برگزیت اتحادیه اروپا را مقابل اروپاگریزان واکسینه کرد

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۱۴
برگزیت اتحادیه اروپا را مقابل اروپاگریزان واکسینه کرد

گروه جهان| رییس شورای اروپایی با اشاره به پیروزی طرفداران اتحادیه اروپا در انتخابات اخیر گفته فرآیند خروج بریتانیا از این اتحادیه (برگزیت) آن را مقابل اروپاگریزان واکسینه کرده است.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، دونالد تاسک رییس شورای اروپایی اتحادیه اروپا، درباره انتخابات اخیر پارلمان اروپا گفته: «تردید ندارم یکی از دلایلی که مردم این قاره به اکثریت طرفداران اتحادیه اروپا رأی دادند، برگزیت است. اروپایی‌ها وقتی دیدند برگزیت در عمل به چه معناست، نتیجه خود را گرفتند. برگزیت واکسنی مقابل تبلیغات و اخبار کذب علیه اتحادیه اروپا بود.»

بریتانیا پس از رأی موافق مردم این کشور در همه‌پرسی ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا، روند بسیار پیچیده و پرفراز و نشیبی را گذراند که با تنش‌های سیاسی داخلی و ضربه‌های اقتصادی همراه بود. ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا، که با سران اتحادیه اروپا به توافقی برای دوران پس از خروج از این اتحادیه رسیده بود، پس از چندبار رأی‌گیری برای این توافق در پارلمان کشورش نتوانست آن را به تصویب قانونگذاران برساند.

بحران سیاسی در کابینه «ترزا می» پس از ناتوانی او از کسب رأی موافق قانونگذاران، در نهایت منجر به اعلام استعفایش و احتمال برگزاری انتخابات عمومی شد. ترزا می‌تاکید کرده خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به نفع کشورش نیست. مردم اروپا یک شنبه این هفته در جریان انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، ضربه‌ای به سیاستمداران سنتی چپ و راست میانه وارد آوردند و برای اولین‌بار در تاریخ این قاره، اکثریت را از دست آنها ربودند و به نفع فهرستی از نامزدهای غیرمتحد اما طرفدار اتحادیه رأی خود را به صندوق‌ها ریختند. راست‌های افراطی و مخالفان اتحادیه اروپا که چشم طمع به این انتخابات داشتند، با وجود رشد اندک آرای شان نسبت به انتخابات پیشین، نتوانستند پیروز از میدان خارج شوند.

   رقابت‌ برای پست‌های کلیدی

به‌دنبال انتخابات پارلمان اروپا، رهبران اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو درباره انتخاب رهبران موسسات و کمیسیون‌های مختلف این نهاد در بروکسل گردهم آمدند و برای خودشان ضرب‌الاجل کوچکی برای توافق درخصوص رهبران ارشد این نهاد و اینکه نیمی از آنها زن باشند، تعیین کردند.

رویترز نوشته، همزمان با اینکه رهبران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در نشستی غیرعلنی برای انتخاب رهبر جدید این بلوک برای پنج سال آتی با یکدیگر مذاکره می‌کردند، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، از اینکه امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، نامزد ترجیحی برلین یعنی «مانفرد وبر» قانون‌گذار راست میانه آلمان را رد کرد، بسیار ناراحت شد. ماکرون پس از پایان این نشست در بروکسل به خبرنگاران گفته: «اصلی‌ترین موضوع برای من این است که افرادی که در حساس‌ترین سمت‌های اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند دیدگاه‌های ما را به اشتراک بگذارند و افرادی کاملا کاریزماتیک، خلاق و شایسته باشند. برایم مهم است که یک تعادل جنسیتی داشته باشیم و به همین خاطر دو مرد و دو زن را معرفی می‌کنیم. رهبران قوی باید ریاست اصلی‌ترین نهادهای اتحادیه اروپا را در اختیار بگیرند و شورای اتحادیه اروپا تا قبل از پایان نشست اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در خصوص نامزدها برای پست‌های کلیدی تصمیم‌گیری خواهد کرد.» رییس‌جمهوری فرانسه تأکید کرده: «رهبران کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند تا درخصوص چهار رهبر نهادهای کلیدی اروپا تا پیش از نشست ماه ژوئن تصمیم‌گیری کنند. ما به رهبران قدرتمندی نیاز داریم که کاملا مجرب و درست باشند.» به‌گفته ماکرون، رهبران نهادهای کلیدی اتحادیه اروپا باید زنان و مردانی باشند که به اندازه کافی برای اجرای وظایف صلاحیت داشته باشند و اروپا را تا حد ممکن قدرتمند سازند. رییس‌جمهور فرانسه گفته: «نباید هیچ روند خودکاری در انتخاب رییس کمیسیون اروپا وجود داشته باشد. لازم و ضروری است که تمامی نهادها و اختیارات آنها را در نظر بگیریم. ما تصمیم گرفتیم تا به دونالد تاسک (رییس شورای اروپا) این اختیار را بدهیم تا در چند هفته آتی درخصوص این مساله اقدامات لازم را انجام دهد و در خصوص اسامی احتمالی نامزدها بر مبنای مذاکرات‌مان تصمیم‌گیری کند.» انتخابات اتحادیه اروپا که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود بدان معناست که افراد جدیدی ریاست نهادهای کلیدی اتحادیه اروپا از جمله شورای اروپا را بر عهده می‌گیرند. اگزاویه بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ این رقابت را به عنوان جست‌وجویی برای «آقا یا خانم بعدی اروپا» توصیف کرده است. رهبران دولت ملی توافق کردند تا نامزدهای خود را در نشست بعدی‌شان که قرار است ۲۰ و ۲۱ ژوئن برگزار شود، نهایی کنند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، درباره اختلاف با فرانسه گفته: «ماکرون باید واقع‌بین باشد و این حقیقت را در نظر بگیرد که حزب مردم اروپا که وبر را برای کمیسیون اروپا نامزد کرده است همچنان بزرگ‌ترین گروه در شورای جدید اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.» ماکرون با نامزدی وبر مخالف است و در مقابل «مارگارت وستاگر» از دانمارک، «میشل بارنیه» سیاست‌مدار راست میانه اهل فرانسه و رییس هیات مذاکره‌کننده اروپا برای برگزیت، و «فرانس تیمرمانس» از حزب سوسیال دموکرات هلند را به عنوان نامزدهای مناسب برای ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا معرفی کرده است. اسپانیا و سوئد از تیمرمانس حمایت کردند درحالی که ایرلند و کرواسی موافق وبر هستند. لوکزامبورگ و  اسلوونی نیز حامی وستاگر یکی از معدود زنان در این رقابت هستند. مرکل و ماکرون قرار است پنج‌شنبه (امروز) مذاکرات بیشتری در شهر آخن آلمان برگزار کنند.

 

ارسال نظر