش یافته و این مساله ایالات متحده را در معرض خطر قرار می‌دهد. این در حالی است که نرخ رزرو فدرال بیش از حد بالاست و قرار است باز هم بالاتر برود.» البته رییس‌جمهوری امریکا برای چنین اظهاراتی دلایل کافی دارد. تحلیل‌گران گلدمن ساکس شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی و جهانی، اعلام کرده‌اند ارزش «یوان» بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به دردسری جدی برای دلار تبدیل شده است؛ بطوری که ارزش هر یک دلار امریکا به 7 یوان رسیده است. این بدان معناست که یوان می‌تواند به سطح بیش از 10 سال پیش برسد. کارشناسان برآوردهای خود را برای یوان در برابر دلار اصلاح کردند چرا که معتقدند کاهش ارزش پول چینی در واقع پاسخ ناگزیر پکن به افزایش تعرفه‌ کالاهای وارداتی از سوی ایالات متحده است.

در پایان گزارش اسپوتنیک آمده: «نرخ پایین‌تر ارز، کالاهای چینی را ارزان‌تر و به همین ترتیب محبوب‌تر می‌کند. بنابراین خطر تبدیل جنگ تجاری به جنگ ارزی افزایش می‌یابد و اگر این‌بار امریکا در جنگ تجاری و تعرفه‌ای دست بالا را داشته، دشوار است که بتوان گفت در جنگ ارزی چه کسی برنده خواهد شد. کسری تجاری ایالات متحده در سال گذشته به 621 میلیارد دلار رسید. دلار قوی به صادرات امریکایی ضربه می‌زند و منجر به چنین ارقامی می‌شود. به هر حال، در حال حاضر دلار در عرض دو ماه کاهش یافته و به حداقل رسیده است. با این حال، جالب‌ترین رویدادها ماه‌های آینده رخ خواهد داد. بانک مرکزی امریکا قرار است در نشست ماه آینده تصمیم‌های مهمی را اتخاذ کند. سپس بانک مرکزی اروپا باید تصمیم خود را اعلام کند. بانک اروپا ممکن است تلاش‌های جدیدی را برای تضعیف یورو انجام دهد؛ زیرا کاهش احتمالی نرخ رزرو فدرال، دلار را کمی تضعیف کرده و یورو را تقویت می‌کند و سپس دوباره نوبت چین و دیگر کشورها می‌رسد. این بدان معناست که احتمالا یک جنگ ارزی در پیش خواهد بود.»

 

ارسال نظر