حمله سایبری به روسیه دور از چشم ترامپ؟

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۶۶
حمله سایبری به روسیه دور از چشم ترامپ؟

گروه جهان|

نیویورک‌تایمز در گزارشی از فعالیت‌ سازمان‌های امنیتی آمریکا برای یک جنگ سایبری با روسیه و رخنه به شبکه اطلاعاتی این کشور پرده برداشته است. این روزنامه مدعی شده از آنجایی که مقام‌های امنیتی نگران بوده‌اند که دونالد ترامپ در این باره با روسیه یا مقام‌های خارجی کشورهای دیگر گفت‌وگو کند، تردید داشته‌اند که جزییات این عملیات را در اختیار او قرار دهند. ترامپ در واکنشی خشمگینانه، گزارش نیویورک‌تایمز را «خیانتی بزرگ» خوانده است.  نیویورک‎تایمز نوشته، آمریکا حملاتی را به شبکه برق‌رسانی روسیه انجام داده که هدف آنها هشدار به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، بوده است. این روزنامه به نقل از یکی از کارکنان دولت آمریکا که نامش فاش نشده نوشته آمریکا با این اقدام به کارگیری یک سلاح سایبری تهدیدآمیز را به نمایش گذاشته است. به گفته همین منبع این اقدام هم‌چنین واکنشی به حملات هکرهای روسی و کارزارهای ضداطلاعاتی آنهاست. نیویورک‌تایمز در گزارش خود فاش کرده که رخنه آمریکا به شبکه برق‌رسانی روسیه از از سال ۲۰۱۲ میلادی شروع شده اما حالا از این مرحله گذشته و موفق شده نرم‌افزارهای مخرب (تروجان) را وارد این شبکه کند. به‌گفته کارمند دولت آمریکا، این یک هشدار به روسیه بوده با  این پیام که: «در صورت یک بحران بزرگ ما برای حمله سایبری آماد‌ه‌ایم.»

   بازگشت جنگ سرد

طرفداران راهبرد تهاجمی‌تر در قبال روسیه در ایالات متحده بر این باورند که این اقدام خیلی پیشتر باید روی می‎داد. آنها به این مسئله اشاره می‎کنند که وزارت امنیت داخلی و نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (اف‌بی‌آی) سال‌هاست هشدار می‌دهند که روسیه بدافزارهایی را وارد سیستم نیروگاه‌ها، خطوط نفت‌وگاز و آب لوله‌کشی در آمریکا کرده که در صورت بروز مناقشه‌ای احتمالی در آینده، این تاسیسات را هدف اقدامات خرابکارانه قرار می‌دهد.

نیویورک‌تایمز نوشته که اقدامات سایبری آمریکا با استناد به اختیارات جدیدی که سال پیش توسط کاخ‌سفید و کنگره به مرکز فرماندهی سایبری این کشور اعطا شده، انجام گرفته است. مرکز فرماندهی سایبری که بخش از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شمار می‌رود مسئول عملیات‌های تدافعی و تهاجمی ارتش آمریکا در جهان آنلاین است.

گرچه دولت آمریکا همواره از اظهارنظر درباره اینکه در راستای این اختیارات، دقیقا دست به چه عملیات‌هایی می‌زند خودداری می‌کند ولی جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، گفته: «آمریکا در شرایط کنونی دیدگاهی کلی‌تر درباره اهداف دیجیتال احتمالی خود در پیش گرفته است تا به روسیه یا هر کس دیگری که در عملیات‌های سایبری علیه آمریکا دست دارند بگوید این کار برای شما هزینه دارد.»

شبکه‎های برق سال هاست که یک عرصه نبرد در مقیاس کوچک تر بوده است به‌ویژه این‌که «پل ناکاسونه» فرمانده مرکز فرماندهی سایبری آمریکا، آشکارا درباره ضرورت دفاع پیشروانه در داخل شبکه‎های کشور متخاصم صحبت کرده است. نیویورک تایمز نوشته: «مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر امتناع کردند اما گفتند که آنها هیچ نگرانی امنیت ملی در خصوص جزئیات گزارش نیویورک‌تایمز درباره هدف قرار دادن شبکه برق روسیه ندارند موضوعی که شاید حاکی از آن است که هدف برخی از این حملات سایبری آن باشد که توجه روس‌ها به این موضوع جلب شود.»

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود آورده: «سوال حیاتی که رسیدن به جواب آن بدون دسترسی یافتن به جزئیات عملیات‌های سایبری (علیه روسیه) غیرممکن است، این است که ایالات متحده چقدر توانسته در شبکه برق روسیه نفوذ کند. تنها با رسیدن به این پاسخ است که مشخص خواهد شد که آیا امکان به تاریکی کشاندن روسیه یا فلج کردن ارتش آن وجود دارد یا خیر؟»

این نشریه مدعی شده که دولت باراک اوباما حملات سایبری روسیه در آمریکا را رصد کرده بود اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا تمایلی به انجام عملیات تهاجمی علیه روسیه نداشت و اقدامات تدافعی را در پیش گرفته بود اما در دولت ترامپ این روند تغییر یافت. در این گزارش آمده: «به علت نگرانی از واکنش ترامپ به این عملیات علیه روسیه و احتمال لغو آن یا صحبت کردن درباره آن با خارجی‌ها، مقام‌های امنیتی به‌طور جدی تردید داشته‌اند که درباره جزئیات این عملیات با او صحبت کنند؛ به‌ویژه که او پیشتر در سال 2017میلادی درباره عملیات حساس نیروهای آمریکایی در سوریه با وزیر خارجه روسیه صحبت کرده بود.»

   واکنش خشمگینانه ترامپ

دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش آن را یک داستان خوانده و در توییتی شبانه نوشته: «شما باور نخواهید کرد که روزنامه شکست‌ خورده نیویورک‌تایمز داستانی نوشته که می‌گوید ایالات متحده آمریکا حملات سایبری خود علیه روسیه را تشدید کرده است.» او در ادامه توییت خود این کار را خیانت بزرگ مجازی روزنامه‌ای دانسته که زمانی از بزرگ‌ترین روزنامه‌‌ها بوده است.

دونالد ترامپ این گزارش را بهانه‌ای برای حمله به رسانه‌های منتقد کرد و در توییتی دیگر با عنوان «رسانه‌های فاسد ما» نوشت که آن‌ها هرچه بخواهند بدون کم‌ترین نگرانی از پیامده‌های آن می‌نویسند. او رسانه‌های منتقد سیاست‌های کاخ سفید را «بزدل و دشمنان مردم» نامید.

رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهرا متوجه نقل قول نیویورک‌تایمز  از جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نشده که سه‌شنبه گذشته گفته بود آمریکا به روسیه یا هرکس دیگری که به آمریکا حملات سایبری کند نشان می‌دهد که این کار برای آن‌ها بدون هزینه نیست.

 

 

ارسال نظر