دردسرهای دیپلماتیک ترامپ برای لندن

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۹۹
دردسرهای دیپلماتیک ترامپ برای لندن

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا در آستانه سفر خود به بریتانیا، جایی که محبوبیت زیادی ندارد، با چند اظهارنظر غیردیپلماتیک جنجال‌ به پا کرده است. دونالد ترامپ علاوه بر حمایت آشکار از بوریس جانسون برای جانشینی ترزا می‌ نخست‌وزیر فعلی، مگان مارکل عروس خانواده سلطنتی بریتانیا، را «بدجنس» خوانده است. شبکه ان‌بی‎سی نوشته اظهارات ترامپ، اهداف دیپلماتیک این سفر را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری‌آلمان نوشته، در حوزه دیپلماسی رایج نیست که میهمان خارجی در مسائل داخلی دولت میزبان دخالت کند یا نظر دهد؛ اما این مقررات برای ترامپ بی‌اهمیت است. او پیش از سفر رسمی‌اش به بریتانیا گفته بوریس جانسون (وزیر خارجه پیشین بریتانیا) که از طرفداران سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است، برای جانشینی ترزا مناسب است. ترزا می‌اخیرا از مقام نخست‌وزیری استعفا کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دونالد ترامپ قرار است دوشنبه (فردا) برای شرکت در مراسم گرامیداشت هفتادوپنجمین سالروز آغاز عملیات آزادسازی اروپا از اشغال آلمان نازی به بریتانیا سفر کند و از آنجا به نورماندی در شمال فرانسه برود. او در مصاحبه با روزنامه سان گفته که به جانسون علاقه‌مند است: «همیشه از او خوشم می‌آمد. نمی‌دانم که او انتخاب خواهد شد یا نه، اما فکر می‌کنم، آدم خیلی خوبی است و خیلی با استعداد است.» ترامپ در سفر پیشین خود به بریتانیا هم مصاحبه‌ای جنجالی با سان داشت که در آنجا ترزا می‌‌را سرزنش کرده بود. ترامپ گفته بود، ترزا می‌ به توصیه‌های او در مورد خروج از بریتانیا اهمیت نداده است. حال ترزا می ‌پس از ماه‌ها جنگ قدرت در بریتانیا از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کرده و بوریس جانسون خود را برای کسب مقام نخست‌وزیری آماده می‌کند. او از هم‌اکنون تهدید کرده که بریتانیا باید، ‌حتی بدون قرارداد خروج با اتحادیه اروپا از این حوزه خارج شود.

دونالد ترامپ یک‌بار دیگر از ترزا می‌ انتقاد کرده و گفته است: «فکر می‌کنم که پادشاهی متحده بریتانیا به اتحادیه اروپا این اجازه را داد که تمام برگ‌های برنده را در دست خود بگیرد. و وقتی یک طرف تمام امکانات را به سود خود دارد، بازی در چنین شرایطی دشوار خواهد بود.» او گفت به ترزا می‌گوشزد کرده که باید خود را مجهز به مهمات کرد.

ترامپ در مصاحبه با «سان» گفته دیگر کاندیداهای نخست‌وزیری بریتانیا نیز از او تقاضای حمایت کرده‌اند، ولی او نمی‌خواهد از کسی نام ببرد. رییس‌جمهوری امریکا گفته: «هر کس از من حمایت کند، من هم از او حمایت خواهم کرد.» ترامپ گفته: «بازیگران مختلف را می‌شناسم. اما فکر می‌کنم بوریس کارش را خیلی خوب انجام خواهد داد. معتقدم او برای این کار عالی است.»

رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفته مگان مارکل همسر هری شاهزاده بریتانیا، شاهدخت بسیار خوبی خواهد شد. او در گفت‌وگو با روزنامه سان همچنین گفته نمی‌دانسته که مگان در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا از او انتقاد کرده است. او در پاسخ به پرسش خبرنگار در این باره گفته: «خب چه بگویم؟ خبر نداشتم که او اینقدر بدجنس بوده است.»

مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در مصاحبه با روزنامه‌ای دیگر، بر اهمیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأکید کرده و گفته است که برگزیت تا چه اندازه به سود طرفین خواهد بود. جان بولتون به روزنامه تلگراف گفته برگزیت هم برای لندن و هم برای واشنگتن سودمند خواهد بود. او گفته: «ترجیح امریکا این است که بریتانیا از خواست مردم پیروی کند و از اتحادیه اروپا خارج شود.» به‌گفته بولتون، ترامپ می‌خواهد با نخست‌وزیر جدید بریتانیا قرارداد تجاری منعقد کند که برای هر دو طرف سودمند است و بریتانیا را از قید مقررات سخت اتحادیه اروپا آزاد خواهد کرد.

جان بولتون نتیجه همه‌پرسی ۲۰۱۶ در مورد برگزیت را پیروزی دموکراسی قلمداد کرده و گفته: «وقتی قضیه برگزیت در نهایت حل شود، آنگاه دیگر سقفی برای گسترش نفوذ بریتانیا در سطح جهانی وجود ندارد. از سوی دیگر برگزیت به بریتانیا این فرصت را خواهد داد که مستقل و قدرتمند باشد. فکر می‌کنم این امر می‌تواند در ناتو هم به کمک ما بیاید و موثرتر عمل کند، و این مثبت است. از نظر ما، نقش بریتانیا تنها در این نیست که یک قدرت اروپایی باشد. بریتانیا یک قدرت جهانی است.»

دونالد ترامپ و مشاورش در شرایطی این اظهارات جنجالی را بیان کرده که گروه‌های مختلفی در بریتانیا با سفر او به این کشور مخالف هستند و این اظهارات غیردیپلماتیک احتمالا بر چنین مخالفت‌هایی خواهد افزود و شرایط میزبانی را برای دولت بریتانیا دشوارتر خواهد کرد.

گفته شده، صدهزار نفر از فعالان مدنی خود را برای برگزاری راهپیمایی‌های گسترده علیه او آماده می‌کنند. نشریه دیلی‌میل نوشته، بیش از ۲۰هزار مامور پلیس قرار است در جریان سفر ترامپ وظیفه حفظ امنیت و نظم را برعهده داشته باشند. این اقدام انتظار می‌رود هزینه‌ای حدود ۱۸ میلیون پوند به همراه داشته باشد. قرار است مهم‌ترین اعتراض‌ها در مرکز لندن روز سه‌شنبه برگزار شود که در آن ۲۵۰ هزار نفر حضور خواهند داشت. دو گروه به نام «در برابر ترامپ به‌پاخیزید» و «ترامپ را متوقف کنید» برای برگزاری اعتراض‌ها با هم همکاری می‌کنند. صادق خان شهردار لندن، نیز اجازه برگزاری اعتراض‌ها را داده است. نظرسنجی موسسه یوگو نشان می‌دهد که ترامپ تنها 21 درصد در بریتانیا محبوبیت دارد. این در حالی است که میزان محبوبیت باراک اوباما در این کشور 72درصد بوده است.

 

ارسال نظر