کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۳۲

پوتین اکتبر ۲۰۱۹ به ریاض می‌رود

وزیر انرژی دولت عربستان از سفر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، به این کشور در ماه اکتبر سال جاری میلادی خبر داده است. به‌گزارش ایسنا، خالد الفالح در جریان مراسم افتتاحیه ششمین نشست کمیسیون بین دولتی عربستان و روسیه برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی گفته: «انتظار داریم پس از سفر پوتین به عربستان که برای اکتبر سال جاری میلادی تعیین شده، روابط دوجانبه کشورهای ما افزایش یابد.»

مقام افغانستانی: کمر طالبان را می‌شکنیم

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید نیروهای دولتی این کشور تا چهار ماه آینده کمر طالبان را در میدان‌های جنگ خواهند شکست. به‌گزارش طلوع‌نیوز، حمدالله محب تاکید کرده طالبان بدون پشتیبانی پاکستان یک روز نیز توان پیشبرد جنگ را ندارد. مشاور امنیت ملی افغانستان گفته: «بن‌بست جنگ شکسته شده است. به نظرم اگر چهار ماه این وضعیت را دوام داده بتوانیم، بن‌بست چه که کمر طالبان می‌شکند!» زلمی خلیل‌زاد تاکنون در شش دور از مذاکرات با نمایندگان طالبان درباره برقراری صلح در این کشور با آنها گفت‌وگو کرده است.

نیوزیلند نیروهایش را از عراق خارج  می‌کند

نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرده همکاری این کشور برای آموزش سربازان عراقی به همراه استرالیا در سال آینده به پایان می‌رسد و از ژوئن ۲۰۲۰ نیروهای نیوزیلندی از عراق خارج خواهند شد. اما این نیروها برای ۱۸ ماه دیگر در افغانستان می‌مانند. به‌گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، از سال ۲۰۱۵ نیوزیلند ۹۵ تن از نیروهایش را به همراه ۳۰۰ سرباز استرالیایی برای آموزش نیروهای عراقی در کمپ تاجی در شمال بغداد اعزام کرده است. در حال حاضر سربازان ارتش عراق توسط پرسنل نیوزیلند و استرالیا مورد آموزش قرار می‌گیرند.

سنای امریکا فروش تسلیحات به عربستان را محدود می‌کند

سناتورهای امریکایی قصد دارند طرحی را ارایه کنند که قراردادهای جاری و آینده فروش تسلیحات به عربستان را متوقف یا محدود می‌کند. به‌گزارش ان‌بی‌سی، تاد یانگ سناتور جمهوری‌خواه ایندیانا، به همراه کریس مورفی سناتور دموکرات کنکتیکت طرح محدود کردن فروش تسلیحات به عربستان را ارایه کردند. این دو سناتور گفته‌اند که راه دولت ترامپ برای دور زدن کنگره در فروش تسلیحات را خواهند بست. عربستان و امارات در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک امریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند که طی آن تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی از جمله ۸۵ هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند.

 

ارسال نظر