اوبرادور به ایستگاه تقابل با ترامپ رسید

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۹۸
اوبرادور به ایستگاه تقابل با ترامپ رسید

گروه جهان| سمانه قربانی|

 ایالات متحده از 10 ژوئن بر تمام کالاهای وارداتی مکزیک 5درصد تعرفه اعمال خواهد کرد و هر ماه این رقم اضافه خواهد شد؛ مگر اینکه مکزیک در موضوعاتی مانند مهاجرت و قاچاق موادمخدر و تامین امنیت مناطق مرزی همکاری داشته باشد. ترامپ هشدار داده که اگر مکزیک دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند، شرکت‌های خودروسازی امریکایی را نیز از این کشور خارج خواهد کرد.

بسیاری از غول‌های خودروسازی امریکا به‌دلیل نیروی انسانی ارزان، در مکزیک واحدهای تولیدی دارند و بخش بزرگی از خودروهای وارداتی امریکا نیز از همین همسایه انجام می‌شود، موضوعی که ترامپ نیز به آن اشاره کرده است. منتقدان رییس‌جمهوری مکزیک که همواره او را به فرار از تقابل با ترامپ متهم می‌کردند، می‌گویند با اعمال تعرفه‌های جدید او راهی جز رویارویی با دولت امریکا نخواهد داشت.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، تهدید کرده در صورتی که مکزیک مهاجرت غیرقانونی را متوقف نکند، تعرفه‌های تصاعدی را برای ضربه زدن به تجارت مکزیک اعمال می‌کند، تعرفه‌هایی که می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن رویکرد دیپلماتیک رییس‌جمهوری مکزیک، عواقب ویرانگری برای او به‌دنبال داشته باشد. پس از اینکه ترامپ پنج‌شنبه از تصمیم جدید خود خبر داد، ارزش «پزو» واحد پول مکزیک کاهش یافت. بازار خودرو نیز متلاطم شده است. رویترز نوشته، با تصمیم جدید ترامپ، ارزش سهام خودروسازان ژاپنی شامل تویوتا ۳ درصد، نیسان ۵ درصد، هوندا ۴ درصدو مزدا ۷ درصد کاهش یافت. خودروسازان دیگر جهان نیز با افت ارزش سهام مواجه شده‌اند، از جمله فیات و رنو هر کدام ۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند. سهام جنرال موتورز و فورد ۴ درصد و سهام شرکت تولیدکننده قطعات ماشین، دلفی، 6 درصد افت کرده است.

در داخل مکزیک نیز تصمیم جدید ترامپ، نگرانی‌ها درباره سیاست خارجی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رییس‌جمهوری مکزیک، را تشدید کرده است. برخی از منتقدان رییس‌جمهوری مکزیک بر این باورند که اوبرادور تمایلی ندارد تا به فشارهای مهاجرتی ترامپ واکنش نشان دهد. تحولات اخیر همچنین باعث شده تا برخی نگران باشند که ترامپ بخواهد در انتخابات 2020 نیز به‌مانند انتخابات گذشته حملات خود را نسبت به مکزیک تشدید کند.

لوپز اوبرادور چپ‌گرا که از دسامبر گذشته بر مسند قدرت نشسته، تلاش کرده تا ترامپ را از طریق تاکید بر اینکه بهترین راه برای مقابله با موج‌های مهاجرت همکاری مشترک است، لوپز اوبرادور تاکید دارد که توسعه همزمان گواتمالا، هندوراس و السالوادور راه پایان دادن به این مهاجرت‌هاست، سه کشوری که بیشترین مهاجر دستگیرشده در مرز ایالات متحده را دارند. رییس‌جمهوری 65ساله مکزیکی در همه روزهای فعالیتش به مسائل داخلی تمرکز کرده و همواره به‌دنبال یک الگوی ملی «اقتصاد مقاومتی» و سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت بوده است. در این میان بخش زیادی از سیاست خارجی مکزیک در دستان مارکلو ابراد چپ‌گرا وزیر خارجه این کشور، بوده، کسی که برای متقاعد کردن دولت ترامپ به عقب‌نشینی از رویکرد خود به واشنگتن سفر کرده است.

