سایه سنگین امریکا در لندن

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۶۴۰۱
سایه سنگین امریکا  در لندن

گروه جهان|

حزب کارگر بریتانیا دولت امریکا را به توطئه‌چینی علیه جرمی کوربین رهبر این حزب متهم کرد. پس از انتشار نوار صوتی اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا که در آن اطمینان می‌دهد دولت ترامپ از رسیدن جرمی کوربین به کرسی نخست‌وزیری انگلیس ممانعت خواهد کرد، حزب کارگر کاخ‌سفید را به کارشکنی و دسیسه‌چینی متهم کرد.

به‌گزارش تایمز، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سخنان اخیر خود خطاب به رهبران یهود گفته که او از حمایت کوربین عقب‌نشینی کرده است. در پی مواضع ضدیهودی کوربین، نشریه واشنگتن‌پست اخیرا نوار صوتی از پمپئو به دست آورده که بیانگر مواضع دولت ترامپ پس از به قدرت رسیدن کوربین به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس است.

پمپئو در این نوار صوتی که بطور محرمانه به دفتر روزنامه واشنگتن‌پست ارسال شده، پیشنهاد کرده که دولت امریکا برای نرسیدن کوربین به کرسی نخست‌وزیری انگلیس دخالت کند. وزیر خارجه امریکا تصریح کرده: «تمام تلاش خود برای به قدرت نرسیدن کوربین انجام خواهیم داد.» پمپئو در بخشی از اظهاراتش می‌گوید: «باید بدانید که این مساله‌ مهمی است. ما دست روی دست نمی‌گذاریم تا او به قدرت برسد. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت چرا که این مساله بسیار حساس و مهمی است.»  انتشار این سخنان باعث شده که بسیاری از احزاب سیاسی انگلیس به این نتیجه برسند که امریکا در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. لیولید راسل مویل نماینده حزب کارگر با بسیار خطرناک خواندن اظهارات پمپئو گفته: «ترامپ تنها به این خاطر در قدرت است که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا دخالت کرد و حالا به نظر می‌رسد که دولت او می‌خواهد از تجربیاتش استفاده کند. این رفتار را از کشوری که خود را نزدیک ترین متحد ما می‌خواند، انتظار نداریم.»

جرمی برنارد کوربین سیاستمدار انگلیسی، از سال ۱۹۸۳تاکنون به عنوان نماینده حوزه انتخابیه ایزلینگتون شمالی (واقع در لندن) در پارلمان بریتانیا حضور داشته است. او از ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ رهبری حزب کارگر و نیز رهبری مخالفان دولت محافظه‌کار را برعهده گرفته است.

   ماراتن جانشینی

روند گزینش جانشین ترزا می‌ نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، ١٠ ژوئن بطور رسمی آغاز شده است. با کنار رفتن ساموئل جیآیما وزیر پیشین علوم و آموزش عالی، هر یک از ده نامزدِ نشستن بر کرسی نخست‌وزیری در تلاش پیشی گرفتن بر دیگران است. ساموئل جیآیما نماینده ٤٢ ساله غنایی‌تبار تنها نامزدی بود که از برگزاری یک همه پرسی دوم برای آزمودن بخت ماندن در اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد. اما، این نگرش اینک دیگر در حزب هواخواه چندانی ندارد. بی‌سبب نیست که بر اساس همه ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها، بخت بوریس جانسون که در کارزار همه‌پرسی در این باره، پرچم خروج را بر دوش داشت، از دیگران بیشتر است.

گزینش رهبر حزب محافظه‌کار در بریتانیا به سوارکاری با مانع را می‌ماند. نخستین سد پیش‌رو رای‌گیری پنج شنبه (امروز) است که در آن تنها نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام شرکت دارند. هر نامزدی که در این رای‌گیری کمتر از ۵ درصد آراء را به دست آورد، میدان را ترک خواهد کرد. رای‌گیری پس از آن روز ١٨ ژوئن برگزار می‌شود و این‌بار کسب حداقل ١٠درصد آراء برای ماندن در زمین رقابت ضروری است. در دو روزِ پس از آن، رای‌گیری‌های پیاپی، هر بار نامزدی را که از همه دیگران رای کمتری دارد، به بیرون زمین می‌راند و این کار چندان تکرار می‌شود تا تنها دو حریف در میدان مبارزه بمانند. تکلیف این دو تن را، نه نمایندگان محافظه‌کارِ مجلس، بلکه این‌بار اعضای حزب تعیین می‌کنند. 160هزار عضو حزب محافظه‌کار با ارسال آراء خود از طریق پُست، یکی از دو نامزد رسیده به خط پایان را برگزیده و بر کرسی رهبری حزب و به تبع آن نخست‌وزیری می‌نشانند. این روند در یکی از روزهای هفته چهارم جولای به آخر خواهد رسید و تنها آن هنگام است که «ترزا می» کلید دفتر نخست‌وزیری را به یکی از دو زن و هشت مردی که اینک در تلاش به دست آوردن آن هستند، خواهد سپرد. اگر تنها نیمی از این 10 تن در کارزار همه پرسی ٢٠١٦ خواستار جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، اینک همه آنها برنامه خروج را تدارک می‌بینند. اما همه این برنامه‌ها یکسان نیست. بوریس جانسون تهدید می‌کند که اگر اروپا شرایط مناسب‌‌تری برای بریتانیا را نپذیرد، این کشور بدون توافق ٣١ اکتبر اتحادیه را ترک می‌کند. جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا و نامزد دیگر، یادآوری می‌کند که رهبر آینده حزب باید هنر مذاکره بداند و نه هنر سخنوری‌های تو خالی و به امید از پای درآوردن حریف، تاکید می‌کند که خروج از اتحادیه اروپا با گزافه‎گویی و رجزخوانی انجام نمی‌شود. به اعتقاد جرمی هانت خروج بدون توافق برای محا‌فظه‌کاران خودکشی سیاسی است.

آندرآ لیدسُم وزیر پیشین روابط پارلمانی، که سه سال پیش در کنار ترزا می‌ یکی از دو نامزد برگزیده برای رهبری حزب شد خواستار «خروج بدون توافق» است. مایکل گوو وزیر حفظ محیط‌زیست بریتانیا، که او نیز هواخواهانی دارد، آماده به تاخیر انداختن تاریخ خروج از اتحادیه است، البته در صورتی که اروپا آماده گفت‌وگوهای تازه باشد. او که به تازگی اعتراف کرده در جوانی با موادمخدر بیگانه نبوده، اینک مورد حمله رقبا قرار گرفته است.  بوریس جانسون چهارشنبه با اشاره به طرح مایکل گوو برای به تاخیر انداختن خروج، گفته که تاخیر در روند اجرای برگزیت به معنی شکست است. به‌گزارش رویترز، جانسون در جمع شماری از حامیانش گفته: «پس از سه سال و از دست رفتن دو ضرب‌الاجل زمانی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ما باید 31 اکتبر این اتحادیه را ترک کنیم.»

 

ارسال نظر