جورج کاستانیدا وزیر خارجه سابق مکزیک، می‌گوید لوپز اوبرادور نمی‌خواهد در این موضوع دخالتی داشته باشد اما اجتناب از این کار هم غیرممکن است. کاستانیدا یکی از منتقدان دیرینه لوپز اوبرادور است که معتقد است اوبرادور نتوانسته اهمیت رابطه مکزیک با امریکا را درک کند. در مکزیک رابطه با امریکا یک مساله سیاست خارجی نیست بلکه مساله‌ای مربوط به سیاست داخلی است.»

حدود 80درصد از صادرات مکزیک به امریکا ارسال می‌شود، جایی که تاجرانش بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در مکزیک هستند. بر همین اساس است که گروه‌های تجاری امریکا و قانونگذاران این کشور گفته‌اند تعرفه‌ها ممکن برای هر دو کشور ویرانگر باشد.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی حتی گزارش داده که گروه‌های تجاری امریکا احتمال اقامه دعوی علیه دولت ترامپ را بررسی می‌کنند. در این گزارش به نقل از جان مورفی معاون اتاق بازرگانی امریکا، آمده « این تشکل در واکنش به تعرفه‌های جدید، گزینه‌های قانونی را مد نظر قرار خواهد داد. » به‌گفته مورفی، اتاق بازرگانی چاره‌ای جز بررسی تمامی گزینه‌ها علیه این تعرفه‌گذاری جدید را ندارد.

لوپز اوبرادر گفته معتقد است دولت امریکا در نهایت موقعیت خود را اصلاح خواهد کرد. اوبرادر در پاسخ به این پرسش که آیا او سیاست مهاجرتی دولتش را به درخواست ترامپ تغییر خواهد داد، گفته مکزیک پیش از این هم با این مشکل مواجه بوده است.

رویترز نوشته، مقام‌های مکزیک بطور ضمنی اعلام کرده‌اند اگر واشنگتن تعرفه‌ها را اعمال کند، سیاست‌هایی را در پیش خواهند گرفت و اقتصاد مناطقی از امریکا را نشانه را خواهند رفت که دونالد ترامپ بیشترین آرا را در آنجا داشته است. اما تردیدهایی درباره توانایی مکزیک برای اقدامات تلافی‌جویانه علیه دولت ترامپ در حال افزایش است. آجیستین باساو دیپلمات سابق و رهبر سابق حزب چپ انقلاب دموکراتیک، گفته مکزیک مجبور است در حوزه امنیت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مهاجرت با واشنگتن همکاری داشته باشد.

تارنمای هیل نیز گزارش داده، تصمیم اخیر ترامپ درباره اعمال تعرفه تصاعدی بر کالاهای مکزیکی خشم اعضای هر دو حزب اصلی امریکا را برانگیخته است. نمایندگان دو حزب بزرگ امریکا هشدار داده‌اند که با اعمال این تعرفه‌ها، توافق تجاری جدید امریکا- مکزیک- کانادا (نفتای جدید) که قرار است کنگره تصویب کند، به خطر خواهد افتاد. چاک گراسلی سناتور جمهوری‎خواه ایالت آیووا و رییس کمیته مالی سنای امریکا، تصمیم ترامپ را سوءاستفاده از اختیارات رییس‌جمهور در وضع تعرفه‌ها توصیف کرده است. دموکرات‌ها هم از تصمیم ترامپ انتقاد کرده و استدلال می‌کنند که چنین راهبردی تو خالی و پوچ است و صرفاً نمایشی و خوراک خبری را تأمین می‌کند.

 

 

ارسال نظر